Globaali elämänpiiri

Asuva yhteisö – kolmiulotteinen pienoismalli alustalle,  Rio de Janeiron slummit

Ryhmässä toteutetun työmme idea oli tarkastella yhtä omaleimaista paikalliskulttuuria, Rion slummia. Työssä halusimme tuoda esille paikan rumuutta, kauneutta, kiehtovuutta ja kamaluutta. Mieleen tulee kysymys, miten yksi paikka voi herättää näin paljon ristiriitaisia ajatuksia ja tuntemuksia? Toteutimme pienoismallin hieman eri perspektiivistä kuin useimmat ryhmät. Toteutuksen taustalla oli ajatus dioraamasta, joihin voi törmätä esimerkiksi museonäyttelyissä.

Työn valmistumisen jälkeen mietin, että olipa typerää, että teimme niin erilaisen työn kuin muut ja olimmepa käsittäneet tehtävänannon (taas) väärin. Näitä ajatuksia on varmasti myös oppilailla: halutaan tehdä samaa tai samanlaista kuin muut. Tosin, jos muut antavat hyväksyntänsä erilaiselle työlle, erilaisuus ei haittaa vaan antaa lisäarvoa työlle ja oppilaalle. Myöhemmin mietin omasta työstämme, että tuskin ketään kiinnostaa oliko se samanlainen kuin muilla. Tajusin sittemmin myös, että slummi tai favela oli aiheena hyvin suosittu, emmekä olleetkaan kovin erikoisia tai erityisiä. Lopulta sekin harmitti. Miksemme tajunneet valita jotain omaperäisempää aihetta! Taito- ja taideaineet nostavat tunteet pintaan. Niissä liikutaan henkilökohtaisella ja intiimillä alueella, jolloin esimerkiksi arviointia pitää harkita erityisen tarkasti.

IMG_1190Emme miettineet erityisen tarkkaan mittakaavaa, mikä vaikeutti hieman työskentelyä. Mietimme toki miltä eri asiat kuten antennit ja talot suunnilleen näyttävät suhteessa toisiinsa. Mutta emme tosiasiallisesti miettineet kuinka monta metriä antenni olisi todellisuudessa jos talo on esim. 5 cm korkea. Onneksi slummit ovat rakentuneet melko sattumanvaraisesti ihmisten omien ratkaisujen ja saataville olevien materiaalien mukaan. Se antoi meille hieman liikkumatilaa. Yritimme sisällyttää erilaisia materiaaleja tai erilaisen näköisiä materiaaleja taloihin. Pohjana käytimme paksua pahvia, joka maalattiin gessolla. Tukirakennelma on rautalankaverkkoa, joka on päällystetty kipsinauhalla. Talot on rakennettu erilaisista kartonkipakkauksista ja aaltopahvista ja sitten maalattu pulloväreillä. Jäljittelimme ikkunalasia sinisellä muovilla ja vesiastiat teimme paperimassasta ja kartongista. Pensaita ja puustoa tehtiin vihreästä kukkatyynystä.

IMG_1139IMG_1141IMG_1135

 

 

 

IMG_1136

Ikkunamuovi saatiin vanhasta muovitaskusta.

IMG_1134

Ensin palat leikattiin kuutioiksi.

IMG_1137

Puun näköisyyttä haettiin tökkimällä reikiä materiaaliin.

 

 

 

 

 

IMG_1140

Lopulta puut maalattiin.

 

IMG_1168

Tausta puuttuu vielä.

 

 

 

 

 

 

 

Oppilaiden kanssa mittakaavaa voisi miettiä hartaudella, koska se on vaikea käsite ja sillä on suuri vaikutus koko työhön. Käytännön työskentelyssä mittakaavaa tulisi luonnollisesti mietittyä monta kertaa ja sen käsitteellä olisi mahdollisuudet todella juurtua oppilaiden mieliin. Pienoismallin rakentaminen on joka tapauksessa aikaa vievää ja raskasta puuhaa, joten itse ehkä teettäisin pienoismallin lukukauden aikana ja yrittäisin liittää sen johonkin suurempaan käsiteltävään kokonaisuuteen, jolloin sen tekemiseen voisi irrottaa muidenkin oppituntien aikaa. Tämän kokemuksen myötä panostaisin enemmän tiedonhankintaan ja suunnitteluun. Kuitenkin niin, että opettaja olisi voinut kerätä sopivia tiedonlähteitä valmiiksi oppilaille. On sietämätöntä kuinka paljon ainakin sijaisena joutuu teettämään oppilailla tehtäviä, jotka alkavat sanoilla ”Katso Googlesta.”.

Lisäksi yrittäisin keksiä jotain mitä pienoismalleilla voitaisiin lopulta tehdä. On turhauttavaa nähdä hirvittävä vaiva pienoismallin rakentamisessa ja lopputuloksena katsella sitä pari viikkoa vitriinissä ja viedä lopulta ullakolle pölyttymään. Pienoismalleja voitaisiin käyttää vaikka lavasteina animaatioiden tekemisessä.

Lopuksi vielä yksityiskohtia teoksesta.

IMG_1188

Kuvassa vesisäiliö, jota tarvitaan jos asuntoon ei tule vettä.

IMG_1186 IMG_1187IMG_1189

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *