Symmetrisiä tanssiesityksiä

Teksti ja kuvat: Azira Abbasli

Keskiviikkona 28.11.2018 Summamutikassa vieralivat Leppäkorven koulun neljäsluokkalaiset. Vierailun aiheena oli symmetria ja tanssi.

Aloitimme päivän ohjelman istumalla piiriin ja pohtimalla, mitä symmetrisiä esineitä, asioita ja logoja oppilaat olivat keksineet. Oppilaille tuli mieleen erilaisia logoja sekä esineita, joita oli luokkahuoneessa.

Seuraavaksi siirryimme tekemään peiliharjoituksen. Parin kanssa tuli tehdä liike, jota toinen matkii. Taputuksen rytmiin tämä onnistui hienosti. Tämän jälkeen pienissä ryhmissä tehtiin toinen harjoitus. Tehtävänä oli miettiä erilaisia tapoja, joilla voi olla toiseen kosketuksen avullayhteydessä. Seuraavaksi alettiin suunnittelemaan symmetriatanssia. Oppilaiden tuli esittää tapoja, joilla olisivat symmetrisesti kosketuksissa toisiinsa. Kun oppilaat olivat harjoitelleet, laitettiin musiikki soimaan ja kuvasimme tansseja ylhäältä päin. Lopuksi katsoimme ryhmien esityksiä valkokankaalta. Kaikkien ryhmien tanssiesitykset olivat upeita.

Symmetriatanssin suunnittelua

Aikaa oli jäljellä sen verran, että ehdimme pelata peilipeliä. Pelissä kahden kuution ja peilin avulla rakennetaan mallikortin mukainen kuvio. Oppilaat lähtivät innokkaina etsimään oikeata ratkaisua ja jotkut ryhmät myös kilpailivat keskenään, kumpi sai tehtävän ratkaistua nopeammin.

Peilipeli