Käyttöesine savesta

Kävimme Design-museossa, ja tarkoituksena oli luonnostella koriste- tai käyttöesineitä ja luonnosten perusteella valmistaa savityö. Tehtävä oli hyvin mielenkiintoinen. Itse haluaisin opettajana käyttää luonnostelua enemmän kuin mihin olen oppilaana tai opettajana törmännyt. Haluaisin jotenkin irrottaa ajatuksesta, että suoraan tehdään jotain valmista. Esimerkiksi prosessikirjoittaminen on laajalti käytössä äidinkielen opetuksessa ja samaa ajattelua voisi hyödyntää myös kuvataiteen opetuksessa. Minä ainakin aion hyödyntää tulevaisuudessa. Tämä liittyy suurempaan teemaan kuvataiteen opetuksen jatkuvuudesta. Olen itse kiinnostunut pitkäjänteisestä työskentelystä ja siitä, että työn ääreen palataan jonkin ajan kuluttua. Silloin työn voi nähdä aivan uusin silmin.

Luonnoksia:

luonnos2

luonnos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lopulta päätin tehdä jonkinlaisen teepannun. Tein teepannun laatasta. Tein teepannun kaveriksi kipon, jonka tein makkaramenetelmällä. Savityöt ovat sitten mahtavia! Niitä tehdessä pääsee nopeasti flow-tilaan ja aika lentää kuin siivillä. Sellaisen tilan saavuttaminen on mielestäni nimenomaan yksi niistä syistä, miksi taito- ja taideaineet ovat tärkeitä kouluopetuksessa. Kertakaikkiaan mieli lepää kun saa muovailla savesta jotain. Toki muovailun aikana on helppo menettää myös hermot täydellisesti kun savi ei käyttäydy kuten haluaisi. Itselläni oli ongelmia varsinkin teepannun kaatonokan ja korvan kanssa.

 

kannu2kannu1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *