Metsäretkiresepti: Lasten ja vanhusten lauluretki

Tämä metsäretki toteutettiin tällä kaavalla keväällä 2016, jolloin esikouluikäisten lasten ryhmä kutsui mukaansa metsään palvelutalon vanhuksia. Retkireseptistä voi toki ammentaa aineksia omaan metsäretkeilyyn vaikka vain perheen voimin, mutta tällaisenaan se tarjoaa toimivan rungon juuri alkuperäisen kaltaiselle, ikäluokkia yhdistävälle metsäretkelle!

Mukaan otetaan:

• viirit puihin
  • passit
  • eväät, istuinaluset yms.
  • leimasimet
 Metsässä aluksi:

Yhteislaulua (metsäaiheisia lauluja). Alkuperäisellä retkellä esikoululaiset esittivät vanhuksille laulut Käkkärämänty (sisältää leikin) ja Havupuu ja lehtipuu. Jos retken osallistujat eivät tunne toisiaan ennalta, esittäydytään ja vanhukset voivat kertoa lapsille oman lapsuutensa aikaisista metsäretkistä ja siellä leikityistä leikeistä.

Pistetyöskentely:

Jaetaan passit, joihin kerätään leimat suoritetuilta pisteiltä. Lapset/oppilaat jaetaan sopivan kokoisiin ryhmiin, ja jokaisessa ryhmässä on ainakin 1-2 vanhusta mukana. Pisteitä tai aktiviteetteja on kolme, ja jokaisen pisteen suorittamisen jälkeen lapset saavat hakea leiman ryhmän vanhukselta passiinsa. Vanhusten niin halutessa heille voi jakaa omat passit. Tehtävät voi tehdä esimerkiksi avustajan kanssa. Opettaja, aikuinen tai ohjaaja jakaa tällöin leimat.

1.piste: Lajintunnistus

Vanhusten avustuksella. Jos lapsella on epävarmuutta lajista, hän voi kysyä neuvoa vanhuksilta. Tunnistettavat puut merkataan erivärisillä viireillä. Puut voivat olla esimerkiksi mänty (+ sen käpy), kuusi (ja sen käpy) sekä koivu.

Lisäksi näytetään eläinten syömiä käpyjä, jos niitä löytyy. Lapset arvailevat/kertovat, mitä kävylle on tapahtunut.

2.piste: Käpyeläimen teko

Kerätään kuusen- tai männynkäpy ja neljä tikkua, jotka katkotaan sopivan kokoisiksi ja työnnetään kävyn sisään. Muitakin asioita voi liittää eläimeen (esimerkiksi sarvet). Valmiit eläimet laitetaan yhteiseen paikkaan ja otetaan kuva. Lapset voivat tehdä muita odotellessaan aitauksen eläimille ja koristella sen luonnon materiaaleilla.

3.piste: Kauppaleikki

Lapset keräävät luonnosta materiaalia, joilla ostetaan eväsleivät ja mehut. Esimerkiksi mehu voi maksaa 2 kiveä ja yhden lehden ja leipä 6 kiveä ja 2 lehteä.

4.piste: Eväiden syönti

Metsässä lopuksi:

Jos retken loppuun jää aikaa, voi loppuleikiksi ottaa esimerkiksi puuhipan, jossa opettaja tai aikuinen huutaa esimerkiksi ”koivu”, jolloin lapset juoksevat lähimmän koivun luokse. Viimeinen puulle ehtinyt jää huutajaksi.

Loppulaulu voidaan laulaa, esimerkiksi Kevätsää lämmittää tai jokin tunnetumpi kaikille laulettavaksi, kuten Hämähämähäkki.

Muistettavaa:

• esteetön kulku pyörätuolille (esimerkiksi pururadan varrella oleva metsä)
  • viirien laittaminen puihin etukäteen
  • sellaisen metsäpaikan valitseminen, jossa on runsaasti kuusia ja mäntyjä (käpyjen käyttöä ajatellen)

Retken ideoivat vuoden 2016 metsäretkipäivää varten Helsingin yliopiston luokanopettajaopiskelijat.