Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen
Keskiviikkona 9.11 sankan lumipyryn keskeltä saapui Origoon joukko iloisia kakkosluokkalaisia Pohjois-Haagan ala-asteen koululta. Yliopiston matikkaluokassa olisi tiedossa hieman erikoisempi matikkahetki kuin tavallisella oppitunnilla.
Aluksi harjoiteltiin allekkain yhteenlaskua unkarilaisen noppapelin avulla. Tässä harjoituksessa oppilaat saivat käyttää taulutusseja ja pleksipöytiä laskutoimituksen tekemiseen. Allekkain laskeminen oli oppilaille ihan uusi asia, joten käytimme vähän pienempää aloitusruudukkoa, kuin alkuperäisessä pelissä. Vaikka allekkain laskeminen olikin uutta, niin yhteenlasku sujui oppilailta todella sujuvasti ja opettajien avulla myös kympin ylittävistä laskuista selvittiin.
Seuraavaksi koitti kauan odotettu eväshetki, jonka aikana osa oppilaista ehti pohtia seinälle kiinnitettyä tiikeri-pulmaa. Osa oppilaista söi nopeasti ja sai pöydän siistimisen jälkeen piirrellä vapaasti pöytään loppuja odotellessa.
Tämän jälkeen pelattiin hetki susilauman kasvatuspeliä. Pelatessa luokan desibelitaso nousi sen verran kovaksi, että siirryimme suosiolla seuraavaan aktiviteettiin, nimittäin pentaminopalojen muodostamiseen. Lapset saivat käyttää palojen hahmottamisen apuna pieniä senttikuutioita, jonka jälkeen he piirsivät saamansa kuvion vielä pöydän ruudukkoon. Lopusta nipistettiin muutama minuutti ulkovaatteiden pukemiseen ja ruudukoitten täyttäminen jätettiin myöhemmin koulussa tehtäväksi.
Hienoa, että on tällainen paikka, jossa matikkaa voidaan käsitellä ja lähestyä ihan eri tavalla. Itse olen aina tykännyt matematiikasta, mutta kyllä lapsena olisin ollut vielä innostuneempi, jos olisin saanut vinkkiä tällaisistakin.