Lukiolaiset yliopistokierroksella

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Torstaina 16.3 Helsinkiin saapui joukko lukiolaisia Tammerkosken lukiosta. Osa porukasta vieraili Viikin kampuksella ja osa Kumpulan kampuksella. Kumpulassa ryhmä pääsi tutustumaan maantieteen, fysiikan ja matematiikan opiskeluun.

Matematiikan ja tilastotieteen laitokseen tutustuttiin Origosssa, jossa ensin kuultiin lyhyt esitys opiskelusta ja matemaatikon työstä ja suurin osa ajasta käytettiin toiminnallisiin aktiviteetteihin tilavuushaasteen ja pilvenpiirtäjien parissa.

Tilavuushaasteen voitti tällä kertaa laakea astia, johon mahtui 270 grammaa helmiä. Toiseksi tullut hieman korkeampi astia ei jäänyt kauas kärjestä.

Voittaja-astia valmistui nopeasti ja oli punnituksessa ääriään myöten täynnä.

Pilvenpiirtäjiä ratkottiin uusilla pelilaudoilla, jotka olivatkin nyt kokoa suurempia: 5×5. Laudoissa riitti haastetta myös lukiolaisille. Opiskelijat innostuivat tehtävästä ja kiipesipä yksi oppilas jopa pöydälle päästäkseen lähemmäs pulmaa.

Uusissa 5×5 pelilaudoissa riitti haastetta.