Viikko 6: Pisteitä pisteiden perään

Vihdoin tauon jälkeen minulla on aikaa jatkaa kurssitehtävien tekoa, joten seuraavaksi minulla vuorossa oli tehdä karttoja erilaisista pisteaineistoista. Ensimmäisenä tehtävänä oli ollut harjoitella Epicollect5-sovelluksen käyttöä ja kerätä aineistoa Kumpulan kampuksen lähialueilta ja arvioida muun muassa pisteiden viihtyvyyttä ja turvallisuudentuntua. Itse en ollut päässyt paikalle, mutta Reetta blogissaan kuvailee tarkemmin Epicollect5-sovelluksen käytöstä ja tehtävänannosta. Mira mainitsi blogissaan hyvän esimerkin siitä, kuinka sovellusta voi käyttää esimerkiksi kouluissa oppilaiden suorittamiin melu- tai valosaastetutkimuksiin. Päätin tehdä karttaesityksen (kuva 1) kurssilaisten arvioista turvallisuudentunnun suhteen. Yhdistin karttaan myös kaiken kurssikerran datan ja laitoin pohjalle OpenStreetMapistä lataamani pohjakartan. Yhden pisteen poistin esityksestä, sillä se oli niin erillään muista pisteistä. Kartassa turvattomina pisteinä erottuvat erityisesti isojen teiden lähistöt ja risteysalueet, sen lisäksi erityisesti aineistosta on huomattavasti turvattomina Kurvi Sörnäisissä sekä Kumpulan kampukselle vievä mäki Hämeentieltä (jota en kyllä ihmettele sen jäämäärän takia mitä siellä talvisin on). Turvallisina alueina erottuivat Kumpulan kampuksen ja sen ympäristön alue sekä alueita Arabianrannassa.

Kuva 1. Kurssilaisten keräämän turvallisuusdata Kumpulan kampuksen ympäristöstä, jossa 1 on turvaton ja 5 turvallinen.

Seuraavaksi tehtävänä oli harjoitella sitä, kuinka QGIS-ohjelman sisällä voi hyödyntää Googlen StreetView-näkymää. Tarkoituksena oli arvioida katujen kaupallisuutta silmämääräisesti. Arvioin Kurvista ja Kurvin lähialueilta 20 pistettä arvoilla 1-5 (joissa 1 ei kauppoja, 5 paljon kauppoja), joista sitten Inverse Distance Weighting eli IDW- metodilla loin jatkuvan kaupallisuus arvion, jonka sitten visualisoin (kuva 2). IDW oli terminä ja toimintona tuttu, sillä olin tehnyt aikaisemmin muun muassa lämpötilakarttoja Suomesta samalla metodilla. Lian ja Liisan blogeista löytyy hyvät visualisoinnit aiheesta!

Kuva 2. Otos IDW-analyysistä Kurvin ympäristön kaupallisuudesta, jossa sininen on pieni kaupallisuus ja punainen iso kaupallisuus.

Viimeisenä osiona oli tehdä kolme visualisointia eri hasardeista. Itse päädyin tekemään karttoja maanjäristyksistä ja tulivuorista. Ensimmäisessä kartassa hankin maanjäristysdataa vuodesta 1980 eteenpäin, joissa Richterin asteikoilla maanjäristys oli ollut vähintään 7,0 (kuva 3). Marita ehdottaa hyvin blogissaan, että kartan lisäksi potentiaaliset oppilaat voisivat etsiä artikkeleita maanjäristyksiin liittyen, kun kartassa on vain suurimmat järistykset. Toiseen karttaan lisäsin myös maanjäristykset, jotka olivat olleet voimakkuudeltaan vähintään 5,0. Ensimmäinen maanjäristyskartta soveltuu parhaiten näyttämään, että missä suurimmat maanjäristykset ovat olleet ylipäätään, kun taas toinen kartta (kuva 4) avaa enemmän yleisiä maanjäristystrendejä ja näyttää esimerkiksi hyvin missä litosfäärilaattojen rajat menevät. Kim-Henrik oli myös todennut tämän ja sanookin blogissaan hyvin, että karttaa ja aineistoa voisi hyvin käyttää opetuksessa litosfäärilaatoista. Vivin ja Matin blogeista löytyykin erinomaiset visualisoinnit aiheesta, joihin he olivat liittäneet maanjäristysaineiston lisäksi litosfäärilaattojen rajat. Rosanna oli myös tehnyt mielenkiintoisen kartan maanjäristysten syvyyksistä. Kolmantena karttana (kuva 5) tein kartan erilaisista tulivuorista maailmassa, jotka visualisoin niiden korkeuden mukaan. Eveliina oli huomannut, että tulivuoriaineistossa oli mahdollisesti mennyt koordinaatit hieman sekaisin, sillä islantilainen tulivuori oli päätynyt Ruotsiin, joka näkyy myös minun karttaesityksessäni. Kolmantena hasardiaineistona oli myös aineisto maahan pudonneista meteoriiteista, joista esimerkiksi Eemil, Karoliina ja Roope olivat tehneet hyviä visualisointeja. Tehtävänä oli myös etsiä internetistä hyvä visualisointi samasta aihepiiristä. Löysin Jinho Kangin tekemän hienon kartan maanjäristyksistä vuosilta 2000-2013, joka löytyy täältä.

Kuva 3. Vuosien 1980-2017 Richterin asteikoilla vähintään 7,0 olleet maanjäristykset.
Kuva 4. Vuosien 1980-2017 Richterin asteikoilla vähintään 5,0 olleet maanjäristykset.
Kuva 5. Tulivuoret maailmassa sekä niiden korkeudet metreinä meren pinnasta.

Bonuksena löysin vielä vanhan fuksivuonnani (kyllä, siitä on aika monta vuotta) tekemäni kartan samasta teemasta. Toivottavasti edes hieman edistystä on näiden vuosien aikana tapahtunut tästä kartasta…

Kuva. 6 Tekemäni vanha (ja erittäin taiteellinen) kartta maanjäristyksistä.

Lähteet:

6. Kurssikerta: kaupallisuudesta ja luonnonhasardeista mittakaavavirheisiin (2018). Liisa Niemi. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/nliisa/2018/02/22/6-kurssikerta-kaupallisuudesta-ja-luonnonhasardeista-mittakaavavirheisiin/>.

6. Maanvuoria ja tulijäristyksiä (2018). Matti Moisala. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/moisalam/2018/02/26/6/>.

Epicollect 5 & maailmankarttaa maanjäristyksin ja tulivuorin 19.2. (2018). Mira Kylliäinen. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/michemmi/2018/02/28/epicollect-5-maailmankarttaa-maanjaristyksin-ja-tulivuorin-19-2/>.

Gis 6 raportti – Hasardeista fasaaneihin… No ei nyt sentään.. (2018). Kim-Henrik Helanne. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/helanne/2018/02/20/gis-6-raportti-hasardeista-fasaaneihin-no-ei-nyt-sentaan/>.

Katastrofien viemää (2018). Karoliina Laine. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/karollai/2018/02/26/keskenerainen-ala-ota-vaikutteita/>.

Kang_GlobalEarthquake_Rev2_20131208 (2013). Jinho Kang. 07.03.2018.<https://www.flickr.com/photos/111654764@N07/11402560226>.

Kurssikerta 6 (2018). Reetta Lehto. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/rexlehto/2018/03/01/kurssikerta-6/>.

Kurssikerta 6: Pakkassäässä reippailua ja pedagogisia karttasarjoja (2018). Eveliina Sirola. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/evsirola/2018/02/26/kurssikerta-6-pakkassaassa-reippailua-ja-pedagogisia-karttasarjoja/>.

Kurssikerta VI (2018). Lia Vahtera. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/vahlia/2018/03/04/kurssikerta-vi/>.

Pedagogiset katastrofit (2018). Eemil Becker. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/beemil/2018/02/23/pedagogiset-katastrofit/>.

Pisteiden viemää (2018). Roope Heinonen. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/hcroope/2018/02/25/19-02-2018-pisteiden-viemaa/>.

Pirteänä pakkasessa, lopuksi lämmittelyä maanjäristyksillä eli kurssikerta 6. (2018). Rosanna Lindgren. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/rosannal/2018/02/22/pirteana-pakkasessa-lopuksi-lammittelya-maanjaristyksilla-eli-kurssikerta-6/>.

The world is a hazardous place eli Kuudes kurssikerta (2018). Marita Selin. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/selkala/2018/02/19/the-world-is-a-hazardous-place-eli-kuudes-kurssikerta/>.

Vähän maanjäristyksiä ja pari tulivuorta (2018). Vivi Tarkka. 07.03.2018.<https://blogs.helsinki.fi/vivitark/2018/02/23/vahan-maanjaristyksia-ja-pari-tulivuorta/>.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *