Moodle blir uppdaterad till version 3.5 den 8. januari 2019

Helsingfors universitets Moodle uppdateras två gånger per år till en ny version. Den 8. januari 2019, från kl 8 till 17 uppdateras Moodle till version 3.5 och under tiden kan man inte logga in eller arbeta i Moodle. Med den nya versionen förbättras funktionerna och vi tar också med ett nytt tillägg: gruppval.

Nytt i version 3.5

Kursbilder

Bilder eller färgade mönster illustrerar kurser på Kursöversikt. Bilden kan ställas in i kursinställningarna under ”Filer för kurssammanfattning”.

Mer effektiv användarhantering

Sök, filtrera och redigera eller ta bort självskrivna deltagare på sidan av deltagare och registreringar.

Men om du vill radera alla deltagare i kursen, använder du den välbekanta nollställsfunktionen. Kom ihåg att det är tillrådligt att skapa ett nytt Moodle område för varje kurs – och att inte tömma området från tidigare studenranden.

En ny länk ”Visa alla svar”

När du ger vitsord på inlämningsuppgiften kan du enkelt komma tillbaka till inlämningar via länken ”Visa alla svar”. Länken finns i vitsordsvyn längst upp till vänster.

Förbättringar i test- och Opinionsmätningaktiviteter

Andra nyheter

Nytt tillägg – Gruppval

Med aktivitet Gruppval (Group choice) studerande kan välja själv en grupp på kursen. Läraren kan välja vilka grupper studeranden kan välja och maximalt antal medlemmar. Den här aktiviteten kan till exempel användas för att dela studerande till träningsgrupper.

Ta kontakt

• Du kan fråga och ge feedback om uppdateringen till moodle @ helsinki.fi
  • Fler instruktioner: Lärarguide
  • Se även Henkkas utbildningskalender för utbildningar på våren.