Ohjelmistosuunnittelija

Ohjelmistosuunnittelija eli koodari tarvitsee loogista ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoja ratkoakseen ohjelmoidessa eteen tulevia ongelmia. Päivittäisessä käytössä ovat myös funktiot, joihin tutustutaan tämänkertaisessa tutkimustehtävässä. Tehtävässä luodaan itse funktioita, joiden avulla saadaan piirrettyä erilaisia kuvioita, kuten neliöitä ja ympyröitä.

Katso haastattelu kokonaisuudessaan täältä.

Tutkimuksen tekemistä varten tarvitset: tietokoneen, verkkoyhteyden, valmiin Scratch-ohjelmointipohjan

Avaa valmis ohjelmointipohja tästä.

Seuraavista ohjeista voi olla apua, mikäli käytät Scratch:ia ensimmäistä kertaa:

  • Mikäli haluat tutustua Scratch:iin tarkemmin, katso ohjelman esittelyvideo täältä.
  • Jos haluat jakaa tekemäsi Scratch-ohjelman muille, sinun täytyy ensin tehdä omat Scratch-tunnukset. Katso ohjeet Scratch-tunnusten luomisesta tästä.
  • Ohjelmointialueella voit muuttaa kielen suomeksi alueen vasemmassa yläreunassa olevasta maapallokuvakkeesta, joka löytyy aivan Scratch-kuvakkeen vierestä.

Miten ohjelmointi sujui? Raportoi tutkimustuloksista jättämällä kommentti tämän postauksen kommenttikenttään. Liitä kommenttiin linkki ohjelmaasi: Valitse Scratch:in ohjelmointialueen oikeasta yläreunasta kohta ”Remix” ja sitten vielä ”Jaa”. Kopioi linkki osoiteriviltä ja lisää se viestiisi. Muistathan jättää viestisi omalla nimelläsi tai nimimerkillä varustettuna!

6 thoughts on “Ohjelmistosuunnittelija

  1. Scratchillä olisi tehnyt mieli tehdä muutakin. Ohjelmaa oli käytetty ennenkin mutta vapaammilla tehtävänannoilla.

  2. HJYKin kerhosta terve. Teimme kerhotehtävät, ja sen lisäksi jokainen sai tehdä omia juttuja. Oli kivaa.

    • Kiva, että teillä oli aikaa myös omille jutuille!

  3. Hyvin sujui pienen pohdinnan jälkeen. Hyvä tapa harjoitella yksinkertaista ohjelmointia.

Kommentointi on suljettu.