Moodin syksy 2021

Syksyiset tuulet puhaltelevat FFP2-maskien läpi, mikä voi tarkoittaa vain yhtä asiaa: lukuvuosi on alkamassa nyt toista kertaa poikkeusoloissa. Tässä maistiaisia siitä, mitä ansiokas ainejärjestömme tarjoaa uusille, vanhoille ja muinaisille opiskelijoille.

Tervetuloa fuksit!

Moodi on tilastotieteen lipunkantaja jo vuodesta 1968. Valtiotieteillä eli Valtsikassa syntynyt järjestö on nyt tukevasti ankkuroitunut Kumpulaan, tarkemmin sanottuna Exactumin kellarikerrokseen Unicafen yhdyskäytävälle. Järjestömme on pieni mutta sitäkin sydämellisempi, ja toivotamme kaikki rupattelemaan elämästä, matikasta ja tilastoista tukikohtaamme Survomoon. Tarjolla on kahvia, teetä ja hyvää seuraa.

Tilastotiede on tapa hallita epävarmuutta. Opit päättelemään puutteellisista havainnoista asioiden todellisen tilan – sekä ymmärtämään, milloin näin ei pysty tekemään. Työkaluina ovat erilaiset mallit, testit ja ohjelmointi. Tilastotieteilijän osaamista tarvitaan käytännössä jokaisella alalla: voit työllistyä niin mikrobiologian tutkimusryhmään, yhteiskunnalliseen järjestöön kuin pöhisevimpään tekoäly-startupiin.

Tilastotiede on suositeltava sivuaine matemaatikoille ja tietojenkäsittelijöille. Muun muassa taloustieteessä, vakuutusmatematiikassa ja bioinformatiikassa se on välttämätön työkalu. Sivuaineinfossa 3.9. kuulet lisää tästä!

Vielä muutama vuosi sitten tilastotiede oli erillinen aineensa, mutta nyt opinnot alkavat matemaattisten tieteiden kandiohjelmassa. Siksi Moodi ei järjestä omaa tuutorointia. Nykyisten opiskelijoiden lisäksi meillä on hyvät siteet entisiin moodilaisiin, joten tule tutustumaan kauttamme myös työelämän mahdollisuuksiin!

Liity jäseneksi tällä lomakkeella – se on ilmaista! Moodin jäsenlomake

Syksyn tapahtumia

Kevät oli sattuneesta syystä vaisu, mutta säännöllisten Proffakahvien ja opintojuttujen lisäksi järjestimme etätapahtuman, jossa alumnit kertoivat tilastotieteilijän työstä ulkomailla. Mukana oli myös turkulaisia tovereitamme Statistikasta.

Isommat tapahtumat ovat yhä haaveilun asteella. Kaikkea pienempää on kuitenkin luvassa!

Mentorointiohjelma tulee taas! Syvennä valmiuksiasi työelämän tilastotieteilijän kanssa. Lisätietoja sähköpostilistalla ja tällä sivulla lähiaikoina.

Moodi-fanituotteet tekevät paluun suuren kysynnän ansiosta. Näytä rakkautesi tilastotieteeseen asianmukaisella vaatetuksella alushousuja myöten (ei välttämättä tarjolla). Lisätietoja pian.

Proffakahvit startataan varmastikin taas syyskuussa, alkuun mahdollisesti virtuaalisesti. Tule juomaan päiväkahvit ja rupattelemaan matikan ja tilaston opiskelijoiden ja opettajien kesken. Täällä ei puhuta opintopolitiikkaa eikä pönötetä, mutta palautetta saa toki antaa.

Työelämätapahtumia varmastikin tulee, mutta niistä en osaa vielä antaa ennakkotietoja. Syksyn edetessä Survomo toivottavasti herää horroksestaan ja pääsemme järjestämään muitakin mukavia taukohetkiä.

Mukaan toimintaan

Vuoden alusta lähtien Moodi on ollut virallisestikin myös alumnien järjestö. Toiminta on käynnistynyt hiljalleen, mutta mentorointiohjelma ja kevään alumnikohtaaminen ovat olleet loistava alku. Moodilaisten tapaaminen on mukavaa eikä vaadi suurta vaivaa, ja siitä on suuri ilo opiskelijoille.

Muutenkin Moodin toiminnassa on kiva olla myös järjestävällä puolella. Vaivaa se ei vaadi kauheasti, kun yhdessä tehdään eikä tavoitella kuuta taivaalta. Samalla tutustuu ihmisiin yliopistolta, urapoluilta ja ympäröivistä järjestöistä.

Siitä on neljä vuotta, kun matematiikan fuksina astuin ensimmäistä kertaa Survomoon. Huone oli pieni, nuhjuinen ja… kodikas. Vuosien varrella aloin käydä yhä useammin, opin vakiokaluston nimet, debatoin mittateoriaa, setvin Stan-koodia, join teetä, puhuin ja kuuntelin elämää. Osa meistä valmistui, loput joutuivat etäkouluun. Vaikka tilastotiede on minulle vain sivuaine, tähän porukkaan on ollut hyvä tulla.

Astu siis Survomoon. Saatat yllättyä.