Ensimmäinen kurssikerta

QGis ja oma oppimiseni

Ensimmäisen kurssikerran luento-osuus oli aika lailla kertausta TEM-kurssin ja ekan GIS-kurssin jutuista. Vaikka asiat olivat tuttuja, tuntui silti hyödylliseltä saada muistutus esimerkiksi paikkatiedon määritelmästä ja rasteri- ja vektorimuotoisten aineistojen ominaisuuksista, varsinkin näin joululoman jäljiltä. Tutustuimme uuteen ohjelmaan, QGis:iin, joka ensimmäisellä kokeilulla vaikutti ihan käyttökelpoiselta ja mukavalta. Harjoittelimme ohjelman käyttöä tehden samalla karttaa Itämerta ympäröivien maiden Itämereen päästämistä typpipäästöistä (Kuva 1).

Karttaa tehdessä käytimme monia ohjelman ominaisuuksia, mutta vaatii varmaan monia toistoja ennen kuin ne jäävät kunnolla mieleen. Kurssin pienet ryhmäkoot tukevat ainakin omaa oppimistani, kun jäädessäni jumiin saan heti apua ja pääsen taas eteenpäin. Opettajajohtoinen kartan tekeminen on näin alussa minulle hyvä tapa oppia uuden ohjelman käyttö, mutta huomaan usein turhautuvani, jos eteneminen on todella hidasta. Siksi varsinkin silloin, jos ohjelma on jo tuttu, tykkään myös tehdä tämän tyylisiä tehtäviä itsenäisesti, varsinkin kun tiedän, että apu on lähellä.

Kuva 1. Itämeren typen päästöjen osuus maittain

Valmis tuotos

Kartasta tuli mielestäni hyvin luettava ja selkeä. Jos johonkin asiaan olisin vielä halunnut palata, se olisi ollut typen päästöjen luokat. Tällaisessa luokittelussa en vielä oikein osaa sanoa, mikä luokittelutapa on paras ja millä tavalla esitän tiedon niin, että se antaa mahdollisimman todenmukaisen kuvan aineistosta. Luokkarajojen sijoittaminen vaatii siis vielä treeniä ja toivon sen mukana tulevan myös itsevarmuutta, koska niin kuin meille sanottiinkin luennolla, näihin asioihin ei aina ole yhtä oikeaa vastausta. Värisävyissäkin on hiomisen varaa, mutta informatiivisuuden kannalta kartta kuitenkin kertoo sen, mitä sen on tarkoituskin.

Veera Matikaisen blogia lukiessani tajusin myös, että luokkarajojen valinnanvaikeutta olisin voinut keventää sillä, että olisin lisännyt maiden kohdalle niiden typen päästöjen osuuksien prosenttiluvut. Näin kartan katsoja saa heti ensimmäisellä vilkaisulla kokonaiskuvan värien avulla, mutta näkee myös tarkat arvot kartalta. Uskon, että tällainenkin valinta olisi sopinut karttaan, jossa ei ole mitenkään liikaa sisältöä niin, että siitä tulisi sekava jos prosenttiluvut lisäisi.

Järvien ja syvyyskäyrien esittäminen kartalla tuntuu visuaaliselta kantilta katsottuna turhalta, mutta toisaalta näillä saattaa olla merkitystä typpipäästöihin. Järviin ehkä jää varastoon typpeä, joka muuten olisi joutunut mereen, ja syvyyskäyrät ainakin näyttävät katsojalle, miten matala ja näin ollen myös vähävetinen meri Itämeri on. Vähäisessä vesimäärässä typpi vaikuttaa voimakkaammin kuin isommissa ja syvemmissä merissä, ja tällöin typen aiheuttama rehevöityminenkin on voimakkaampaa.

Valtoista Suomi, Viro, Liettua, Tanska ja Saksa ovat päästöjen osuudessa alle 8 prosentin luokassa, Ruotsi, Latvia ja Venäjä ovat 8-13,3 prosentin luokassa ja Puola yksinään 13,3-33,7 prosentin luokassa. Vaikka tarkkoja prosentteja ei kartalla esitetä, tästä viimeisestä luokasta kartan katsojakin voi päätellä, että Puolan typen päästöjen osuus on tämä 33,7 prosenttia, joka on luokan yläraja. Tämä on siis kolmannes kaikista Itämereen joutuvista typen päästöistä. Kartta ei tarjoile sen katsojalle mitään syitä näille arvoille, mutta niiden taustalla ovat varmaan monet asiat. Heikki Säntti pohtii blogissaan teollisuuden ja ympäristömääräyksien vaikutusta typpipäästöihin. Jos asiaan syventyisi tarkemmin, tulisi varmasti esille juurikin näihin asioihin liittyviä tekijöitä, joissa Puola eroaa muista Itämerta ympäröivistä maista. Säntti pohti myös rantaviivan pituuden ja maan väkiluvun merkitystä päästöihin, mutta ainakaan tämä kartta ei paljasta mitään suoraa yhteyttä näiden tekijöiden ja typen päästöjen määrän välillä.

Lähteet

MAA-202 – Geoinformatiikan menetelmät 1. Kurssikansio. HELCOM marine area.shpLakes.shpAdministrative boundaries.shpDepth contours.shp ja Nitrogen Inputs.shp

Matikainen, V. (2024). Veeran Gis-blogi : ) – Ensimmäinen kurssikerta. Viitattu 22.1.2024.

Säntti, H. (2024). Heiggi’s blog – Ensimmäinen kurssikerta. Viitattu 24.1.2024.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *