Ajatusten vaihtoa mentoreiden välitapaamisessa

Keskustelu oli vilkasta mentoreiden välitapaamisessa 16.3.2017. Kuvat: Riitta-Ilona Hurmerinta

Oli vuoden tähän mennessä keväisin päivä, kun kymmenen mentoria kokoontui Porthanian lehtisaliin 16.3. järjestettyyn ryhmämentoroinnin mentoreiden välitapaamiseen. Tunnelma oli innostunut, kaikki halusivat kertoa kokemuksistaan ja puheenvuoroista suorastaan kilpailtiin.

Mentorit kertoivat nauttineensa erityisesti reflektoivasta keskusteluista opiskelijoiden kanssa ja pohtineensa paljon myös omia uravalintojaan.

– On ollut mielekästä tukea opiskelijoita, jotka eivät vielä tiedä paljoa työelämästä, totesi yksi mentoreista.

Toisaalta monet mentorit kertoivat kokevansa riittämättömyyden tunnetta ja pohtivansa, miten he voisivat auttaa aktoreitaan paremmin.

Mentori edustaa työelämää

Mentorit ovat huomanneet, kuinka monille opiskelijoille on epäselvää se, että mitä työelämässä oikeasti tehdään. Mentoroinnin hittituotteeksi kaudella 2016–2017 onkin muodostunut yritysvierailut. Aktorit ovat olleet kiinnostuneita kuulemaan vierailukohteissa esimerkiksi työtekijöiden urapoluista ja erilaisten työtehtävien sisällöistä.

Eräs mentori kertoi halunneensa näyttää aktoreilleen, kuinka ”epämääräisen” generalistialan edustajia on työllistynyt mielenkiintoisiin tehtäviin ja etsinyt vierailukohteita sen perustella. Mentorit kertoivat ottaneensa yhteyttä esimerkiksi opiskelukavereihin tai aiempiin työpaikkoihinsa järjestäessään vierailuja.

Yritysvierailut nähtiin myös mahdollisuutena verkostoitumiseen. Yhdessä ryhmässä aktori oli päässyt vierailun kautta jopa työhaastatteluun. Mentoreiden välitapaamisessa keskusteltiinkin siitä, mitä yritysvierailulla kannattaa tehdä ja uutena ideana heräsi, että ryhmät voisivat tehdä enemmän yhteistyötä tämäkin toiminnan osalta.

Urapalveluiden Minna-Rosa Kanniainen kuitenkin muistuttaa, ettei yritysvierailujen painoarvon mentoroinnissa tule olla liian suuri. On tärkeää, että aikaa jää myös itsetuntemuksen kehittämiselle, ja että aktoreilla on mahdollisimman aktiivinen rooli suunnittelussa ja toteutuksessa mikäli yritysvierailuja tehdään.

Esimerkiksi yhdessä ryhmässä oltiin tehty tietoinen ratkaisu, ettei yritysvierailuja järjestetä, koska ryhmä halusi keskittyä tapaamisissaan muiden teemojen käsittelyyn.

Mentoroinnin ytimenä reflektoiva keskustelu

Mentorit kertoivat huomanneensa, että monet aktoreista eivät tiedä, mitä he haluavat työelämältä. Tärkeimpänä osana mentorointia nähtiin reflektoiva keskustelu omista vahvuuksista ja mahdollisuuksista.

Yksi esimiestehtävissä työskentelevä mentori kertoi hauskasti huomanneensa, kuinka hän aluksi saneli kaiken aktoreilleen. Pian hän oivalsi, että tämä ei ole mentoroinnin tarkoitus, ja hän on yrittänyt saada aktorit pohtimaan ryhmässä omia ajatuksiaan.

Itsetuntemuksen kehittämisen tukena on käytetty erilaisia harjoituksia. Yhdellä ryhmällä oli ollut käytössä VIA Character -testi. Sen perusteella he ovat pohtineet omia vahvuuksiaan ja osaamistaan ja miten niistä kannattaa viestiä työnhakudokumenteissa. Myös aarrekartta- ja unelmointiharjoitukset ovat olleet käytössä.

Aktorit ovat kaivanneet apua CV:n ja LinkedIn-profiilin tekemiseen. Myös hakemuskirjeitä kesätyöpaikkoihin on mietitty yhdessä. Tärkeä pohja työnhakudokumenttien työstämiselle on ollut pohtia ensin itsetuntemusta ja oman osaamisen sanoittamista yhdessä mentoriryhmän kanssa.

Ryhmän tuki nähtiin tärkeänä osana mentorointia. Aktorit ovat sparranneet toisiaan ja erilaisia mahdollisuuksia on mietitty yhdessä opiskelijoiden opintotaustasta riippumatta. Ryhmän heterogeenisuutta ei ole nähty ongelmana, vaan aktoreille on ollut hyvä päästä oman oppiaineen ”kuplasta” vähän erilaiseen seuraan. Tämä on antanut uusia näkökulmia työllistymiseen ja oman erityisosaamisen tunnistamiseen.

Teksti: Johanna Joensuu, kuvat: Riitta-Ilona Hurmerinta