Moodle 3.3 och den nya kursöversikten

Den 3. januari 2018 uppdaterades Helsingfors universitets Moodle till version 3.3. I det här sammanhanget ändrades också sidan ”Kursöversikt”.  Tyvärr är det inte längre möjligt att ordna kurser som önskat i den nya kursöversikten. Detta är en nackdel för många lärare och studenter, särskilt om de är på många Moodle-kurser. Vi undersöker om det skulle vara möjligt att införa ett annat ”Kursöversikt” -block med tidigare funktioner. Vi beklagar situationen och kommer att informera mera om saken i denna blogg.

Vad kan jag göra?

1) Lägg till blocket ”Lista över kurser” på ”Kursöversikt”-sidan (se video).

•     Gå till sidan ”Kursöversikt”
  •     Klicka på ”Anpassa denna sida” (högra hörnet)
  •     Lägg till block ”Lista över kurser” (vänstra spalten)
  •     Flytta ”Mina kurser”-blocket till mitten.

2) Använd Min undervisning / Mina studier -sidor. Om läraren har lagt till en länk till Moodle kan du komma åt Moodle-områden från kurssidorna.

3) Sök efter din Moodle-kurs med hjälp av ”Sök”-fältet.

4) Läraren ska definiera start- och slutdatum för kursen, så att kurserna kommer att visas i det rätta mellanbladet ”Pågående / Kommande / Tidigare”.

Om du har några frågor, vänligen kontakta moodle (at) helsinki.fi

Undervisningsteknologiservicen
Helsingfors universitets IT-tjänster