Suunnistusta ja pilvenpiirtäjiä

Tiistaiaamuna 14.4 Exactumin ala-aulaan saapui joukko neljäsluokkalaisia Mäntymäen koulusta. Siitä jatkettiin letkana kolmanteen kerrokseen Origo-luokkaan. Kuudentoista oppilaan jakautuminen viiteen ryhmään aiheutti ensin pientä hälinää, mutta pienen mietiskelyn jälkeen ryhmät päätettiin perinteisesti tekemällä jako viiteen.

Vierailun ensimmäinen osio kului suositun Amazing Race of Math– matikkasuunnistuksen parissa. Ennen rasteille lähtöä oppilaita askarrutti mm. tehtävien laatu. Oliko tiedossa perinteisiä 1+9=? laskuja, vai jotain ihan muuta? Se selvisikin pian, kun oppilaat lähtivät metsästämään ja suorittamaan rasteja Exactumin eri kerroksissa.

Ryhmät olivat valmiita kukin omaan tahtiinsa, joten Origoon oli varattu 3D Ubongo-pulmia ratkottavaksi sillä aikaa, kun odoteltiin loppuja ryhmiä saapuvaksi. Tehtävien ratkaisut tarkastettiin älytaululla ja lähes kaikki olivatkin saaneet rastit ratkaistua.

Lopuksi pelattiin Pilvenpiirtäjät-peliä, joka olikin muutamalle luokan oppilaalle jo entuudestaan tuttu. Lapset saivat itse koota pelinappulansa Multilink-kuutioista ja alkoivat sitten ratkomaan helpompia pelilautoja, ja ehtipä muutama ryhmä pohtia haastavampaakin pelilautaa.

pilvenpiirtäjiä
Pilvenpiirtäjät pystytysvaiheessa

Vierailun jälkeen kaivattiin jo kipeästi ruokaa, mutta sitä oli tarjolla vasta bussi- ja junakyytien jälkeen omalla koululla.