The Amazing Race of Math

Eläintarhan alakoulun reipas 6. luokka vieraili Origossa tiistaina! Oppilaat suunnistivat ympäri Kumpulan kampusta ja ratkaisivat tehtäviä Amazing Race -henkisessä kilpailussa. Ryhmät dokumentoivat vastauksensa tableteilla videoimalla tai valokuvaamalla. Tehtävien mallivastaukset löytyvät alta (osa vastauksista on oppilaiden itsensä kuvaamia).

Kilpailussa voiton vei Eekan, Albertin, Janin ja Nikon joukkue! Onnea voittajille! Ja kiitokset kaikille aktiivisesta osallistumisesta!

Hanoin torni video.

Hernekauppiaan pulma: Useimmat ryhmät tekivät jonkinlaista arviointia, mutta tehtävänä oli mitata täsmälleen 1 litra herneitä; se on mahdollista kolmen ja viiden litran mitoilla. Katso video!

Järjestysalgoritmi: Järjestä purkit painon mukaan pienimmästä suurimpaan. Saat vertailla kerrallaan vain kahden purkin painoa ja halutessasi vaihtaa purkkien järjestystä! Video!

Korjaa lasku siirtämällä yhtä tikkua:

kuva

Valvontakamera ja peili: Rahat ovat oikeassa kädessä ja tatuoinnissa lukee osat.

peili

Kokoa pentamino-paloista torni:

20140225_125251

Kuvasalakirjoitus:

kuvasalakirjoitus

A’l Tourist: Väritä talot paperilapuilla. Naapurit eivät saa olla samanvärisiä. Käytä mahdollisimman vähän eri värejä! (Kuvan vastauksessa on käytetty neljää eri väriä, mistä saa kaksi pistettä. Kolme pistettä olisi saanut käyttämällä ainoastaan kolmea eri väriä.)

20140225_130013

Portian lippaat: Useimmat ryhmät ehdottivat vastaukseksi lyijyistä lipasta. Oikea vastaus on kuitenkin hopeinen lipas, koska jos oletetaan, että lyijyisen lippaan kaiverrus ”muotokuva ei ole kultaisessa lippaassa” on tosi, niin jäljelle jäävät vaihtoehdot, että muotokuva on hopeisessa lippaassa tai lyijyisessä lippaassa.

Tiedetään, että hopeisen lippaan kaiverrus ”muotokuva ei ole tässä lippaassa” on epätosi ja totta on, että muotokuva ON siis hopeisessa lippaassa.

Varmistetaan vielä, että lyijyisen lippaan kaiverrus ei ole ristiriidassa kultaisen lippaan kaiverruksen kanssa: Kultaisen lippaan kaiverrus ”muotokuva on tässä lippaassa” on epätosi ja totta on, että muotokuva ei ole kultaisessa lippaassa. Ei ristiriitaa!

portia

Luvut pienimmästä suurimpaan:

20140225_130753

Sanallinen tehtävänanto:

20140225_131432

Susi, lammas, kaali: Paimen tulee suden, lampaan ja kaalin kanssa joen rannalle. Paimenen tehtävänä on viedä kaikki kolme pienellä veneellä joen yli. Valitettavasti vene kantaa kerrallaan paimenen lisäksi vain yhden kuljetettavan. Pääseekö paimen suden, lampaan ja kaalin kanssa joen toiselle puolelle? Muistathan, että jos paimen ei ole paikalla, syö susi lampaan ja lammas kaalin!

Useimmat ryhmät ehdottivat seuraavaa vastausta: Paimen vie ensin kaalin joen toiselle rannalle — MUTTA: Paimen ei voi jättää sutta ja lammasta vartioimatta, koska tällöin susi söisi lampaan!

Osa ryhmistä päätteli: Paimen vie ensin lampaan joen toiselle rannalle. Sitten paimen hakee kaalin. Lopuksi paimen hakee suden. MUTTA: Paimen ei voi jättää lammasta ja kaalia kahdestaan toselle rannalle, koska lammas söisi kaalin!

Jätämme pohdittavaksi, kuinka tällaisen pulman voi ratkaista.

 

 

Karkkikauppaa ja rahakuoria

Torstaina saamme vieraaksemme ison joukon ekaluokkalaisia: Jupperin koulusta on tulossa peräti 80 ekaluokkalaista opettajineen Origo-vierailulle! Normaalisti emme pysty järjestämään näin suuria vierailuja (Origo-luokkaan sopii noin 30 oppilasta), mutta tällä kertaa vierailu saatiin sovittua laitoksen tenttiviikolle ja siksi pystyimme varaamaan poikkeuksellisen paljon tiloja käyttöömme.

Iso porukka jaetaan kahtia 40 oppilaan ryhmiin ja kumpikin ryhmä osallistuu kahteen noin 60 min työpajaan. Toisessa työpajassa tehdään geometriaa ja toisessa lukujen hajottamistehtäviä. Tässä tarkempi kuvaus hajotustehtävistä:

Karkkikaupassa I

Pari saa seitsemän (kahdeksan, yhdeksän,  …) ”karkkia” ja kaksi purkkia. Toinen pareista jakaa karkit purkkeihin haluamallaan tavalla ja peittää toisen purkin suun kannella. Toisen tehtävänä on päätellä, kuinka monta karkkia peitetyssä purkissa on ja kirjata lasku ylös.

teht1

Karkkikaupassa II

Seuraavaksi parien tehtävänä on muodostaa ja kirjata ylös kaikki mahdolliset kymmenen karkin hajotelmat. Hajotelmat piirretään ja kirjataan laminoituihin kortteihin.

teht2

Rahakuoret

Viimeisenä tehtävänä parit saavat kaksi kuorta, joissa on yhteensä 12 euroa rahaa. Vain toiseen kuorista saa kurkistaa! Kuinka paljon rahaa on toisessa kuoressa? Tulokset kirjataan jälleen muistiin ja siirrteään kirje seuraavalle parille. Luokassa kiertää yhteenä 20 kirjeparia.

teht3

Laskuviipaleet ja viilipurkkikortit (joita voi hyödyntää myös vaikkapa munakennoina) löytyvät pdf-muodossa täältä.

Det första svenskspråkiga Summamutikka besöket

Text: Jenny-Maria Bergman och Eveliina Hietakymi

I november 2013 kom elever från Haddom skola i Lovisa på det första svenskspråkiga Summamutikka besöket. Eleverna besökte Campus Gumtäkt i två grupper. Besöken var en timme långa. Den första gruppen bestod av elever i klasserna 3 och 4 samt tre lärare och den andra av elever i klasserna 4-6 och en lärare. Båda grupperna hade ca 25 elever.

Vi ledare hade planerat ett program enligt Uleåborgs LUMA-centers (OuLUMA) Rallirullat-anvisning. Vi genomförde den första uppgiften på materialet som vi kallade ”Långfärds Racerrulle”. Eleverna fick till uppgift att bygga en racerrulle som rullar så långt som möjligt när den släpps ner från ett sluttande plan. Regeln för racerrullen var att den skall ha minst en axel och minst två hjul. I uppgiften fick eleverna fundera på hurudan form, storlek och massa racerrullens axel och hjul skall ha för att racerrullen skall rulla så långt som möjligt.

På förhand hade vi byggt två ramper av papplådor och bitar. Vi hade också samlat en hel del material som eleverna fick bygga sina racerrullar av. Som byggmaterial fanns bl.a. toalettpappersrullar, fil- och mjölkburkar, kartong, engångstallrikar och -muggar, spelkort samt sugrör. Saxar, tejp och lim användes flitigt. Förutom regeln med minst en axel och minst två hjul var det bara elevernas fantasi som satte gränser för hur racerrullarna såg ut och vad de bestod av.

Eleverna arbetade parvis eller i små grupper. I början gav vi en halv timme byggtid men byggandet tog längre tid. Alla jobbade koncentrerat och duktigt. För de yngre eleverna var begreppet axel obekant och vid byggskedet märkte vi att det inte var så lätt att förstå att hjulen måste vara fast i axeln och axeln rulla fritt inom racerrullens kropp – om racerrullen hade kropp. Det behövdes en hel del praktisk bygghjälp, bl.a. med att fästa hjul och göra hål i filburkarna. Det var till stor hjälp att det i den första gruppen fanns tre lärare med. De äldre eleverna var vanare att bygga och arbetade relativt självständigt. När byggtiden var slut hade det i båda grupperna bildats många fina racerrullar av väldigt olika material och uppbyggnad.

Innan själva tävlingsmätningarna fick eleverna provköra sina racerrullar på rampen. I provkörningarna såg eleverna hur racerrullarna beter sig på rampen. Många grupper gjorde förbättringar på basen av provkörningarna. När racerrullarna var klara genomförde vi tävlingsmätningarna på två mätstationer i korridoren. Varje par eller grupp fick två körningar och det längre resultatet blev i kraft. Flera racerrullar rullade så långt att ett klassrum inte hade räckt till.

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos