Miten Moodlella voi tukea ryhmätyöskentelyä? Tule koulutukseen ke 6.4. klo 15-17

Ilmoittaudu Zoomissa pidettävään työpajaan SAP Suffelissa.

Moodlen työkaluilla voit tukea opiskelijoiden ryhmätyöskentelyä mm.

  • luoda ryhmille omat keskustelualueet.
  • ottaa vastaan ryhmätöitä ja arvioida ne niin, että kaikki ryhmän jäsenet saavat arvioinnin samaan aikaan.
  • jakaa/piilottaa eri tehtäviä ja aineistoja eri ryhmille.

Koulutuksen jälkeen osaat:

  • luoda ryhmiä sekä mahdollistaa opiskelijoiden omatoimisen ryhmäytymisen Ryhmävalinta-aktiviteetilla.
  • ottaa ryhmätoiminnot käyttöön keskustelualueella ja ryhmätehtävien palautuksessa.
  • ymmärrät ryhmätyyppien Näkyvät ja Erilliset ryhmät erot ja osaat valita kurssillesi sopivan ryhmätyypin.

Jos koulutuksen ajankohta ei sovi, voit perehtyä Moodlen ryhmätyöskentelyn välineisiin juuri avatulla itseopiskelukurssilla Moodle: Ryhmätyöskentely.

Muut tulevat kevään koulutukset löydät täältä.

Muista myös Digipedakahvila torstaisin, ks. tarkemmin Flammasta.

Tervetuloa!


Tilaa koulutus!

Jos Moodle-koulutustarjonnasta ei löydy sopivaa koulutusta, ota yhteyttä moodle@helsinki.fi ja pyydä Moodle-tiimi pitämään tietoisku tai työpaja esimerkiksi oppiaineenne/koulutusohjelmanne tapaamiseen tai tiedekuntanne opetuksen kehittämispäivään! Esimerkkejä Moodle-koulutuksista löydät Moodle- & MOOC-koulutuskokonaisuudesta (Flamma).

Ilmianna Moodle-kurssi!

Oletko törmännyt Moodle-kurssiin, josta haluaisit tietää lisää?

Maanantaina 30.5.2022 klo 9-12 pidetään Moodle-miitti (webinaari), jossa opettajat esittelevät Moodle-toteutuksiaan. Esityksen voi pitää myös opiskelija.

Miitti sopii kaikille Moodlesta, etä-, verkko- ja hybridi-opetuksesta kiinnostuneille. Tavoitteena on jakaa ideoita ja kokemuksia Moodlen käytön tueksi.

Ensimmäistä kertaa Moodle-miitti avataan myös muille Suomen oppilaitoksille, jotka käyttävät Moodlea opetuksessaan.

Ilmianna Moodle-kurssi, josta haluat kuulla tarkemmin. Toki voit ilmiantaa myös  oman kurssisi! Lähetä ehdotuksesi viimeistään ma 14.3.2022 lomakkeella.

Esittelyssä voi esimerkiksi olla Moodle, joka

  • on saanut hyvää opiskelijapalautetta
  • huomioi erilaiset oppijat ja opintopolut
  • huomioi saavutettavuuskriteerit
  • huomioi suuret opiskelijamäärät
  • on itseopiskelukurssi
  • visuaalisesti miellyttävä
  • hyödyntää pelillisyyttä oppimisessa
  • huomioi kansainvälisyyden
  • on muutettu etäopetuskurssista monimuotoiseksi lähiopetustakin hyödyntäväksi kurssiksi
  • on MOOC eli kaikille avoin verkkokurssi, jossa opiskelijamäärää ei ole rajoitettu.

Ideana on esitellä Moodlea pedagogisesta näkökulmasta. Esitysten kesto on n. 15 minuuttia, joten esityksissä ei käydä läpi toimintojen tarkempia teknisiä asetuksia.

Ilmoittautuminen Moodle-miittin on jo avattu, joten varaa paikkasi liittymällä Moodle-alueelle “Moodle-miitti 2022” . Lisääthän tapahtuman kalenteriisi.

Kysyttävää? Ota yhteyttä: moodle@helsinki.fi
Helsingin yliopisto, Digitaalisen opetuksen ja jatkuvan oppimisen palvelut

Ilmoittaudu kevään Moodle-koulutuksiin!

Kevätlukukaudella on tarjolla useita Moodle-koulutuksia. Koulutuksien aiheet vaihtelevat Moodlen perusteista aktiviteettien syvällisempään läpikäyntiin ja arviointiin. Koulutukset toteutetaan webinaareina Zoomissa.

Moodle-koulutukset opettajille keväällä 2022

Koulutuksien lisätiedot ja ilmoittautumiset Suffelissa (Suffelin käyttöohje). Linkit Suffeliin löytyvät alta.

Tammikuu

Helmikuu

Maaliskuu

Huhtikuu

Toukokuu

Mahdolliset muut tulevat koulutukset päivitetään tähän listaan.

Muista myös

Tervetuloa!

Tilaa koulutus!

Jos tarjonnastamme ei löydy sopivaa koulutusta, ota yhteyttä moodle@helsinki.fi ja pyydä Moodle-tiimi pitämään tietoisku tai työpaja esimerkiksi oppiaineenne/koulutusohjelmanne tapaamiseen tai tiedekuntanne opetuksen kehittämispäivään!  Esimerkkejä Moodle-koulutuksista löydät Moodle- & MOOC-koulutuskokonaisuudesta (Flamma).

Moodle pois käytöstä 29.12. – mitä uutta päivitys tuo tullessaan?

Verkko-oppimisympäristö Moodle päivitetään ke 29.12.2021 klo 8-17 versioon 3.11. Päivityksen aikana Moodleen ei pääse kirjautumaan, joten varmista, ettei kurssilla ole tenttejä tai tehtävien viimeisiä palautuspäiviä tuolloin. Päivityksen myötä Moodleen saadaan opetus- ja opiskelukokemusta parantavia toimintoja.

Mitä uutta päivitys tuo tullessaan?

Lisämahdollisuuksia edistymisen seurantaan

Edistymisen seuranta auttaa sekä opettajaa että opiskelijaa seuraamaan opiskelun etenemistä kurssilla. Työkalu toimii opiskelijalle tarkistuslistana kurssin tehtävistä. Edistymisen seurannan ja Rajoita pääsy -asetuksien avulla opettaja voi myös säädellä opiskelijoiden etenemistä ja pääsyä erilaisiin sisältöihin ja tehtäviin.

Opiskelijan näkymä selkeytyy:

  • Aktiviteettien asetuksiin määritellyt palautusajat ja edistymisen seurannan ehdot näkyvät Moodle-alueen etusivulla ja ko. aktiviteetin sivulla.
  • Opiskelija voi merkitä aktiviteetin tehdyksi Moodle-alueen etusivun lisäksi ko. aktiviteetissa.

Ks. tarkemmin Opiskelijan Moodle-opas

Opettaja:

  • voi päättää kurssin asetuksissa, näkyvätkö asetuksiin määritellyt palautusajat ja edistymisen seurannan ehdot Moodle-alueen etusivulla. Ehdot ja palautusajat näkyvät aina aktiviteetin sivulla.
  • Aktiviteettien suoritus -raportissa voi suodattaa sisältöjä aktiviteettien mukaan ja aktiviteettien Moodle-alueen järjestyksen tai opiskelijan nimen mukaan aakkostaen.

Ks. tarkemmin

Paranna kurssisi saavutettavuutta uudella työkalulla

Uusi Moodle-versio tuo mukanaan myös opettajalle tarkoitetun saavutettavuustyökalun, jonka avulla voit itse parantaa Moodle-alueesi saavutettavuutta. Työkalu paikantaa yleisimpiä saavutettavuusongelmia, jotka voivat liittyä esimerkiksi tekstiin, kuviin tai linkkeihin.

“Saavutettava verkkopalvelu on kaikkien ihmisten käytettävissä mahdollisimman helposti. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkopalvelussa on helppoa navigoida ja että verkkosisällöt ovat ymmärrettävissä ja niihin pääsee käsiksi myös erilaisten avustavien teknologioiden avulla. Saavutettavan sisällön tuottamisessa otetaan huomioon erilaiset ihmiset ja varmistetaan se, että tietoa on annettu useammalle kuin yhdelle aistille.” saavutettavasti.fi

Työkalu sisältää mm.

  • virhelistauksen, jossa on sekä kuvaus ongelmasta että linkit ongelmallisiin aktiviteetteihin
  • kuvaajia ongelmia sisältävistä aktiviteettityypeistä ja sisältötyypeistä (kuva, teksti, jne.)
  • yhteenvetotaulukon.

Saavutettavuustyökalussa on erillinen kurssille lisättävä vain opettajalle näkyvä lohko, jonka avulla voit tarkastella kurssin etusivua saavutettavuuden mukaan määräytyvän värikoodauksen kautta (heatmap).

Analyysi ajetaan yksittäiselle kurssialueelle ja työkalu päivittää raporttia automaattisesti kurssisisältöjen muokkaamisen jälkeen.

Lue lisää

Tentti-aktiviteettiin kolme toivottua parannusta

Tentti-aktiviteettiin tulee kolme toivottua päivitystä: sanalaskuri ja Ouriginal-plagiaatintunnistus esseekysymystyyppiin sekä kysymysten oletusasetusten seuraaminen edellisestä kysymyksestä seuraavaan kysymykseen.

Opiskelijan näkymä:

  • Jos esseelle asetetut sanamäärärajoitteet eivät toteudu, opiskelija näkee, että hänen vastauksensa on puutteellinen, liian lyhyt tai liian pitkä.

Opettajalle:

  • Sanalaskuri asetetaan kysymystä tehdessä Moodleen. Opettajalle näkyy selvästi se, ovatko opiskelijat noudattaneet sanarajoituksia vai eivät.
  • Ouriginal-plagiaatintunnistus vertaa opiskelijan vastausta verkosta ja Ouriginalista tallennettuihin vertailuaineistoihin. Ks. Ouriginalin käyttöohje (Opetustyön ohjeet)
  • Kysymystyypeittäin tehdyt asetusmuutokset mm. oletuspisteissä ja sanamäärärajoituksissa kopioituvat edellisestä kysymyksestä mukana nopeuttaen mm. saman tyyppisten ja pisteisten kysymysten tuontia Moodleen.

Katso video Moodle 3.11 Quiz improvements (oikean alalaidan ratasikonista voit valita suomenkielisen tekstityksen)

Moodlen uutuudet -esittely 12.1.2022 klo 16.15 – 17 Zoomissa

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan uutuuksista webinaariin! Ilmoittaudu Suffelissa.