Kiirastorstaista vappuaattoon: poikkeuksellisia aikoja

Kiirastorstaina (9.4.2020) tuli Unifin linjaus yliopistojen perinteisten, yliopistojen tiloissa järjestettävien valintakokeiden perumisesta. Sen jälkeen eri koulutusohjelmien valtakunnalliset valintatoimikunnat, eri lääketieteellisten tiedekuntien dekaanit ja tietenkin myös lääkiksen sisällä johtoryhmä, OPA opintoasianpäällikön johdolla ja koulutusohjelmien johtoryhmät alkoivat etsiä ratkaisuja.

Aikaa oli vain vähän, vain hieman yli kaksi viikkoa, löytää oikeat ratkaisut, tehdä niistä päätökset ja tiedottaa hakijoille. Tehtävä ei ollut helppo, mutta pakko on hyvä motivaattori.

Pelkästään Helsingin lääketieteellisen tiedekuntaan on lähes 10 000 hakijaa, joista vain hieman alle 300 tultaisiin hyväksymään uusiksi opiskelijoiksi. Oli siis löydettävä keinot, jolla tämä saataisiin ratkaistua meillä Helsingissä hammaslääketieteen, lääketieteen, psykologiaan ja logopedian koulutusten osalta. Samalla tuli varmistaa valtakunnallinen yhteistyö, joka useimmissa koulutusohjelmissa pohjautuu yhteisvalintaan.

Helsingin lääkiksen tiedekuntaneuvosto teki päätökset 28.4. ja seuraavana päivänä muiden yliopistojen vastaavat toimielimet tekivät vastaavat päätökset.

Tämä on esimerkki koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen aiheuttamista haasteista ja erikoisjärjestelystä, jossa poikkeuksellisen vaikeassa tilanteessa ja äärimmäisen lyhyessä ajassa tiedekunnan eri toimijat sekä yhdessä että kansallisten yhteistyöelinten avulla, löysivät käyttökelpoisen lopputulokseen varmistaakseen syksyn 2020 opiskelijaa valintojen onnistumisen.

Risto Renkonen, dekaani, Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta

Tiina Paunio, opetusvaradekaani, Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta

Tiedot opiskelijavalinnoista ja hakukohdekohtaisista valintaperustemuutoksista löytyvät Helsingin yliopiston Opiskelijavalinnat koronavirustilanteessa -sivulta