Pistetyönskentelyä ja pulmia

Teksti: Maria Larionova ja Anni Jyrinsalo
Kuvat: Anni Jyrinsalo

Jokivarren 1lk. saapui Origo-vierailulle tiistaina 14.3. Oppilaat pääsivät kokeilemaan monenlaisia pulmia ja tehtäviä pistetyöskentelynä. Yksi pisteistä oli peilipeli, jossa oppilaiden tuli muodostaa haluttu kuvio palikoiden ja peilin heijastuksen avulla. Tehtävä oli haastava, mutta jokainen luokan oppilas oli erittäin taitava ja sai ratkottua monta kuviota!

Peilipelissä palikoista muodostetaan peilin avulla kortissa oleva kuvio.

Toinen pisteistä oli Pentamino -piste, jossa moni oppilas sai ratkottua suurimman osan pelipohjista. Viimeinen pohja osoittautui erittäin haastatavaksi, ja muutama oppilas pyysikin saksia apuun, jotta saisi palat sopimaan alustalle.

Kolmantena piste, jossa oppilaat pääsivät muodostamaan erilaisia geometrisia muotoja vaahtokarkkien ja hammastikkujen avulla. Tuotoksina syntyi geometristen muotojen lisäksi taloja, laivoja ja junia.

Neljäntenä pisteenä olivat sammakot, jotka näytti sujuvan hyvin kaikilla oppilailla ja monet pääsivät kokeilemaan pulmaa yhdeksällä lumpeenlehdellä. Kun pulma ei ratkennut helposti, monesti eläimet oppivat lentämään ja uimaan lehdeltä lehdelle.

Dinosaurukset sammakoina.

Viidentenä pisteenä oli yhteenlaskubingo, siinä oppilaat saivat laskea kahden nopan silmäluvun summia. Bingoa ehdittiin pelata monta kertaa ja se olikin monien mielestä yksi lempirasteista.

Yhteenlaskubingossa noppien silmäluvut laskettiin yhteen ja väritettiin summaa vastaava luku bingotaulusta.