Många användbarhetsförbättringar i den nya Moodle-versionen

Moodle kommer att uppgraderas till 3.9 version den 5. januari 2021, mellan kl. 8-17. Under den här tiden är Moodle stängd och man kan inte logga in. Uppdateringen kanske inte tar hela dagen, men tiden är reserverad på grund av eventuella problem.

”Aktivera redigering”/”Avsluta redigering” på Moodle hemsida

Den efterlängtade uppdateringen är nu tillgänglig: redigeringsläget kan nu aktiveras direkt från Moodle-kursens hemsida med knappen ”Aktivera redigering”.

Det nya utseendet för ”Aktivitetsväljaren”

Även om utseendet är annorlunda hittar du ännu alla bekanta aktiviteter och resurser i den nya väljaren. Nu kan du också bara välja resurser eller aktiviteter eller verktyg som du har markerat som dina favoriter.

Hjälp med navigering

Om Moodle-sidan är lång kommer knappen ”Gå upp” att visas, som du kan klicka för att hoppa till toppen av Moodle-området.

Atto-editor

Atto-editorn har några användbara nya funktioner. Bilder kan läggas till direkt till editorn från urklipp eller genom att dra från filer. Textfältet för bildbeskrivning är större och inkluderar en teckenlängdräknare. Editorn har nu också möjlighet att markera enskilda stycken som ska läsas från höger till vänster.

Forum

• Lärare kan nu se sammanfattningsrapporten för bara ett forum eller kursens alla forum.
  • Utvärderarens namn är synligt för studenten under ”whole forum grading”.

Safe Exam Browser (SEB)

Test-aktiviteten har nu inställningar för att utnyttja Safe Exam Browser (SEB), som är en särskild webbläsare studeranden måste ladda ned och installera på sin dator först (Windows, Mac OS X eller iOS). SEB-programvaran hindrar tangentbordskommandon och andra programvaror på datorn att köras och tillåter inte att gå ut från Moodle-tentamensmiljön. SEB-inställningsfilen som krävs för slutna tentamina kan nu skapas och delas via testets inställningar i Moodle utan att man måste ladda ner skilda SEB-konfigurationsapplikationer.

Det rekommenderas att ta kontakt med tentamenstjänsterna innan man försöker ta i bruk Safe Exam Browser funktionen – SEB har tillsvidare användts av några fakulteter i examina i vilka man tar med egna datorer till tentamenssalen. SEB är i sig inte ett verktyg för distansövervakning av examen.

Ta kontakt