Bekanta dig med mentorer 2022–2023 och ansök till gruppmentorskapsprogram från måndag 26.9.

Ryhmät välitapaamisessa

Helsingfors universitet gruppmentorskapsprograms mentorer för 2022–23 har blivit publicerad. Ansökning till programmet för studenter börjar 26.9.2022 kl. 12 och nu kan du bekanta dig med mentorerna på förhand. Programmet börjar i november.

Det finns 33 mentorer (1 svenskspråkiga) som agerar inom olika sektorer i samhället. Alla mentorer har studerat vid Helsingfors Universitet. På gruppmentorblogg hittar du allmän information om mentorverksamheten, mentorernas beskrivningar och erfarenheter av programmet.

Anmälningslänk updaterars på Ansök -sidan på måndag 26.9 kl. 12.

Mera information från careerservices@helsinki.fi.

”Mentorskapsprogrammet var definitivt höjdpunkten för början av året” – gruppmentorperioden 2021–2022 avslutades

Group mentoring closing, group photo from Zoom

Den elfte perioden för gruppmentorskap inleddes i november 2021 och avslutades i maj. Programmet, som ännu under denna period till stor del har genomförts på distans, återvänder i höst med en ny period.

Den elfte perioden för Helsingfors universitets program för gruppmentorskap startade i slutet av november med ett kick-off-distansevenemang. Programmet förde samman 139 adepter från nästan alla universitetets fakulteter och 36 alumnmentorer från olika samhällssektorer.

– Den här perioden kännetecknades av grupper som arbetade helt på distans, vilket man kan se som en positiv faktor i denna tid av distansande. Det har också gjort det möjligt att ta med alumner bosatta i andra delar av Finland eller till och med utomlands som mentorer, kommenterar koordineringsteamet.

Vid avslutningstillfället fick studenterna och mentorerna ännu dela med sig av sina erfarenheter och föra en gemensam avslutande diskussion inom gruppen. De skickade också hälsningar och respons till varandra. Vi samlade ihop några kommentarer från avslutningen och responsen. Programmets koordineringsteam vill tacka alla mentorer och adepter för deltagandet i mentorverksamheten!

Så här kommenterade mentorerna sin erfarenhet av mentorskap under den avslutade perioden:

  • Jag fick nya tankar och idéer av de unga. Det här ger energi för mitt eget arbete!
  • Jag var verkligen inspirerad och på gott humör efter varje träff. Två av adepterna lyckades få jobb, och vi behandlade också en hel del erfarenheter i arbetslivet vid sidan av studierna i diskussionerna.
  • Mentorskapsprogrammet var definitivt höjdpunkten för början av året. För det första var det intressant att träffa dagens studenter vars verklighet skiljer sig mycket från den jag levde i på 80-talet.
  • Jag fick ett nytt perspektiv på mitt eget arbete. Framför allt är jag ännu tacksammare för mitt arbete än före mentorskapet. Utifrån den respons jag fick av adepterna syntes det också. Jag gjorde också själv övningarna med adepterna, och det hjälpte mig bedöma mitt eget lärande. Jag fick också värdefull respons av adepterna. Att vara mentor stöder också utvecklingen av ett mentorprojekt som tillämpas på en annan målgrupp i mitt arbete.
  • Vi delade ut ansvarsuppdrag till adepterna för varje träff. Det gjorde rollfördelningen i gruppen tydlig då var och en var ansvarig för de praktiska arrangemangen vid åtminstone en träff. Också de spelregler som vi kom överens om i början upplevdes som viktiga, eftersom de engagerade gruppmedlemmarna i gruppen.

Grpup mentorin closing, picture of actor's presentation

Så här kommenterade adepterna sin erfarenhet av mentorskap:

  • Vi diskuterade situationen i det nuvarande arbetslivet och hur vi ska hantera de dagliga utmaningarna i arbetslivet, prioritera arbetsuppgifter och förbereda oss för framtida arbetstillfällen och var vi kan söka jobb. Vi talade också om att bygga upp en LinkedIn-profil och skriva en CV.
  • Min grupp var perfekt. Vi diskuterade om kultur, CV, kunskaper, LinkedIn och många andra frågor. Diskussionen var fri, och det kändes som om jag träffade mina vänner. Vi hade flera träffar på distans och närträffar (och hybridträffar). Distansträffarna funkade bra, men jag föredrar ändå att mötas ansikte mot ansikte.
  • Jag tycker att allt fungerade bra och jag kan rekommendera programmet för vem som helst.
  • Jag fick klarhet i mitt eget kunnande, mina egenskaper, mina styrkor, mina svagheter, den kompetens som krävs inom branschen, jobbsökning, anställningsintervjuer, avhandlingsmöjligheter och framtidens arbetsmöjligheter. Jag upplevde att alla dessa frågor var mycket nyttiga och det var just på grund av det som jag sökte mentorskap. Vi hade mest närträffar, vilket bidrog till att träffarna blev lyckade.
  • Mentorskap var en trygg plats att diskutera sina bekymmer efter att ha förberett karriärplanen. Jag fick goda råd och uppmuntran.
  • Jag lärde känna mig själv bättre och fick mycket kamratstöd! Framöver kommer jag att använda det jag lärt mig i praktiken i mitt nya arbete.
  • Jag blev inspirerad och fick mer självsäkerhet för att fortsätta med mina studier och söka jobb. Vi lärde oss att identifiera våra egna kompetenser och förena dem med våra erfarenheter och intressen och därigenom få mer självförtroende.

Programmet utvecklas årligen utifrån responsen

Mentorskap är en interaktiv process, och varje mentorupplevelse är unik. Också kritisk respons är viktig, och utifrån responsen utvecklas programmet varje år.

Utifrån årets respons är målet att bland annat klargöra programmets introduktions- och förhandsmaterial så att huvudvikten vid kick-off-evenemanget kan vara mer på att inleda gruppernas gemensamma arbete. Målet är också att göra innehållet i andra gemensamma evenemang mer inkluderande.

Också kommunikationen mellan koordineringsteamet, mentorerna och adepterna har en viktig roll under hela perioden. För att kunna ta itu med eventuella krävande eller problematiska situationer i tid kommer programmet i fortsättningen att öka kommunikationen med deltagarna, bland annat genom att samla in respons medan mentorskapsperioden ännu pågår.

Nästa period startar i november 2022 – du kan anmäla ditt intresse för mentorskap redan nu!

Programmet för gruppmentorskap är en fortlöpande tradition vid Helsingfors universitet, och en ny period börjar igen i november 2022. De som söks till mentorer för programmet är alumner vid Helsingfors universitet. Närmare information om den nya periodens mentorsökning publiceras i Helsinki Alumnis kanaler, men du kan redan nu anmäla ditt intresse för mentorskap. Den officiella ansökningsblanketten öppnas i augusti.

Alumn, om du är intresserad av mentorskap, kontakta: alumni(at)helsinki.fi.

Studenterna kan söka in i grupperna hösten 2022 – följ informationen på denna webbplats och i Studietjänsten.

För mer information om gruppmentorskap, vänligen kontakta Karriärservicen: careerservices(at)helsinki.fi

Ryhmämentoroinnin haku päättynyt

Ryhmämentorointiohjelman opiskelijahaku kaudelle 2021-2022 on päättynyt – kiitos kaikille hakeneille!

Tiedotamme ryhmäjaosta mentoreille ja aktoreille sähköpostitse lokakuun loppuun mennessä. Ohjelman kick-off -tilaisuus järjestetään 24.11. ja sitä ennen mentoreille ja aktoreille järjestetään kyselytunnit 16.11.

Gruppmentorskapprogrammet börjar – ansök om att bli adept!

Ett nytt mentorskapsprogram för perioden 2021–2022 börjar i november. Ansökningen till programmet är öppen för studenter 27.9.– 10.10.2021. Agera snabbt eftersom grupperna fylls i anmälningsordning!

Genom gruppmentorering har studenterna möjlighet att tillsammans med sin mentor reflektera över t.ex. karriärmöjligheter, arbetssökning och aspekter som anknyter till de egna styrkorna. Fördelen med gruppmentorering är att studenterna får stöd inte enbart av sin mentor utan även av varandra. Under tidigare år har utbytet av åsikter, erfarenheter och olika synsätt upplevts som nyttigt.

Jag fick bättre kunskaper om mina egna styrkor och många nya idéer om att söka jobb och om färdigheter i arbetslivet., kommenterar en adept som deltog i programmet i fjol.

MENTORERINGEN FÖRS I 45 GRUPPER, EN GRUPP OCKSÅ PÅ SVENSKA

Ansökningstiden till programmet är 27.9. –10.10.2021. Grupperna fylls enligt anmälningsordning och du måste lämna in förhandsuppgift i samband med anmälan. Det här året träffas en del av grupperna bara på distans medan andra kan välja att träffas live.

Programmet för gruppmentorskap 2021–2022 innehåller dessa evenemang:

  • Frågestunder för mentorer och adept i Zoom 16.11.2021 (adepter kl. 16–17)
  • Programmet startar med ett inledande evenemang 24.11.2021 kl. 17.00–19.00 i Zoom
  • Mentorskapsgrupperna träffas ungefär en gång per månad
  • Mentorskapet avslutas med ett gemensamt tillfälle 23.5.2022

Det finns 46 mentorer (1 svenskspråkiga) som agerar inom olika sektorer i samhället. Alla mentorer har studerat vid Helsingfors Universitet.

På Helsingfors universitets gruppmentorblogg hittar du allmän information om mentorverksamheten, mentorernas beskrivningar och erfarenheter av programmet.

Bekanta dig med mentorerna 2021–2022 och ansök till gruppmentorskapet!

Karriärservicen har gjort en videosnutt (på finska) som berättar vad man kan få ut av gruppmentorskap och varför det lönar sig att gå med: https://youtu.be/nguHQV83RQ4

Gruppmentorskapsprogrammet är ett samarbete mellan karriärservicen och Helsinki Alumni vid Helsingfors universitet.

Mera information: careerservices@helsinki.fi

Bekanta dig med mentorer 2021–2022 och ansök till gruppmentorskapsprogram från måndag 27.9.

Helsingfors universitet gruppmentorskapsprograms mentorer för 2021–22 har blivit publicerad. Ansökning till programmet för studenter börjar 27.9.2021 kl. 12 och nu kan du bekanta dig med mentorerna på förhand. Programmet börjar i november.

Det finns 45 mentorer (1 svenskspråkiga) som agerar inom olika sektorer i samhället. Alla mentorer har studerat vid Helsingfors Universitet. På gruppmentorblogg hittar du allmän information om mentorverksamheten, mentorernas beskrivningar och erfarenheter av programmet.

Anmälningslänk updaterars på Ansök -sidan på Måndag 27.9.

Mera information från careerservices@helsinki.fi.

Ansök om att bli mentor 2021–2022!

Gruppmentorskapprogram för perioden 2021–2022 startar igen i november och vi letar nu efter mentorer för studentgrupper.

Programmet hålls för elfte gången! Du har nu ett fantastiskt tillfälle att hjälpa studenter mot examen och arbetsliv.

Det behövs mentorer som kan leda gruppen på svenska – anmäl ditt intresse att bli mentor så snart som möjligt med Lyyti!

ANSÖK TILL GRUPPMENTORSKAPSPROGRAMMET 2021–2022

Ett nytt mentorskapsprogram för perioden 2021–2022 börjar med ett inledande evenemang 24.11.2021. Programmet börjar på distans via Zoom. För att delta behöver du en dator, smartphone eller surfplatta. Mentorskapsgrupper kan också träffa mot ansikte om det är möjligt.  Mentorskapsgrupperna träffas ungefär en gång per månad. Mentorskapet avslutas med ett gemensamt tillfälle i maj 2022.

ANSÖK TILL GRUPPMENTORSKAPSPROGRAM HÄR!

På blanketten kan du berätta om du vill att din egen mentorgrupp också ska träffas endast på distans eller om det är möjligt att gruppen träffas mot ansikte.

Vänligen fyll i och skicka in ditt ansökningsformulär senast den 14 september.

Vi kommer att meddela dig resultatet av ansökningsprocessen i slutet av september.

Mera information: https://blogs.helsinki.fi/mentorointi/ansok/?lang=sv eller  Marja Peltomäki: marja.peltomaki(at)helsinki.fi.

Vid mellanträffen diskuterades mentorns roll och god praxis

mentorit ryhmäkuvassa zoomissa
Mentorer delade erfarenheter i Zoom.

Mellanträffen i programmet för gruppmentorskap samlade i slutet av februari mentorer för att dela sina erfarenheter av programmet, som inleddes i november.  För merparten av grupper innebär februari─mars att man kommit halvvägs på den gemensamma vägen, och då är det passligt att dela med sig av god praxis med andra.

Mellanträffen ordnades i likhet med träffarna i november i Zoom, och i träffen deltog mentorer från olika håll i Finland – och världen. Före de egentliga gruppdiskussionerna fick mentorerna information om karriärplanering och arbetssökning vid universitetet. Anna Storgårds från Karriärservicen berättade om hur karriärplanering stöds vid universitetet i dag och i framtiden och vad som är på gång på den fronten.

– På Karriärservicen håller vi på att övergå till en ny teoretisk referensram där karriärfärdigheterna skissas upp med hjälp av fem typer av kapital som inhämtas under studietiden. Under de olika kapitalen finns bland annat nätverkande, att lära känna aktörerna inom branschen, att lära sig gestalta kulturkoderna i olika organisationer och karriärplanering. Mentorskapet har en betydande roll i alla dessa, förklarade Storgårds.

Varierande erfarenheter av gruppdynamik och distansperioden

På grund av coronatiden är det kännetecknande för denna period att alla träffar ordnas på distans. För en del har detta fungerat bra eftersom tidsplaneringen har varit lättare. En del av de mentorer som deltagit i programmet under tidigare perioder upplevde dock att gruppdynamiken inte har blivit fullt så intensiv som när man träffas ansikte mot ansikte.

Vid träffarna delades också erfarenheter av god praxis. En del av mentorerna berättade att adepterna hade tagit en aktiv roll i ordnandet av träffarna. Också arbetsboken hade varit till hjälp i planeringen av träffarna och deras teman utifrån adepternas frågor.

─ I min egen grupp är studenterna i rätt olika skeden i livet, men det gemensamma för dem alla är den kommande övergången till arbetslivet, kommenterade en av mentorerna.

Dia urasuunnittelun merkityksestä yliopistossa.
Anna Storgårds från Karriärservicen berättade om hur karriärplanering stöds vid universitetet.

I diskussionerna gjordes också viktiga iakttagelser kring vad som är mentorns roll i hela processen. Mentorskapet är en process som baserar sig på frivilligarbete. Mentorn har här möjlighet att dela sina kunskaper och erfarenheter.

─ Det är viktigt att komma ihåg att mentorn inte ska förväntas vara terapeut, studiehandledare eller arbetsförmedlare. Mentorskapsprocessen är avsedd att vara en ömsesidig erfarenhet där mentorn till exempel kan lyssna och dela sina kunskaper och erfarenheter. Rollen kan variera och byggas upp enligt dynamiken i gruppen, påpekades det under träffen.

Programmets koordinationsteam har för avsikt att samla respons om den pågående perioden, i synnerhet om för- och nackdelarna med distansträffar.

─ Situationen är ny för alla, och därför är det med tanke på framtida perioder viktigt att samla all värdefull lärdom från det här året för utvecklingen av mentorprogrammet. Man kan naturligtvis när som helst skicka respons och frågor redan under perioden direkt till koordinationsteamet, kommenterar Salla Wilén från Karriärservicen.

Gruppmentorskapets tionde period pågår ännu till maj då programdeltagarna samlas till ett gemensamt avslutsevenemang. På grund av coronapandemin fortsätter perioden helt på distans.

Karriärservicens övriga innehåll och tjänster till stöd för arbetssökning och karriärplanering för studenter och nyutexaminerade har sammanställts under Praktik och Arbete och karriär i Instruktioner för studerande.

Mentorerna och adepterna kan kontakta koordinationsteamet när som helst under perioden på adressen careerservices(snabel-a)helsinki.fi

Över tio år av Gruppmentorskap vid Helsingfors Universitet

Mentorointiryhmät 2017
Foto från kick-off i 2017. Mentor Leena Korppoo.
Över 900 studenter, 250 alumn-mentorer och otaliga timmar av viktiga samtal om karriär under årens lopp. Gruppmentorskap är redan en modern tradition i Helsinginfors Universitet.

Programmet för gruppmentorskap vid Helsingfors universitet startar i november i jubileumsperiodens tecken. Det rör sig om den tionde perioden på universitetsnivå, och det är tio år sedan det första pilotprojektet vid Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten ägde rum. Under årens lopp har programidén prisats bland annat av Sitra för sitt främjande av högutbildades arbetslivsfärdigheter och sysselsättning.

Från ett fåtal grupper under de första åren har programmet utökats år för år till en helhet som täcker universitetets samtliga fakultet. Grundtanken är emellertid fortfarande den samma: att erbjuda studenterna stöd i karriärplaneringen genom såväl alumnmentorer med erfarenhet av arbetslivet som kamratstöd av andra studenter.

En av de största anledningarna till att jag ville delta i mentorskapsprogrammet var en viss osäkerhet och brist på självförtroende gällande mina yrkeskunskaper, och jag kan säga att mentorskapet helt klart ingjutit tro i mig i detta avseende”, säger en student som deltog i programmet 2016–2017.

Mentorointiryhmiä Tiedekulmassa.
Gruppmentorskaps kick-off i 2018.

Studentorganisationens minimentorskap som modell

Programmet för gruppmentorskap vid Helsingfors universitet utvecklades från början utgående från det minimentorskap som skapats av alumnrådet i ämnesföreningen för socialpsykologi, Status.

– Man ville skapa nya former av stöd till karriärplaneringen för studenterna på magisterstadiet. Det hade redan funnits någon form av parmentorskap vid Helsingfors universitet, men genom ett program i gruppform ville man erbjuda stöd till fler studenter, berättar Eric Carver som på den tiden arbetade på Karriärservicen (i dag Strategiskt stöd för undervisningen).

Det första gruppmentorskapsprogrammet genomfördes i form av ett pilotprojekt vid Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten 2010. Efter uppmuntrande erfarenheter beslutade man att vidareutveckla programmet som ett samarbete mellan Karriärservicen, Alumnrelationer och projektet VALOA.

Programmet för gruppmentorskap lanserades 2012 i samarbete med Statsvetenskapliga fakulteten och Alexanderinstitutet. Modellen låg redan då tämligen nära den nuvarande formen av mentorskap, där en erfaren alumn agerar mentor för en liten grupp studenter.

A group at the kick-off in 2016.

Som mentor kan jag hjälpa studenterna med just de praktiska frågor som universitetsstudierna inte ger svar på: Vad värdesätts i arbetslivet? Hur ansöker jag och söker mig till olika arbetsuppgifter? Hur berättar jag för arbetsgivare om mina kunskaper och färdigheter?”, säger Otto Mattsson som deltagit i programmet som mentor under flera perioder 2017.

Från några få grupper till ett mångvetenskapligt program som omfattar hela universitetet

Från det program som arrangerades våren 2012 har gruppmentorskapet så småningom vuxit till sin nuvarande form. Direkt på den andra perioden anslöt sig Beteendevetenskapliga fakulteten och Institutionen för filosofi, historia, kultur- och konstforskning vid Humanistiska fakulteten. Numera koordineras programmet för mentorskap centraliserat i samarbete mellan Karriärservicen och universitetets alumnaktörer.

– Vid vår årliga mentorsökning har vi som mål att erbjuda intressanta mentorskapsgrupper till studenter från så många fakulteter som möjligt. Detta betyder att vi söker alumner från så många olika arbetslivsområden och med så många olika utbildningsbakgrunder som möjligt som mentorer, berättar karriärvägledare Salla Wilén på Karriärservicen och kontaktchef Marja Peltomäki på Alumntjänster.

Programmet kännetecknas också av mångvetenskaplighet, eftersom grupperna inte sätts ihop bara efter studieinriktning. Samma grupp kan bestå av såväl humanister, bio- och miljövetare som studenter inom matematisk-naturvetenskapliga områden.

– Mångvetenskaplighet infördes i programmet 2016, och vi får positiv respons om saken varje år. I arbetslivet blandas olika utbildningsbakgrunder otvunget med varandra, så det är naturligt att ta hänsyn till denna aspekt även vid mentorskap, säger gruppmentorskapsprogrammets arrangöre.

Som mentor får och måste du tänka tillbaka på din arbetskarriär och dina livsval ändå från studieåren på ett rätt så djupgående sätt. Därför är det mycket givande även ur ett egoistiskt perspektiv, säger Päivi Vuorinen som deltagit i programmet som mentor två gånger 2016.

Utvecklingssteg genom internationalisering, mentorskapshandbok och instruktionsvideor

Även internationalisering har varit en väsentlig del av programmet för gruppmentorskap sedan 2014. Då blev programmet trespråkigt, vilket överensstämde med universitetets internationaliseringsstrategi. År 2019 deltog programmet i ett projekt för att främja internationella experters bidrag till företagstillväxt, vilket gjorde att man ökade antalet engelskspråkiga grupper.

– Under denna period har vi åtta engelskspråkiga grupper. Grupperna består av både finländska och internationella studenter, vilket gör att de lättare bygger nätverk sinsemellan, säger karriärvägledare Anna Storgårds som arbetar i projektet.

Ända från början har programmet även innehållit träning inför processen för både mentorerna och adepterna. Den första mentorskapshandboken i programmet lanserades redan 2012. Numera används Arbetsbok för mentorskap (2017) som utvecklats i samarbete mellan Karriärservicen, enheten för personalutveckling och Tevere Oy och som varje år får beröm såväl inom som utanför programmet.

– Varje deltagare får ett exemplar av arbetsboken, men den finns också fritt tillgänglig på nätet. Boken används aktivt av våra grupper, men varje år får vi positiv respons och hänvisningsförfrågningar även från mentorskapsprogram vid andra organisationer, berättar Karriärservicen.

Vid sidan av boken får mentorerna och adepterna även tillgång till Tevere Oy:s instruktionsvideor som ger en kort introduktion till mentorskapsprocessen.

Gruppen var fantastisk. Först tänkte jag att mentorskap fungerar bäst i par, men jag verkar ha haft fel – gruppen gav mig femfaldig glädje! Man fick höra fler erfarenheter och tankar och fick kamratstöd”, säger en student som deltog i programmet under perioden 2013–2014 gällande genomförandet i gruppform.

Mentorskap stödjer karriärplaneringen – även med fjärranslutning

På Karriärservicen som koordinerar programmet håller man på att gå över till en ny teoretisk modell som kallas Graduate Capital. Enligt den består studentens expertis av olika slags kapital: mänskligt, socialt, kulturellt, identitetsrelaterat och psykologiskt. Gruppmentorskap stödjer alla dessa delområden.

– Med kapital avses karriär- och sysselsättningsfärdigheter med koppling till personen själv, omgivningen och kompetens, vilka tillsammans bildar det vi kallar expertis, säger karriärvägledare Wilén.

Mentorskapsprogrammets jubileumsår startar under exceptionella förhållanden, eftersom programmet flyttas helt ut på nätet på grund av coronavirussituationen. Konsekvenserna är dock tydligt positiva: under denna period har mentorskapsutbudet utvidgats utanför huvudstadsregionen när universitetets alumner på andra håll i Finland och ute i världen ansökt om att delta i programmet.

– Ett mentorskapsprogram på distans ger säkert oss alla nya inlärningserfarenheter inte bara av användningen av olika slags teknisk utrustning, utan också av gruppbildning på nätet. Vi ser verkligen fram emot den kommande perioden, säger arrangörerna.

Ryhmämentoroinnin kick-off Zoomissa 2020
Kick-off i 2020 för gruppmentorskapprogrammet ordnas i Zoom.

* Det första gruppmentorskapsprogrammet genomfördes vid Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten 2010. Efter uppmuntrande erfarenheter beslutade man att vidareutveckla programmet som ett samarbete mellan Karriärservicen (Eric Carver, Leena Itkonen), Alumnrelationer (Anni Siitonen, Riitta-Ilona Hurmerinta) och projektet VALOA (Heidi Layne). Även utvecklingschef Aino-Maija Evers och universitetslektorer i universitetspedagogik Kirsi Pyhältö och Erika Löfström samt fakulteternas och Alexanderinstitutets representanter (framför allt Taru Kivelä vid Statsvetenskapliga fakulteten och Niina Tenhio vid Alexanderinstitutet) deltog ända från början i att utveckla denna i Finland unika modell för gruppmentorskap.