Koti

Kirjaimisellisesti kotitehtävässä oli tarkoituksena tutkia ja havainnoida omaa kotia esteettisenä ympäristönä vartin ajan piirtämällä ja valokuvaamalla. Kuvallisten muistiinpanojen tuli toimia lähtökohtana grafiikan jatkotyöskentelyä varten. Tartuin tehtävään innolla. Lähinnä valokuvasin yksityiskohtia. Otin myös suurempia kuvia, mutta ne olen yksityisyyssyistä jättänyt portfoliosta pois. Lisäksi tein muutaman piirroksen ja yhdelle paperille kokeilin frottagea useammilla pinnoilla.

IMG_1030

Tästä tein grafiikanvedoksia, mutta tulokset eivät olleet kovin hyviä.

IMG_1029 IMG_1054

 

Kakluunin ovet.

Kakluunin ovet.

Yritän avata tällä vain kolapulloja.

Yritän avata tällä vain kolapulloja.

IMG_1045 IMG_1055IMG_1044Lohkeillutta maalia ikkunalaudalla. Rikkinäistä, mutta kaunista.

 

 

 

 

piirros

Piirrokset eivät johtaneet mihinkään.

Pistorasia. Arkinen, mutta selkeästi muotoiltu.

Arkinen pistorasia, mutta muoto on kiinnostava.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

frottage

Frottage

 

 

 

 

Tätä kuvaa päädyin jatkotyöstämään.

Kuvassa puupöytä 40-luvulta ja kannettavan tietokoneen johto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kodissa tehdyistä havainnoista tuli valita jatkokäsittelyyn jotain, mistä tekisi grafiikan vedoksia koulugrafiikan menetelmillä kuten monotypia, press print, linoleikkaus tai materiaalilaatta. Linoleikkaukseen liittyvät koulumuistoni ovat verisiä ja hikisiä. Laattaa oli vaikea työstää ja välineistä sai haavoja. Lopputulos oli aina jotain ihan muuta kuin oli ajatellut. Siksi päätin jättää tällä kertaa linoleikkauksen rauhaan ja kokeilla muita menetelmiä. Linoleikkaus ei ehkä muutenkaan ole mielestäni alakouluun kovin hyvä menetelmä juuri vaikeuden takia. Lisäksi laattaa joutuu työstämään pitkään ja lopputulos ei välttämättä ole kovin kiva. Mieluummin siis käyttäisin alakoulussa esim. monotypiaa.

Valitsin kirjahyllyn sekä puupöydän. Kirjahylly oli kiinnostava aihe, koska kirjahyllyn virkaa toimittavat todellisuudessa tikkaat, jotka on käännetty ylösalaisin. Kirjahyllyn kanssa kokeilin negatiivivedosta (keltainen töherrys) sekä alustalle maalaamista.

IMG_5722

Väriä oli aluksi paljon.

IMG_5716

Väri vähenee.

IMG_5723

Lisäsin alustalle maalia.

 

 

 

 

 

 

IMG_5719

Negatiivivedos, josta ei saa mitään selvää.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sitten tein vedoksia puupöydästä ja tietokoneen johdosta. Linolevyä parempi materiaali oli press print -levy, jonka työstäminen oli nopeaa ja helppoa. Tämän ottaisin ehdottomasti alakouluun grafiikan menetelmäksi. Lisäksi laattoja voisi kerätä oppilailta sitä mukaa kuin heidän perheissään syödään noutoruokaa.

Grafiikka on muutenkin hauskaa ja tavallaan matalan kynnyksen kuvataidetta. Varmaan ensin kokeilisin oppilaiden kanssa tehdä luonnosten tai muun inspiraation pohjalta grafiikkaa ja sen jälkeen näyttäisin muutaman eri taiteilijan grafiikkaa. Siksi tässä järjestyksessä, että oppilaat eivät voisi etukäteen väittää, etteivät osaa tai eivät saa niin hienoja kuin esimerkissä.

IMG_5724

Tässä näkyy myös.

IMG_5727

Maalia olisi voinut olla enemmänkin.

 

 

 

 

 

 

 

Lopulta inspiroiduin käyttämään puisia materiaalilaattoja. Inspiroiduin vain puupöydästä ja yritin jäljitellä puun pintaa grafiikkavedoksissani. Alla kuvia laatoista, maaleista ja työskentelystä.

lauta

Materiaalilaatat

IMG_1179

Maalin sekoitusta.

IMG_1178

Maali levitettynä laatoille.

IMG_1177

Yleiskuva työskentelystä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lopullinen vedossarja aiheesta KOTI

1_5

1/5

2_5

2/5

3_5

3/5

4_5

4/5

5_5

5/5

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *