Miten meillä retkeillään? Luokanopettaja Tiina Halttusen ajatuksia alakoulun metsäretkeilystä

Haastattelussa luokanopettaja sekä ympäristöopin ainedidaktiikan tuntiopettaja Tiina Halttunen.

Kuvaaja: Alma Holm

Helsingissä Lauttasaaren ala-asteella luokanopettajana työskentelevä Tiina Halttunen kertoo vievänsä oppilaitaan metsä- ja luontoretkille usein. Talviaikaan hän harrastaa retkiä vähemmän, mutta silloinkin kuukausittain. Syksyllä ja keväällä säiden ollessa otollisia retkille, Halttunen kertoo pitävänsä opetusta ulkona jopa useita kertoja viikossa. Lauttasaaren ala-asteen lähimetsä Myllykalliolla sekä hienot ranta- ja puistoalueet antavat mahdollisuuden monenlaiseen ulkotyöskentelyyn. Halttusen mukaan kaikkia oppiaineita voi opettaa ulkona. Metsässä voi esimerkiksi tehdä havaintoja luonnon ilmiöistä tai vaikkapa etsiä inspiraatiota runon kirjoittamiseen. Toisaalta metsässä voi myös vain oleskella yhdessä ja leikkiä, viettää mukavaa aikaa. Yhdessä oleminen ja vuorovaikutustaitojen harjoittelukin kun on osa koulun arkea.

Halttunen on huomannut, että usein kestävää elämäntapaa noudattaville aikuisille metsät ja luonto ovat tulleet tärkeiksi jo lapsena. Tämän takia on tärkeää, että lasten luontosuhdetta vahvistetaan. Tiinan mukaan oppilaiden luontosuhteeseen voi vaikuttaa esimerkiksi pohtimalla luonnon roolia suhteessa omiin arvoihin. Luonnossa liikkuessa taas on tärkeää, että käytetään hyödyksi omia aisti- ja tunnekokemuksia. Näin metsästä ja luonnosta ylipäätään tulee lapsille tuttu ja tärkeä paikka, ja samalla luonnon arvostus jatkuu läpi elämän. Tiina korostaa sitä, että aina metsässä ei tarvitse tehdä niin ihmeellisiä asioita, vaan sekin riittää, että siellä käydään hiljentymässä tai leikkimässä.

Halttuselle itselleenkin luonto muodostui tärkeäksi jo lapsena. Yksi merkityksellinen kokemus luonnon voimasta on jäänyt erityisen hyvin Tiinan mieleen. Hän muistaa tapauksen, jolloin lähti lapsena murheellisena ja allapäin kotoaan ulos jäähdyttelemään tunteitaan. Saapuessaan metsään Tiina näki edessään kirkkaasti kimmeltävän lumen. Lumen kimallus ja luonnon kauneus lohduttivat pienen tytön mieltä, ja tänä päivänäkin Tiina muistaa tuon hetken ja luonnon lohduttavan vaikutuksen voimakkaana kokemuksena. Samantyyppisiä kokemuksia on sittemmin tullut lisää. Esimerkiksi tällaisia lohduttavia kokemuksia Halttunen uskoo oppilaidenkin voivan saavan metsästä, mutta lapsille täytyy myös aktiivisesti tarjota mahdollisuuksia päästä liikkumaan metsässä, jotta heidän luontosuhteensa pääsee kehittymään.

Kirjoittanut Alma Holm