Uusi lukuvuosi uudet kujeet

Elämä torilla on jatkunut kovin kiireisenä ja kansainvälisenä. Tänään esimerkiksi aamukahvin aikaan torille saapui Tansanian opetusministeri delegaationsa kanssa ja nyt tilassa luennoin tanskalainen vieras musiikin vaikutuksesta aivoihin. Meillä oli myös kunnia toimia yhtenä International Advisory Boardin (IAB) vierailun kokouspaikoista ja pääsimme samalla esittelemään heille toimintaamme. Syksyymme on mahtunut normaalin opetustoiminnan rinnalle myös useita koulutus- ja suunnittelutapahtumia, joiden osanottajat ovat saapuneet eripuolilta maailmaa.

International Advisory Boardin (IAB) vierailun kokouspaikoista ja pääsimme samalla esittelemään heille toimintaamme

Pääsimme esittelemään International Advisory Boardille (IAB) toimintaamme.



Yksi syksyn mielenkiintoisimmista sessioista on ollut Ilmastopaneeli, jossa asiantuntijatiimit ratkoivat yhteistoiminnallisin keinoin ilmastonmuutokseen liittyviä ongelmia. Minerva-torin ominaisuuksia hyödynnettiin todella luovasti ja huolellisen suunnittelun tuloksena syntyi hieno tapahtuma. Alustus- ja aktivointipuheenvuorojen jälkeen pienryhmissä käytiin aktiivista keskustelua ja Flingaa käytettiin luovasti kunkin ryhmän ratkaisumallien rakentamisessa ja esityksen luomisessa. Tämä tilaisuus on poikinut runsaasti ideoita opetustyön uusiin käytäntöihin.

Ilmastopaneeli ratkoo ilmastonmuutokseen liittyviä ongelmia Minerva-torin ominaisuuksia hyödyntäen. Todella hyvää pöhinää pienryhmissä ja huikea case Flingan luovasta hyödyntämisestä.

Ilmastopaneeli ratkomassa ilmastonmuutokseen liittyviä ongelmia Minerva-torin ominaisuuksia hyödyntäen.

Uudet opiskelijat ovat jo päässeet tutustumaan Minerva-toriin ja on ollut hienoa huomata, kuinka nopeasti he ovat ottaneet uudet opetuskäytännöt ja -teknologiat omikseen. Esimerkiksi Flingan hyödyntäminen on jo ihan arkipäivää suurimmalla osalla kursseista, joita meidän tiloissa järjestetään. Käyttö ei rajoitu ainoastaan luentojen yhteyteen vaan myös tilassa kokoontuvat pienryhmät ovat ottaneet opetusteknologiat osaksi omia oppimisprosessejaan. Nyt tavoitteena olisikin monipuolistaa ohjelmien ja laitteiden hyödyntämistä, kun perusteet on opittu. Monesta sovelluksesta käytössä on ihan uudet versiot, jotka tarjoavat uusia herkullisia mahdollisuuksia opetukseen ja opiskeluun. Flingan kehitystyö tuntuu etenevän esimerkiksi aimo harppauksin ja on ollut hienoa huomata, kuinka meidän toiveitamme on huomioitu uusissa kehitysversioissa.

Lähitulevaisuudessa siintää monia mielenkiintoisia haasteita, joista yksi on Minerva-torin opetuskäytäntöjen ja -teknologioiden siirtäminen torin ulkopuolelle. Rakenteilla oleva mobiilitori tulee olemaan ensimmäinen varovainen askel tähän suuntaan. Kunhan saamme mobiilitorin liikkeelle kerromme siitä lisää.

Tavoitteena on myös lisätä viestintää Minerva-torin mahdollisuuksista. Suunnitteilla on joukko videoita, joissa esitelemme pedagogisia mallejamme, käytössä olevia opetusteknologioita ja käytännön opetus-caseja.

Opiskelijoita aktivoivaa opetusta torilla, Provosoivat lööpit auttoivat ryhmien muodostuksessa ja tutkittavaan ilmiöön sisälle pääsyssä.

Opiskelijoita aktivoivaa opetusta torilla. Provosoivat lööpit auttoivat ryhmien muodostuksessa ja tutkittavan ilmiöön valinnassa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *