Prosentteja ja todennäköisyyksiä

Teksti: Maria Larionova ja Matias Kaukolinna
Kuva: Maria Larionova

Ohjasimme keskiviikkona 29. 3 Käpylän peruskoulun vitosluokkalaisille Summamutikka-vierailun, jossa käsiteltiin muun muassa prosentteja ja todennäköisyyksiä. Aloitimme tartuntatautipelillä, joka sujui hyvin. Toistimme kättelyn moneen kertaan erilaisilla kombinaatioilla ja tutkimme tuloksia. Pelin aikana opeteltiin, millä tavalla lasketaan pienemmän joukon (sairaiden) todennäköisyys suuremmasta joukosta (terveet+sairaat)

Prosentteja ja murtolukuja voi kerrata hauskan pelin avulla.

Siitä jatkoimme hevoskilpailulla, jonka avulla oppilaat tutustuivat kahden nopan silmälukujen todennäköisyyteen. Kaikki eivät ihan heti ymmärtäneet sitä, mutta  loppujen lopuksi kaikki saivat tehtävän tehtyä ja kaikki onnistuivat todella hyvin.

Lopuksi vielä pelailtiin murtoluku/ prosentti/desimaali paloilla dominoa.  Oppilaat pääsivät harjoittelemaan prosenttien, desimaalien ja murtolukujen välisiä yhteyksiä. Kaikilla oli kivaa matematiikan pelien ja leikkien parissa.