4. kurssikerta: Ruututeemakartta

Neljännellä kurssikerralla harjoiteltiin ruututeemakartan tekemistä. Kurssikerran alkuun teimme yhdessä harjoituksen, jossa havainnollistettiin ruututeemakartan avulla ruotsinkielisten sijoittumista pääkaupunkiseudulla 1km x 1km ruutuihin. Harjoitukseen liittyi oleellisesti myös edellisen kerran harjoituksista tuttu tietokannanmuokkaus. Tällä kertaa harjoittelimme poistamaan tietoa tietokannasta ja valitsemaan vain haluamme tiedon.

Itsenäisessä tehtävässä piti tehdä samankaltainen ruututeemakartta pääkaupunkiseudulta kuin yhteisessäkin harjoituksessa. Teeman sekä ruutujen koon sai valita itse. Itsenäisen kartan kokoamisessa oli myös tarkoitus tehdä jotain haastavampaa kuin mitä olimme tehneet yhteisessä harjoituksessamme. Ajatukseni oli tehdä ruututeemakartta kouluikäisistä, eli 7-16-vuotiaista, naispuolisista henkilöistä. Karttaa kuitenkin tehdessäni onnistuin muuttamaan tietokannan tiedot numeroista teksteiksi. Kartan tekeminen menikin siis ihan pieleen, enkä saanut karttaa tehtyä tunnilla olleenkaan. Kotona päätin aloittaa kartan tekemisen alusta asti yksin, mutta helpommalla aiheella. Päätin tehdä kartan muun kielisten asukkaiden sijoittumisesta pääkaupunkiseudulla 700m x 700m ruutuihin. Latasin QGIS-ohjelman omalle läppärilleni ja aloin tekemään uutta karttaa Moodlesta löytyneiden ohjeiden avulla. Vaikka olin tehnyt ja samaa harjoitusta aiemmin tunnilla, meni uuden kartan luomiseen kauan aikaa. Tein monia virheitä, QGIS kaatui muutaman kerran ja aloitin kartan tekemisen alusta noin kolmisen kertaa. Seuraavalla Geoinformatiikan menetelmät 1 -kurssikerralla kävin vielä varmistamassa Artulta, että olinhan tehnyt kartan vihdoinkin oikein ja sain puhtaat paperit. Sain myös muutamia vinkkejä, miten kartta näyttäisi entistä paremmalta. Koska muun kielisiä asukkaita on niin vähän ja kokonaan tyhjiä ruutuja paljon, Artun vinkkien avulla poistin kartasta kaikki täysin tyhjät ruudut. Tämän vuoksi kartta on nyt paljon miellyttävämpi katsoa.

Ruututeemakartassa jokainen ruutu on aina samankokoinen ja sen takia siinä mielestäni hyvä esittää absoluuttisia arvoja. Esimerkiksi suhteellisia arvoja esittäessä arvot määritellään suhteessa toiseen määreeseen. Ruututeemakartassa on siis helppo havaita yleisesti, ja absoluuttisia arvoja käyttämällä, ilmiön sijoittuminen kartalla.

Kuva 1. Muun kielisten asukkaisen sijoittuminen pääkaupunkiseudulla ruututeemakartalla.

Tekemäni kartta kuvaa muun kielisten asukkaiden sijoittumista pääkaupunkiseudulla (Kuva 1.). Suurimpia keskittymiä on havaittavissa erityisesti Helsingin keskustan alueella, Itä-Helsingissä sekä Espoon itä- ja länsiosissa. Muun kieliset asukkaat ovat siis suomenkansalaisuuden omaavia henkilöitä, joiden äidinkieli on kuitenkin jokin muu kieli kuin suomi tai ruotsi. Muun kieliset ovat keskittyneet selkeästi keskuslähiöihin pääkaupunkiseudulla, mikä on hyvin tavallista. Espoossa keskittyminen on tapahtunut Otaniemeen, jossa sijaitsee Aalto-yliopiston kampus, sekä Espoon länsiosiin Suokkiin ja Espoon keskukseen. Voisin kuvitella, että kaikkia näitä alueita, jossa on muun kielisten suurempia keskittymiä, on ehkä runsaasti vuokra-asuntoja sekä pieniä asuntoja.

Karttaani näin jälkeen päin tarkastelemalla huomaan, että legendassa, jossa esillä ovat muun kielisten lukumäärät per ruutu, ovat hyvin epäselvät. Arvojen perässä on aivan turhaan neljä nollaa, jotka vain sekoittavat katsojaa kartan tarkastelussa. Kartan lukeminen olisi paljon selkeämpää ilman turhia pisteen perässä olevia nollia. Selasin myös muiden blogeja ja Ellillä oli hyvä pointti, että olisi ihan fiksua jos kartassa näkyisi vielä selkeämmin kuntien rajat sekä nimet. Nyt ehkä ihmiselle, joka ei tunne pääkaupunkiseutua kovin hyvin, saattaa olla epäselvää missä esimerkiksi menee Espoon ja Helsingin raja. Muuten karttani on mielestäni ihan onnistunut.

Lähteet:

Kaarto, Elli 2018: 4. kurssikerta: Ruutukarttaa ja epätoivoa. https://blogs.helsinki.fi/elkaelka/2018/02/09/4-kurssikerta-ruutukarttaa-ja-epatoivoa/ . Luettu 25.02.2018.