Viidesluokkalaisia Vallilasta

Kahtena peräkkäisenä torstaina 19. ja 26.11. Origossa vieraili Vallilan ala-asteen koulun viidesluokkalaisia. Ohjelmaksi toivottiin geometriaa ja erityisesti jotain ympyrään liittyvää tehtävää.

Vierailut aloitettiin alan valtaus ympyröillä-pelillä, joka löytyi Ouluman materiaali-sivustolta. Kyseessä on peli, jossa kaksi pelaajaa piirtää vuorotellen ympyröitä pelipaperille niin, että ympyröiden kehät eivät leikkaa toisiaan. Ympyrät saavat kuitenkin olla sisäkkäin tai sivuta toisiaan. Ympyröiden säteet määräytyvät nopan silmäluvuista, joskin ykkösen heittänyt pelaaja saa itse valita ympyränsä säteen. Peli jatkuu niin kauan, kunnes toinen pelaaja ei pysty enää piirtämään ympyrää paperille, jolloin viimeeksi ympyrän piirtänyt voittaa.

harppi
Alan valtaus ympyröillä -peli käynnissä.

Seuraavaksi vuorossa oli vanha suosikkiohjelma tilavuushaaste. Ajan kuluminen näytöllä aiheutti molemmissa ryhmissä pientä painetta, varsinkin loppuminuuteilla. Kaikki ryhmät saivat kuitenkin kaikki palat ja teipin käytettyä astioihin, jonka jälkeen mitattiin kuinka paljon herneitä kunkin ryhmän astiaan mahtui. Kilpailu oli kovaa, mutta molemmilla viikoilla voittaja-astia erottui selkeästi muista astioista.

tilavuushaaste
Tilavuushaasteessa syntyi mm. kuution mallinen kappale.

Lopuksi pohdittiin pentaminoja. Ensimmäisen viikon ryhmä oli miettinyt pentaminoja jo koulussa, joten vierailu toimi hyvänä muistinvirkistäjänä. Molemmista ryhmistä löytyi muutama oppilas, jotka saivat piirrettyä pöydän ruudukolle kaikki 12 erilaista pentaminoa. Toisen viikon ryhmä ehti myös täyttää peliruudukoita pahvisilla pentaminopaloilla. Kaikki oppilaat täyttivät ruudukoita innokkaasti ja vieläkin innokkaammin sen jälkeen, kun opettaja lupasi ensimmäiselle ison ruudukon ratkaisijalle karkkipussin palkinnoksi. Kilpailu karkkipussista oli tarmokasta, mutta silti pelilauta ei meinannut millään ratketa. Viimeisellä minuutilla yksi oppilas sai kaikki palat ruudukkoon ja lunasti palkintolupauksen huomisen karkkipussista.