Erfarenheter dryftades och mentorernas ansvar diskuterades på halvtidsmötet

Ryhmät välitapaamisessa

I och med mentorernas halvtidsmöte har gruppmentorskapsprogrammet kommit halvvägs in i perioden 2019–2020.

Mentorerna samlades i slutet av februari i Tankehörnan för att diskutera det gångna halvåret. De fick utbyta erfarenheter från de första gruppträffarna och dela med sig av god praxis.

I början av mötet tog alla del av en presentation om hur universitetet stöder studenternas karriärplanering i dag och i framtiden. Presentationen hölls av Leena Itkonen från Karriärservicen, som arbetar med karriärvägledning. Itkonen berättade om vilken betydelse bl.a. arbetslivskurser, praktik, portfolior och karriärevenemang har för studenterna. Gruppmentorverksamheten är ett annat viktigt verktyg.

– Hos oss vid Karriärservicen håller vi på att gå över till en ny teoretisk referensram, enligt vilken karriärkompetens betraktas ur ett perspektiv som fokuserar på fem olika ”kapital” som studenten kan samla under studietiden. Kapitalen innehåller bl.a. nätverkande, att bekanta sig med aktörer inom den egna branschen, att lära sig olika organisationskulturers koder samt karriärplanering. En mentor kan ha en central roll för utvecklingen av alla dessa kompetenser, säger Itkonen.

Leena Itkosen puheenvuoro.

VARIERANDE PRAXIS PÅ DE FÖRSTA TRÄFFARNA

De allmänna intrycken från de första gruppträffarna var att andan är god. Mentorerna var glada över att adepterna var aktiva och engagerade. Å andra sidan kom det också fram i diskussionerna att det möjligtvis är de mest aktiva studenterna som söker sig till mentorverksamheten. En utmaning är att locka med också personer som inte går med i verksamheten på eget initiativ.

Många mentorer upplevde att deras roll i första hand är att vara en slags lots för diskussionen, eftersom grupperna bestod av studenter som redan kommit långt i studierna eller karriären. I sådana fall framhävs adepternas kamratstöd till varandra, vilket också är en av gruppmentorverksamhetens styrkor.

Arbetsbok för Mentorskap som använts i tre perioder fick också beröm.

– Arbetsboken har varit ett fungerade stöd för planeringen av gruppträffarna, sade en av mentorerna.

Ryhmäkuvaa lisää.

De praktiska arrangemangen under träffarna har varierat precis som under tidigare år. En del av grupperna har t.ex. besökt mentorns arbetsplats, medan andra har fokuserat på att diskutera karriär och jobbsökning. Innehållet i gruppträffarna har traditionellt varierat enligt deltagarnas önskemål.

VARIERANDE TEMAN FRÅN JOBBSÖKNING TILL MENTORVERKSAMHETENS BETYDELSE

Många grupper har diskuterat vanliga, återkommande teman: vad är en karriär och hur skapar man sig en sådan? Hur skapar man nätverk? Med vilken attityd lönar det sig att söka jobb?

– Adepterna är intresserade av hur man får in en fot i arbetslivet, säger en mentor.

Johanna Ruhanen från Karriärservicen påminde på träffen om att mentorerna inte ensam ansvarar för all vägledning som gäller till jobbsökning.

– Karriärservicen har t.ex. tagit fram en Guide för arbetssökning och vi ordnar många olika workshoppar om jobbsökning och Linkedin. Vi informerar studenterna aktivt om våra tjänster.

Mentorerna säger sig ha fått ut mycket av mentorskapet också för egen del.

–  Jag har fått direkt respons av mina adepter på mitt eget arbete och dess betydelse ur en synvinkel som jag kanske inte själv tänkt på tidigare, säger en av mentorerna.

Mentorerna har fått en större förståelse av vad mentorskap innebär i praktiken och å andra sidan har mentorskapet inspirerat dem att locka egna kontakter med i verksamheten.

– En viktig insikt har varit att mentorskap inte bara är en fritidssysselsättning, utan att det också innebär att man har ett ansvar för den bild av arbetslivet som man förmedlar. Det är inget man ska ta lätt på, funderade en grupp mentorer.

Panorama-kuva ryhmistä.

VÅRENS TRÄFFAR OCH MENTORSKAPSPROGRAMMETS AVSLUTNING FLYTTAS TILL NÄTET

Gruppmentorskapsprogrammet fortsätter under våren med gruppernas egna distansträffar. Programmet avslutas den 18 maj med en gemensam avslutning som ordnas via nätet på grund av undantagstillståndet. Nya mentorer kan söka till programmet i början av hösten och studenter kan söka till programmet senast i oktober 2020. Följ informationen om mentorverksamheten!

Text och bilder: Miika Mertanen