Perjantai 13. oli onnen päivä Origossa

Perjantai 13. päivä ei ollut epäonnen päivä Origossa, sillä saimme innokkaita vieraita Länsimäen koulusta. Luokan oppilaista kolme joutui jättämään vierailun väliin hammaslääkärikäynnin vuoksi, mutta muut 14 ekaluokkalaista saapuivat vierailulle hymyssä suin.

Vierailun aiheena oli geometria, johon oppilaat olivat vastikään tutustuneet. Aloitimme tasogeometriasta, kun oppilaat pääsivät piirtämään Pentamino-kuvioita Origo-luokan pöytiin. Pöytiin piirtäminen olikin kaikkien mielestä todella hauskaa!

pentamino_piirretty_pöytään
Pentamino-paloja on yhteensä 12 kpl. Peilikuvia tai käännettyjä kuvioita ei lasketa mukaan.

Kun kaikki palat oli löydetty, oli vuorossa Pentamino-pulmien ratkomista. Pentaminoilla rakentelua olisi taas voinut jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta vierailun lopuksi siirryttiin tasosta avaruuteen vaahtokarkki-tikku-askartelun merkeissä. Tehtävänä oli siis rakentaa Platonin kappaleita varjokuvan perusteella.

Vierailun päätyttyä kokonaisen tunnin ajan hyvin keskittyneet matemaatikon alut pääsivät tankkaamaan omia eväitään ja jatkoivat lopulta matkaa takaisin koululleen aurinkoisen ilman saattelemina.