Mene sinne, missä muut ovat

Suomen Akatemia järjesti viime viikolla Etsi Xpertti-palvelunsa tiimoilta taas tapaamisen yliopistojen ammattiviestijöille. Etsi Xpertti on Akatemian ylläpitämä palvelu, joka välittää toimittajille pyynnöstä tietoja tutkijoista, jotka tuntevat toimittajan työn alla olevaa aihetta ja  voivat toimivat jutussa asiantuntijahaastateltavana.

Xpertti-päivässä viestinnästä kävivät puhumassa muiden mukana johtamisen ja viestinnän valmentaja Lilly Korpiola ja akatemiatutkija Aleksi Lehikoinen.

Heidän ydinviestinsä oli melko lailla sama. Kukaan tai mikään organisaatio ei voi vähätellä viestinnän merkitystä, eikä ilman viestintää ja vuoropuhelua muiden kanssa voi toimia uskottavasti. Sinua ei ole, jos et kerro itsestäsi muille.

Kenelle haluat puhua ja ketä kuulla?

Kun journalismi ja viestintä ovat hybridimuotoista, jutut ja sisällöt ovat eri välineissä eri paikoissa samaan aikaan vaikka hiukan eri vivahtein, tärkeäksi tulee sen tunnistaminen, kenelle haluaa puhua. Ja mitä oikeastaan haluaa sanoa.

Aleksi Lehikoinen, joka on lintututkija, tarvitsee työssään myös lintuharrastajia. Sen myötä hän ja kollegat kirjoittavat artikkeleita näiden harrastajien medioihin. Samaa pohdintaa Xpertti-päivässä teki Lilly Korpiola. Jos yleisö, jonka haluat tavoittaa, on vaikka nuoret alle 25 vuotta, täyttyy mennä sinne, missä he ovat ja puhua heidän kieltään.

Ehkä joku ruoskii

Muiden sekaan meneminen ei ehkä ole helppoa. Korpiola kertoi alistavansa itsensä tarvittaessa jonkinlaiselle henkiselle ruoskinnalle. Itselle vieras kuulijakunta on kriittinen, naureskelee alkuun, ihmettelee vaikka puhetapaa, mutta ryhtyy kenties kuitenkin kuulolle ja lopulta syntyy antoisa keskustelu.

Jos muut ovat somessa, sosaalisessa mediassa, sille alustalle on mentävä. Vaikka jo siksi, että sieltä Lehikoisen sanoin esimerkiksi löytää  alan uusimmat artikkelit kaikkein nopeimmin. Yliopistojen on oltava Twitterissä, Facebookissa, Instagrammissa siksi, että siellä nuoret ovat.

Suljettu ryhmä avoimella alustalla

Kaikella on yleensä vastatrendinsä. Nuoret suosivat somessa suljettuja omia ryhmiään, vaikkapa WhatAppissa. Jos ne muut ovat jo siellä, miten minä sinne pääsen?