Case Suviranta 1/8

Kuva: Järvenpään kaupunki

Case Suviranta alkaa – Taiteilija Eero Järnefeltin ateljeekoti museologian kurssikohteena

Kirjoittajat: Mariliis Rebane ja Joanna Veinio

Suviranta on osa Tuusulanjärven taitelijayhteisöä, jota voi pitää Suomessa täysin uniikkina ilmentymänä 1800-luvun lopun nationalismin vaikutuksesta taiteessa. Nykypäivänä Tuusulan järven rannalla on useita kotimuseoita, joiden joukkoon nyt Suvirantakin liittyy yhä tiiviimmin.

Suvirannan on suunnitellut arkkitehti Usko Nyström, mutta taiteilija Eero Järnefelt osallistui myös itse rakennuksen suunnitteluun. Ajan hengen mukaisesti Eero Järnefelt oli monitaitaja. Taitelija teki kotiinsa itse useita huonekaluja kuten esim. ateljeessa olevan shakkipöydän.

Kaksikerroksinen, hirsirakenteinen Suviranta on rakennettu järvenrantatontille. Kelta-vihreä julkisivu, jossa näkyy vaikutteita englantilaisesta maaseutukartanoista sekä Arts and Crafts –liikkeestä leimaavat tätä puujugend rakennusta. Kyse on taitelijahuvilasta, jonka rehevää englantilaistyylistä puutarhaa peittää näin talvella lumi. Rakennus, sen interiööri ja myös puutarha esiintyykin useissa taitelijan teoksissa, se on selvästi ollut hänelle rakas. Tämä 1900-luvun alkupuolen tunnelman voi nykyäänkin tuntea talon sisällä.

Rakennusta alettiin rakentaa vuonna 1900 ja perhe pääsi muuttamaan keskinäiseen taloon kesällä 1901. Eero ja Saimi Järnefeltin ateljeekoti on ollut suvun kotina jo yli sata vuotta. Tänä päinäkin se vielä jatkaa kotina Eero Järnefeltin tyttärenpojan Juhani Kolehmaisen ja hänen vaimonsa Anna-Kaisan käytössä. He ovat jo vuosien ajan mahdollistaneet ryhmien vierailut Suvirantaan, mutta nyt kaupungin taidemuseo on ottamassa pieniä uusia askelia kohti sitä, että rakennus muuntuu vähitellen museoksi.

Tämän yli 100-vuotiaan rakennuksen historiassa on alkamassa uusi aikakausi sillä vuosi sitten tammikuussa 2018 rvenpään kaupunki osti Suvirannan rakennuksen sekä osan irtaimistosta. Kuten jo aiempinakin vuosina myös viime kesänä rakennus ja sen puutarha olivat avoinna ryhmille. Tulevan kesän toimintaan haetaan uusia aluevaltauksia ja ideoita yhdessä Helsingin yliopiston museologianMuseum Project Management jakson opiskelijoiden kanssa.

Lähteenä tekstissä myös julkaisut:

Suviranta – Eero ja Saimi Järnefeltin ateljeekoti. Leena Lindqvist, Iina Koskinen, Julia Donner, Juhani Kolehmainen 2017. (toim. Liisa Steffa).

Tarinoita Tuusulanjärven rannalta – Suvirannan isännän Juhani Kolehmaisen kertomuksia ja esitelmiä Taiteilijayhteisöstä /  Kirjoittaja Juhani Kolehmainen 2015. (toim. Tarja Vuokkovaara).

First Visit to Suviranta. Photo: NR

Case Suviranta – Artist Eero Järnefelt’s former atelier home as a scene for a museology course

By Mariliis Rebane and Joanna Veinio

Suviranta is a former home of Finnish artist Eero Järnefelt and it is situated on the shore of lake Tuusulanjärvi, about 35 km north from Helsinki. Built in 1901 the house has been a significant part of the artist community that settled in the region at the end of the 19th century. With inhabitants such as Juhani Aho, Venny Soldan-Brofeldt, Jean Sibelius, Pekka Halonen as well as many others, Tuusulanjärvi become a central location within the process of building the national identity of Finland. Today the area is known for it’s many house museums and Suviranta is in the process of becoming one of them.

The building of Suviranta is designed by the architect Usko Nyström, but the artist that lived here – Eero Järnefelt – was involved in planning of the house. In the spirit of the Arts and Crafts movement, he also built furniture for their new home. These interior details continue keeping alive the atmosphere of the early 20th century.

During this winter the building, that takes after the example of the English country estate, as well as the large garden, are covered by thick snow. The house, garden and the family, that has been living here, is recognisable to those that know the works of Järnefelt. These paintings become the testament to how dear this place was for the artist.

Suviranta has been in the hands of the family for over 100 years now. Today it continues being a home for Eero Järnefelt’s grandson Juhani Kolehmainen and his wife Anna-Kaisa.

Now the building embarks on a new chapter since in January 2018 the city of Järvenpää became the new owner of the house. As previously, the building and it’s garden continues to welcome visitors also during the upcoming summer. Järvenpää Art Museum, that Suviranta is now part of, is working together with Helsinki University museology students in the frames of the course Museum Project Management to set the building onto it’s new path of becoming an island in the archipelago of Tuusulanjärvi house museums.

Follow us in Twitter: @MusStudiesHel and #Suviranta