Moodin syksy 2021

Syksyiset tuulet puhaltelevat FFP2-maskien läpi, mikä voi tarkoittaa vain yhtä asiaa: lukuvuosi on alkamassa nyt toista kertaa poikkeusoloissa. Tässä maistiaisia siitä, mitä ansiokas ainejärjestömme tarjoaa uusille, vanhoille ja muinaisille opiskelijoille.

Tervetuloa fuksit!

Moodi on tilastotieteen lipunkantaja jo vuodesta 1968. Valtiotieteillä eli Valtsikassa syntynyt järjestö on nyt tukevasti ankkuroitunut Kumpulaan, tarkemmin sanottuna Exactumin kellarikerrokseen Unicafen yhdyskäytävälle. Järjestömme on pieni mutta sitäkin sydämellisempi, ja toivotamme kaikki rupattelemaan elämästä, matikasta ja tilastoista tukikohtaamme Survomoon. Tarjolla on kahvia, teetä ja hyvää seuraa.

Tilastotiede on tapa hallita epävarmuutta. Opit päättelemään puutteellisista havainnoista asioiden todellisen tilan – sekä ymmärtämään, milloin näin ei pysty tekemään. Työkaluina ovat erilaiset mallit, testit ja ohjelmointi. Tilastotieteilijän osaamista tarvitaan käytännössä jokaisella alalla: voit työllistyä niin mikrobiologian tutkimusryhmään, yhteiskunnalliseen järjestöön kuin pöhisevimpään tekoäly-startupiin.

Tilastotiede on suositeltava sivuaine matemaatikoille ja tietojenkäsittelijöille. Muun muassa taloustieteessä, vakuutusmatematiikassa ja bioinformatiikassa se on välttämätön työkalu. Sivuaineinfossa 3.9. kuulet lisää tästä!

Vielä muutama vuosi sitten tilastotiede oli erillinen aineensa, mutta nyt opinnot alkavat matemaattisten tieteiden kandiohjelmassa. Siksi Moodi ei järjestä omaa tuutorointia. Nykyisten opiskelijoiden lisäksi meillä on hyvät siteet entisiin moodilaisiin, joten tule tutustumaan kauttamme myös työelämän mahdollisuuksiin!

Liity jäseneksi tällä lomakkeella – se on ilmaista! Moodin jäsenlomake

Syksyn tapahtumia

Kevät oli sattuneesta syystä vaisu, mutta säännöllisten Proffakahvien ja opintojuttujen lisäksi järjestimme etätapahtuman, jossa alumnit kertoivat tilastotieteilijän työstä ulkomailla. Mukana oli myös turkulaisia tovereitamme Statistikasta.

Isommat tapahtumat ovat yhä haaveilun asteella. Kaikkea pienempää on kuitenkin luvassa!

Mentorointiohjelma tulee taas! Syvennä valmiuksiasi työelämän tilastotieteilijän kanssa. Lisätietoja sähköpostilistalla ja tällä sivulla lähiaikoina.

Moodi-fanituotteet tekevät paluun suuren kysynnän ansiosta. Näytä rakkautesi tilastotieteeseen asianmukaisella vaatetuksella alushousuja myöten (ei välttämättä tarjolla). Lisätietoja pian.

Proffakahvit startataan varmastikin taas syyskuussa, alkuun mahdollisesti virtuaalisesti. Tule juomaan päiväkahvit ja rupattelemaan matikan ja tilaston opiskelijoiden ja opettajien kesken. Täällä ei puhuta opintopolitiikkaa eikä pönötetä, mutta palautetta saa toki antaa.

Työelämätapahtumia varmastikin tulee, mutta niistä en osaa vielä antaa ennakkotietoja. Syksyn edetessä Survomo toivottavasti herää horroksestaan ja pääsemme järjestämään muitakin mukavia taukohetkiä.

Mukaan toimintaan

Vuoden alusta lähtien Moodi on ollut virallisestikin myös alumnien järjestö. Toiminta on käynnistynyt hiljalleen, mutta mentorointiohjelma ja kevään alumnikohtaaminen ovat olleet loistava alku. Moodilaisten tapaaminen on mukavaa eikä vaadi suurta vaivaa, ja siitä on suuri ilo opiskelijoille.

Muutenkin Moodin toiminnassa on kiva olla myös järjestävällä puolella. Vaivaa se ei vaadi kauheasti, kun yhdessä tehdään eikä tavoitella kuuta taivaalta. Samalla tutustuu ihmisiin yliopistolta, urapoluilta ja ympäröivistä järjestöistä.

Siitä on neljä vuotta, kun matematiikan fuksina astuin ensimmäistä kertaa Survomoon. Huone oli pieni, nuhjuinen ja… kodikas. Vuosien varrella aloin käydä yhä useammin, opin vakiokaluston nimet, debatoin mittateoriaa, setvin Stan-koodia, join teetä, puhuin ja kuuntelin elämää. Osa meistä valmistui, loput joutuivat etäkouluun. Vaikka tilastotiede on minulle vain sivuaine, tähän porukkaan on ollut hyvä tulla.

Astu siis Survomoon. Saatat yllättyä.

Mitä tietää Sisu-uudistuksesta / What to know about the Sisu switchover

(In English below.)

Olet varmasti kuullut Sisusta, yliopiston uudesta opintotietojärjestelmästä. Tässä on tiivistelmä tärkeimmistä asioista sekä linkkejä virallisiin ja opintovastaavien tekemiin ohjeisiin.

Mitä tänä keväänä tapahtuu?

TL;DR: Ilmoittaudu kursseille ja jätä todistuspyynnöt hyvissä ajoin. Jos jatkat opintojasi toukokuun jälkeen, tee/päivitä opintosuunnitelma Sisuun pian.

WebOodi korvataan Sisulla toukokuussa, jolloin on kahden viikon käyttökatko. Tämä asettaa aikarajoja valmistumiselle (sekä maisteri että kandi) ja kesäkursseille ilmoittautumiseen. Tällä tietoa aikataulu on:

  • 29.4. Viimeinen tilaisuus jättää tutkintotodistuspyyntö WebOodissa.
  • 14.5. Viimeinen tilaisuus ilmoittautua kesätentteihin ja -kursseille WebOodissa.
  • 16.5. Tähän mennessä kaikilla paitsi todistuspyynnön jättäneillä pitää olla opintosuunnitelma Sisussa.
  • 17.–30.5. Käyttökatko. WebOodi on lukutilassa, joten esimerkiksi suoritusotteita voi ladata. Ilmoittautumisia tai muutoksia ei voi tehdä. Sisua ei voi käyttää ollenkaan.
  • 31.5. Sisun on tarkoitus avautua. WebOodi poistetaan kokonaan käytöstä.

Jos opintosi jatkuvat toukokuun jälkeen (tai valmistut esim. kesäkuussa), sinun pitää tehdä opintosuunnitelma Sisussa. Sen ei tarvitse olla täydellinen; riittää, että merkitset tämän kevään ja tulevan kesän kurssit. Lopun suunnitelman voi tehdä vasta elokuussakin.

Jos haluat pelata varman päälle, ota ruutukaappaus ilmoittautumisista ja tallenna opintorekisteriote ennen käyttökatkoa.

”Suunnitelma on rakenteen sääntöjen vastainen”?

Teknisiä rakenteita on korjailtu viime aikoihin asti. Jos olet luonut HOPS:in Sisussa ennen tätä syksyä, joudut poistamaan sen ja tekemään uuden. Sama koskee lisäksi kaikkia matematiikan ja soveltavan matematiikan maisterilinjoilla opiskelevia (mutta ei tilasto- tai yhteiskuntatilastotiedettä).

Ihan kaikki temput (esim. hyväksiluvut) eivät ole mahdollisia ennen käyttöönottoa, joten osa puutteista korjautuu vasta kesäkuussa.

Miten käytän Sisua?

Apua on monenlaista!

Jälkimmäiset on räätälöity erityisesti matematiikan ja tilastotieteen opiskelijoille. Niitä tullaan päivittämään pitkin vuotta, ja kaikki palaute on tervetullutta.

Tästä(kin) selvitään kyllä!

Sisun tie on ollut pitkä ja kivinen, kahdessa yliopistossa se on jo otettu käyttöön. Ongelmia tulee aivan varmasti, kun 30 000 opiskelijaa siirretään uuteen järjestelmään. Apua tulee tarjolle monesta suunnasta. Siirtämällä opintosuunnitelmasi hyvissä ajoin voit koettaa ehkäistä vaikeuksia.

Jos yllä linkitetyt ohjeet eivät riitä, olethan yhteydessä. Edellä mainittujen lisäksi me opintovastaavat autamme parhaamme mukaan: Moodilla allekirjoittanut ja Matrixilla Elli Kiiski sekä Vili Järvinen.

Sisulla pääsee läpi vaikka… Sisun?

///

You must have heard of Sisu, the upcoming student information system. Here’s a summary of the most important changes, and links to official and unofficial instructions. This information is relevant for those completing their degree now and those continuing their studies after summer.

What will happen this spring?

TL;DR: Register on the courses and submit diploma applications in good time. If you continue your studies after May, please create/update your study plan in Sisu soon.

WebOodi will be replaced with Sisu in May, during which there will be a two-week service break. This puts strict deadlines on graduation (both MSc and BSc) and registration for summer courses. The current schedule is:

  • April 29. The last day to submit a degree diploma application in WebOodi.
  • May 14. The last day to register for summer exams and courses in WebOodi.
  • May 16. Everyone, except for those who submitted the diploma application, should have a study plan in Sisu.
  • May 17 to 30. Service break. WebOodi is in a read-only mode: you can e.g. download study transcripts. You cannot make changes to registerations. Sisu is completely unavailable.
  • May 31. Sisu is expected to open. WebOodi will be closed down.

If you continue your studies after May (or graduate in June), you must draw up a study plan in Sisu. The study plan need not be complete; it suffices to contain the courses for this spring and the coming summer. You can finish the study plan in August.

If you want to play it safe, take a screenshot of your registrations and download a study transcript before the service break.

”The structure is against the rules”?

The technical structures have been modified up until recently. If you have created a PSP in Sisu before September, you must delete and re-create it. The same holds for everybody in the Mathematics or Applied Mathematics MSc tracks (but not in Statistics or Social Statistics).

Some things (e.g. credit transfer) are not possible before the switchover, so some bugs will remain till June.

How do I use Sisu?

There are many sources of assistance!

The unofficial instructions are specifically aimed at maths and stats students. They will be updated during the year, and we welcome your feedback. We can provide assistance in English where the official instructions fall short.

We’ll get through this (too)

Sisu has had a troubled road to maturity. It is now in use at two Finnish universities. There will certainly be problems in a switchover of 30 000 students. That’s why there will be lots of assistance. You can try to avoid problems by being proactive in transferring your study plan.

If the linked instructions are not enough, please get in touch. In addition to those mentioned above, we the study coordinators do our best: at Moodi, yours truly; at Matrix, Elli Kiiski and Vili Järvinen.

In these times, good old sisu is in place!

Opintoasioista ja niihin liittyvistä uudistuksista


Vuosi on jo puolivälissä ja opintovastaavien kausi on rientänyt varsin mukavasti. Aikaa on käytetty yliopiston strategiauudistuksen johdosta syntyneiden muutosvaatimusten puimiseen sekä tarjottavan opetuksen kehittämiseen. Olemme toimineet muun muassa Kannunvalajien opintosihteerien pitämässä opintotoimikunnassa, matematiikan ja tilastotieteen laitoksen opetuksenkehitystyöryhmässä ja tilastotieteen omissa oppiainekokouksissa. Lisäksi olemme osallistuneet aktiivisesti monenlaisiin tilaisuuksiin, kuten valtiotieteellisen tiedekunnan opetuksenkehittämisristeilyyn, matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan tiedekuntasaunaan sekä yliopiston rehtorin pitämään strategiatilaisuuteen.

Yliopiston tasolla on puhuttu paljon Iso pyörä -nimisestä hankkeesta, joka aiheuttaa muutoksia tutkintoihin. Tässä vaiheessa muutokset sekä niiden suunnittelu ovat herättäneet keskustelua ja ne ovatkin olleet taustalla melkein kaikissa kevään aikana käsitellyissä opintoasioissa. Yksi merkittävimmistä uudistuksista on kumpaankin tiedekuntaan tulevat laajat kandidaatin tutkinnot, joiden suunnittelussa olemme olleet mukana. Isosta pyörästä voi lukea lisää tämän vuoden kolmannesta Tyyppiarvosta.

Syksyn 2015 kurssitarjontaan on tullut uudistuksia aiempiin vuosiin verrattuna. Syksyllä pilotoidaan laajaan kandidaatin tutkintoon sekä tilastotieteen fuksikurssiksi suunniteltu Tilastotiede tutuksi -kurssi, jossa tutustutaan oppiaineeseemme laskuharjoitusten sekä vierailevien luennoitsijoiden avulla. Syksyllä kokeillaan myös matematiikan ja tilastotieteen perus- sekä aineopintotasoisten kymmenen opintopisteen kurssien jakamista viiden opintopisteen kursseiksi. Muutoksella pyritään siihen, että opiskelijoiden mahdollisuudet suorittaa kurssit paranisivat. Lisäksi matematiikan ja tilastotieteen laitos järjestää oman tieteellisen viestinnän kurssinsa, jollainen valtiotieteellisessä on ollut jo aiemmin olemassa. Kyseisellä kurssilla ml-tiedekunnan tilastotieteen opiskelijat suorittavat tutkintoonsa kuuluvat äidinkielen opinnot. Syksyllä 2014 järjestetyt tilastotieteilijöiden omat Analyysi-kurssin harjoitusryhmät jatkuvat myös tänä syksynä kurssien Raja-arvot ja Differentiaalilaskenta yhteydessä.

Uusien opiskelijoiden valinta muuttui tänä keväänä hieman: matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ylioppilastutkinnolle annettiin entistä suurempi painoarvo. Tilastotieteen pääsykoe ylioppilastutkinnon tai sitä vastaavan tutkinnon (IB, RP, EB) suorittaneille siis poistuivat ml-tiedekunnasta kokonaan ja valinta tehtiin vain kyseisten tutkintojen arvosanojen perusteella. Valtiotieteellisessä tiedekunnassa tilastotieteen pääsykoe yhdistyi taloustieteen pääsykokeen kanssa. Aiemmista vuosista poiketen valtiotieteelliseen tiedekuntaan pystyi siis hakemaan useampaan aineeseen samalla pääsykokeella, mikä saattoikin näkyä oppiaineemme hakijamäärän pienenä 14 prosentin kasvuna.

Vuoden alussa teimme aloitteen uudesta tilastotieteen kurssista toukokuun intensiiviperiodille. Keväällä järjestettiinkin ehdotuksestamme syntynyt lineaaristen mallien teoriaa soveltamaan opettava Lineaariset mallit II -kurssi, jonka vastuuopettajana toimi Henri Karttunen. Aihe koettiin jo ennen kurssia kiinnostavaksi opiskelijoiden keskuudessa ja kurssin käyneet pitivätkin sitä hyödyllisenä sekä mielenkiintoisena.

Kaiken kaikkiaan oppiaineemme asiat ovat hyvin ja suhteet henkilökuntaan ovat erinomaiset. Opiskelijoiden etujen ajaminen on sujunut tehokkaasti ja ongelmitta. Jatkamme syksyllä mielellämme ja omistautuneesti opintovastaavina toimimista kevään positiivisten kokemuksien innoittamina. Koska parantamista aina löytyy, otamme mielellämme vastaan kommentteja ja kehitysideoita opetuksesta sekä opinnoista.


Tommi Mäklin ja Pihla Oksanen
Opintovastaavat, Moodi ry


Vuosi paketissa



Moodille on valittu uusi komea hallitus ja tätä myötä myös uudet opintovastaavat. Astun sivuun tietysti hieman haikeana, mutta kuitenkin hyvillä mielin, sillä olen äärettömän luottavainen uuden opintovastaavaparin, Tommi Mäklinin ja Pihla Oksasen, suhteen. Uskon, että he vievät asioita varmasti eteenpäin aktiivisesti ja oikeaan suuntaan ja toivotan heille onnea ja menestystä! Itse jättäydyn tätä myötä ensi vuonna taka-alalle järjestötoiminnasta. (Epäilemättä on kuitenkin todennäköistä, että en todellisuudessa pysty olemaan erossa Moodista kovinkaan pitkään!)

Oma vuoteni opintovastaavana on ollut hyvin antoisa ja vaiherikas. Alkuvuodesta asiat tapahtuivat hyvin nopeasti ja pääsin (jouduin) heti keskelle tutkintovaatimusten uudistuskierrosta. Ei ollut aivan helppoa tottua ottamaan kantaa merkityksellisiin päätöksiin tilastotieteen opiskelijoiden puolesta. Samaan aikaan oli myös tulostusgate valloillaan ja perioditauko uhattuna. Selvisin kuitenkin näistä mielestäni ihan kunnialla – pakollisten opintojen määrä tutkinnossa lisääntyi vain viidellä opintopisteellä :)

Tämän jälkeen pystyin ottamaan hieman rauhallisemmin ja keskittyä itseäni kiinnostaviin opintoasioihin. Oma motivaationi opintovastaavan pestiin on kummunnut hyvin pitkälti samoista lähtökohdista, kuin mitä toinen tulevan vuoden opintovastaavista, Tommi Mäklin, otti esille Moodin vaalikokouksessa; halusta puuttua havaitsemiinsa heikkouksiin ja parantaa opiskelumahdollisuuksia nykyisille ja tuleville tilastotieteen opiskelijoille.

On hauska huomata, että Kumpulassa asioihin voi vaikuttaa ja muutosta kyllä tapahtuu, kunhan opiskelijat ovat aktiivisia ja esittävät hyviä ideoita. Vuoden 2014 ehkäpä merkittävin asia, jota olin itse viemässä eteenpäin, oli laskuharjoitustilaisuuksien uudistaminen. Vanha ”kylmiltään taululle” –systeemi on monien opiskelijoiden mielestä epämiellyttävä ja tehoton. Sen luoma ahdistava ilmapiiri jopa sulkee osan opiskelijoista kokonaan pois laskuharjoitustilaisuuksista. Onneksi nyt asiaan on tulossa merkittäviä muutoksia, joista kuulette varmasi lisää heti alkuvuodesta.

Moodissa parasta on tietysti aktiivinen jäsenistö, jolta tulee loistavia ehdotuksia. Toteutimmekin yhdessä Moodin design-vastaavan, Heikki Ritaluoman kanssa kevään ja kesän aikana jäsenistön toiveen ja meillä on nyt oma varjo-opinto-opas, josta löytyy tietoa kursseista ja vanhoja tenttejä.

Myös ensi vuosi käynnistyy heti iloisella opintouutisella, sillä alkuvuodesta järjestetään opintopiiri. Pyysimme emeritusprofessori Elja Arjasta vetämään opintopiiriä hänen lempiaiheestaan: Bayes-päättelystä. Tälläinen on nyt alkamassa heti III periodissa
(12.1. tai 19.1.) ja tulee kokoontumaan koko kevään joka toinen viikko maanantaisin kello 14-16. Voit lukea Tyyppiarvon haastattelun Eljasta täältä.

Vuosi oli kokonaisuudessa Moodilta todella aktiivinen ja monia asioita kokeiltiin ja saatiin aikaiseksi ja liikkeelle. Ensi vuodeksi ovat myös isot pyörät pyörimässä erään todella merkittävän – ellei jopa historiallisen – Moodin jäsenistöä varmasti ilahduttavan asian suhteen. Asia on vasta valmisteluvaiheessa, joten en voi siitä kertoa sen enempää. Mutta odottakaa hyviä asioita ensi vuodelta!

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta tyypit!


[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/12/vuosi-paketissa/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]

Palauteryöppy



Viikolla 42 järjestettiin oppiaineen lukuvuoden ensimmäinen opettajakokous, jossa käytiin läpi ajankohtaisia opetukseen liittyviä asioita. Esittelin kokouksessa uudistunutta ohjaajatuutorointia ja Analyysin ohjausta sekä tilastotieteen opiskelijoiden palautetta opetuksesta ja opiskelusta. Kirjoituksen lopusta löydät palautteesta tiivistelmän ja omat valintani esiinnousseiksi top 4 opintoasioiksi.

Tällä kertaa opettajakokous järjestettiin Kumpulassa ja paikalla oli kiitettävä edustus molempien tiedekuntien opettajia. Opiskelijaedustajina toimivat allekirjoittanut sekä Henri Karttunen. Henri on itseni lisäksi toinen tilastotieteen ohjaajatuutoreista ja Analyysi I- kurssin ohjaajista.

Iloksemme pääsimme Henrin kanssa esittelemään uudistunutta ohjaajatuutorointia ja Analyysin ohjausta. Tilastotieteen pääaineopiskelijoille tarjotaan nyt ohjausta Analyysi I -kurssin yhteydessä laskuharjoitusten muodossa, joita siis ohjaavat tilastotieteen opiskelijat. Tämä tarjoaa mahdollisuuden tuoda kurssin asioihin tilastotieteen näkökulmaa ja tarjota opiskelijoille maistiaisia tulevista kursseista. Toisena uudistuksena ohjaajatuutoroinnissa – josta vastaa yliopistonlehtori Sirkka-Liisa Varvio – edetään nyt täysin uudistetun suunnitelman mukaan, johon kuuluu myös tilastotieteeseen liittyviä asioita, kuten esimerkiksi R-ohjelmistoon tutustumista.

Kokouksen viimeisenä kohtana käsiteltiin opiskelijoiden asioita. Opintovastaavana eräs tärkeä tehtäväni on välittää opetushenkilökunnalle opiskelijoiden ajatuksia ja saada heidät tietoisiksi opetukseen liittyvistä hyvistä ja huonoista asioista tuosta näkökulmasta. Tällä kertaa sain ajatuksen tarjota moodilaisille mahdollisuutta nimettömän palautteen antamiseen e-lomakkeen avulla. Odotin saavani muutaman lyhyen viestin tutuilta aktiiveilta. Toisin kävi.

Viestejä tuli 11 ja ne olivat keskimäärin noin 200-sanaisia.

Suurin osa oli pitkiä tekstejä sisältäen kehuja, perusteltua kritiikkiä ja parannusehdotuksia. Tilastotieteen kurssien lisäksi muutama uusi opiskelija kirjoitti matematiikan kursseista ja myös Moodi sai osansa palautteesta kehujen ja kehitysehdoituksien muodossa. Suuri kiitos kaikille kirjoittaneille!

Kävimme kokouksessa läpi tilastotieteen opetukseen yleisesti kohdistuvaa palautetta, josta löytyy kooste alta. Matematiikan kursseja koskevan palautteen toimitan laitoksen opetuksenkehitystyöryhmälle tai kurssien luennoitsijoille. Tilastotieteen yksittäisiä kursseja koskevan palautteen olen tiivistänyt ja toimittanut kurssien luennoitsijoille sähköpostitse. Moodia koskevaa palautetta käsittelimme Moodin hallituksen kokouksessa ja päätimme myös kehittää parempia mahdollisuuksia tarjota palautetta Moodin toiminnasta.

Alla on tiivistetty versio siitä osasta palautetta, joka koski tilastotieteen opetusta ja opiskelua yleisesti.

Kehuja

  • Tilaston henkilökunta on mahtavaa ja välittävää – vastaavat maileihin ja auttavat.
  • Opetushenkilökunta on todella osaavaa ja monet ovat hyviä opettamaan.
  • Opettajat ovat joustavia etenkin syventävässä opintovaiheessa.
  • Yhteiskuntatilastotieteen linjalla on hyvä käytännönläheinen ote.
  • Hienoa, että opettajilla on erilaisia opetustapoja.
  • Kiitos luennoitsijoille malliratkaisujen laittamisesta kurssisivuille.
  • Hienoa, että opiskelijoita rekrytoidaan assareiksi.

Kritiikkiä

  • Opinnot eivät valmista työelämään; puuttuu linkki teorian ja tulosten aikaansaamisen väliltä.
  • Matematiikan opinnot pitäisi sijoittaa toisin.
  • Ei-pakollisten kurssien aikataulutuksessa pitäisi huomioida opiskelijat paremmin.
  • Opetushenkilökunnalla ei ole riittävää koulutusta työvälineiden käytöstä.
  • Kurssien aikatauluista ja sisällöistä pitäisi tiedottaa aikaisemmin ja paremmin.
  • Tentteihin pitäisi aina olla uusintamahdollisuus.
  • Kurssimateriaalien pitäisi aina olla saatavilla sähköisesti.
  • Gradu- ja kandiseminaarin pitäisi motivoida ja rohkaista enemmän tutkielman tekoon.

Kehitysideoita

  • Tilastotieteen työkalujen haltuunottoon (esim ohjelmointi) pitäisi kannustaa ja / tai pakottaa enemmän.
  • Excel mukaan opetukseen.
  • Enemmän harjoitustöitä ja aineistojen kanssa harjoittelua syventäville kursseille.
  • Kurssien harjoitustehtävät saataville heti kurssin alussa.
  • Monipuolisempia harjoitustilaisuuksia kursseille myös fuksivuoden jälkeen.
  • Ratkomoon lisää tilaston ohjaajia.
  • ”Helposti” ja ”ilmiselvästi” –tyyliset ilmaisut pois luentomateriaaleista.
  • Kaikille opettajille vastaanottoajat.
  • Opintokokonaisuuksille oppimistavoitteet.
  • Kandikaljat tai –kahvit tai muu henkilökunnan ja opiskelijoiden kohtaamistapahtuma.
  • Parempia mahdollisuuksia palautteen antamiseen. Esim henkilökunnan ja opiskelijoiden yhteinen palautetilaisuus.

Seuraavia opettajia kehuttiin erikseen: Pekka Pere (hyvä opettaja), Kimmo Vehkalahti (energinen, kannustava), Jukka Corander (hyvä luennoitsija ja opettaja) , Risto Lehtonen (lähestyttävä, kannustava), Juha Alho (hyvä opettaja), Sirkka-Liisa Varvio (ihana muumimamma).

Haluan lopuksi nostaa esiin muutaman omasta mielestäni tärkeän esillenousseen seikan.

Palautteen top 4

  1. Työkalut ja käytäntö mukaan opetukseen.

Tähän suuntaan on kehitystä jo tapahtunutkin. R-ohjelmiston opettelu on nykyään pakollista tilastolaisille ja ohjelmoinnin kursseja suositellaan uusille opiskelijoille aktiivisesti. Kuitenkin ehkäpä käytännön ja teorian yhdistämistä samoille kursseille voitaisiin toteuttaa nykyistä enemmän.

  1. Yhteisöä tiedeyhteisöön

Selvästi tilastotieteen opiskelijoilla on halua kommunikoida opettajien kanssa. Ehkäpä oikeassa tilanteessa asioista voitaisiin keskustella nimellisenäkin. Olisi hyvä, jos opettajat ja opiskelijat voisivat kohdata toisensa tasavertaisina kurssien ulkopuolella ja vaihtaa ajatuksia oppiaineen ja tieteenalan asioista.

  1. Ohjauksen ja ohjaustilanteiden kehittäminen

Tässäkin seikassa on parannusta jo tapahtunut, mutta edelleen toivotaan enemmän tilastotieteen osaajia Kumpulan käytäville, sekä uudistumista harjoitustilaisuuksiin. Molemmissa tapauksissa toivotaan organisoitua toisilta opiskelijoilta oppimista. Vanhemmat opiskelijat ja saman vuosikurssin opiskelijat ovat helposti lähestyttäviä ja osaavat selittää asioita perusteellisesta näkökulmasta, tukien oppimista miellyttävällä tavalla.

  1. Tilastotieteessä on aidosti välittäviä, hyviä opettajia

Kokonaistilanne oppiaineen opetuksen suhteen on hyvä. Helsingin yliopiston tilastotieteen opiskelijat ovat onnekkaassa asemassa, sillä opettajat välittävät aidosti opiskelijoiden oppimisesta.

 

Mitä kohtia sinä olisit nostanut esiin palautteesta? Kommentoi alla!


[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/10/palauteryoppy/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]