Över tio år av Gruppmentorskap vid Helsingfors Universitet

Mentorointiryhmät 2017
Foto från kick-off i 2017. Mentor Leena Korppoo.
Över 900 studenter, 250 alumn-mentorer och otaliga timmar av viktiga samtal om karriär under årens lopp. Gruppmentorskap är redan en modern tradition i Helsinginfors Universitet.

Programmet för gruppmentorskap vid Helsingfors universitet startar i november i jubileumsperiodens tecken. Det rör sig om den tionde perioden på universitetsnivå, och det är tio år sedan det första pilotprojektet vid Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten ägde rum. Under årens lopp har programidén prisats bland annat av Sitra för sitt främjande av högutbildades arbetslivsfärdigheter och sysselsättning.

Från ett fåtal grupper under de första åren har programmet utökats år för år till en helhet som täcker universitetets samtliga fakultet. Grundtanken är emellertid fortfarande den samma: att erbjuda studenterna stöd i karriärplaneringen genom såväl alumnmentorer med erfarenhet av arbetslivet som kamratstöd av andra studenter.

En av de största anledningarna till att jag ville delta i mentorskapsprogrammet var en viss osäkerhet och brist på självförtroende gällande mina yrkeskunskaper, och jag kan säga att mentorskapet helt klart ingjutit tro i mig i detta avseende”, säger en student som deltog i programmet 2016–2017.

Mentorointiryhmiä Tiedekulmassa.
Gruppmentorskaps kick-off i 2018.

Studentorganisationens minimentorskap som modell

Programmet för gruppmentorskap vid Helsingfors universitet utvecklades från början utgående från det minimentorskap som skapats av alumnrådet i ämnesföreningen för socialpsykologi, Status.

– Man ville skapa nya former av stöd till karriärplaneringen för studenterna på magisterstadiet. Det hade redan funnits någon form av parmentorskap vid Helsingfors universitet, men genom ett program i gruppform ville man erbjuda stöd till fler studenter, berättar Eric Carver som på den tiden arbetade på Karriärservicen (i dag Strategiskt stöd för undervisningen).

Det första gruppmentorskapsprogrammet genomfördes i form av ett pilotprojekt vid Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten 2010. Efter uppmuntrande erfarenheter beslutade man att vidareutveckla programmet som ett samarbete mellan Karriärservicen, Alumnrelationer och projektet VALOA.

Programmet för gruppmentorskap lanserades 2012 i samarbete med Statsvetenskapliga fakulteten och Alexanderinstitutet. Modellen låg redan då tämligen nära den nuvarande formen av mentorskap, där en erfaren alumn agerar mentor för en liten grupp studenter.

A group at the kick-off in 2016.

Som mentor kan jag hjälpa studenterna med just de praktiska frågor som universitetsstudierna inte ger svar på: Vad värdesätts i arbetslivet? Hur ansöker jag och söker mig till olika arbetsuppgifter? Hur berättar jag för arbetsgivare om mina kunskaper och färdigheter?”, säger Otto Mattsson som deltagit i programmet som mentor under flera perioder 2017.

Från några få grupper till ett mångvetenskapligt program som omfattar hela universitetet

Från det program som arrangerades våren 2012 har gruppmentorskapet så småningom vuxit till sin nuvarande form. Direkt på den andra perioden anslöt sig Beteendevetenskapliga fakulteten och Institutionen för filosofi, historia, kultur- och konstforskning vid Humanistiska fakulteten. Numera koordineras programmet för mentorskap centraliserat i samarbete mellan Karriärservicen och universitetets alumnaktörer.

– Vid vår årliga mentorsökning har vi som mål att erbjuda intressanta mentorskapsgrupper till studenter från så många fakulteter som möjligt. Detta betyder att vi söker alumner från så många olika arbetslivsområden och med så många olika utbildningsbakgrunder som möjligt som mentorer, berättar karriärvägledare Salla Wilén på Karriärservicen och kontaktchef Marja Peltomäki på Alumntjänster.

Programmet kännetecknas också av mångvetenskaplighet, eftersom grupperna inte sätts ihop bara efter studieinriktning. Samma grupp kan bestå av såväl humanister, bio- och miljövetare som studenter inom matematisk-naturvetenskapliga områden.

– Mångvetenskaplighet infördes i programmet 2016, och vi får positiv respons om saken varje år. I arbetslivet blandas olika utbildningsbakgrunder otvunget med varandra, så det är naturligt att ta hänsyn till denna aspekt även vid mentorskap, säger gruppmentorskapsprogrammets arrangöre.

Som mentor får och måste du tänka tillbaka på din arbetskarriär och dina livsval ändå från studieåren på ett rätt så djupgående sätt. Därför är det mycket givande även ur ett egoistiskt perspektiv, säger Päivi Vuorinen som deltagit i programmet som mentor två gånger 2016.

Utvecklingssteg genom internationalisering, mentorskapshandbok och instruktionsvideor

Även internationalisering har varit en väsentlig del av programmet för gruppmentorskap sedan 2014. Då blev programmet trespråkigt, vilket överensstämde med universitetets internationaliseringsstrategi. År 2019 deltog programmet i ett projekt för att främja internationella experters bidrag till företagstillväxt, vilket gjorde att man ökade antalet engelskspråkiga grupper.

– Under denna period har vi åtta engelskspråkiga grupper. Grupperna består av både finländska och internationella studenter, vilket gör att de lättare bygger nätverk sinsemellan, säger karriärvägledare Anna Storgårds som arbetar i projektet.

Ända från början har programmet även innehållit träning inför processen för både mentorerna och adepterna. Den första mentorskapshandboken i programmet lanserades redan 2012. Numera används Arbetsbok för mentorskap (2017) som utvecklats i samarbete mellan Karriärservicen, enheten för personalutveckling och Tevere Oy och som varje år får beröm såväl inom som utanför programmet.

– Varje deltagare får ett exemplar av arbetsboken, men den finns också fritt tillgänglig på nätet. Boken används aktivt av våra grupper, men varje år får vi positiv respons och hänvisningsförfrågningar även från mentorskapsprogram vid andra organisationer, berättar Karriärservicen.

Vid sidan av boken får mentorerna och adepterna även tillgång till Tevere Oy:s instruktionsvideor som ger en kort introduktion till mentorskapsprocessen.

Gruppen var fantastisk. Först tänkte jag att mentorskap fungerar bäst i par, men jag verkar ha haft fel – gruppen gav mig femfaldig glädje! Man fick höra fler erfarenheter och tankar och fick kamratstöd”, säger en student som deltog i programmet under perioden 2013–2014 gällande genomförandet i gruppform.

Mentorskap stödjer karriärplaneringen – även med fjärranslutning

På Karriärservicen som koordinerar programmet håller man på att gå över till en ny teoretisk modell som kallas Graduate Capital. Enligt den består studentens expertis av olika slags kapital: mänskligt, socialt, kulturellt, identitetsrelaterat och psykologiskt. Gruppmentorskap stödjer alla dessa delområden.

– Med kapital avses karriär- och sysselsättningsfärdigheter med koppling till personen själv, omgivningen och kompetens, vilka tillsammans bildar det vi kallar expertis, säger karriärvägledare Wilén.

Mentorskapsprogrammets jubileumsår startar under exceptionella förhållanden, eftersom programmet flyttas helt ut på nätet på grund av coronavirussituationen. Konsekvenserna är dock tydligt positiva: under denna period har mentorskapsutbudet utvidgats utanför huvudstadsregionen när universitetets alumner på andra håll i Finland och ute i världen ansökt om att delta i programmet.

– Ett mentorskapsprogram på distans ger säkert oss alla nya inlärningserfarenheter inte bara av användningen av olika slags teknisk utrustning, utan också av gruppbildning på nätet. Vi ser verkligen fram emot den kommande perioden, säger arrangörerna.

Ryhmämentoroinnin kick-off Zoomissa 2020
Kick-off i 2020 för gruppmentorskapprogrammet ordnas i Zoom.

* Det första gruppmentorskapsprogrammet genomfördes vid Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten 2010. Efter uppmuntrande erfarenheter beslutade man att vidareutveckla programmet som ett samarbete mellan Karriärservicen (Eric Carver, Leena Itkonen), Alumnrelationer (Anni Siitonen, Riitta-Ilona Hurmerinta) och projektet VALOA (Heidi Layne). Även utvecklingschef Aino-Maija Evers och universitetslektorer i universitetspedagogik Kirsi Pyhältö och Erika Löfström samt fakulteternas och Alexanderinstitutets representanter (framför allt Taru Kivelä vid Statsvetenskapliga fakulteten och Niina Tenhio vid Alexanderinstitutet) deltog ända från början i att utveckla denna i Finland unika modell för gruppmentorskap.