8. Case Vehkalahti – Viidennen ryhmän esittely │ The introduction of the fifth group

Miira Lankinen

Solmuja / Knots. Photo: Miira Lankinen

Yleisön osallistaminen

Nyt on vuorossa viimeisen ryhmämme esittely! Tämän ryhmän teemana on yleisön osallistaminen. Sen pitemmittä puheitta, siirtykäämme asiaan!

    1. Kuinka monta jäsentä ryhmässänne on ja mitkä ovat teidän nimenne?

Meitä on kuusi: Minna, Daniela, Cecilia, Jonni, Polixeni ja Amina.

2. Mitä yleisön osallistaminen tarkoittaa ja miksi se on tärkeää?

Yleisön osallistaminen museoalalla on ollut aina peruskivi yhteiskunnan saamalle kuvalle museosta. Riippuen kävijöiden määrästä tai laadusta museo voi olla joko menestynyt tai unohdettu. Kokoelmilla on myös tietysti väliä, mutta vaikka museolla olisi upea kokoelma mutta ei yleisön osallistamisen keinoja, museo tuskin selviäisi 2000-luvulla.

3. Mitä teidän ryhmänne antaa Vehkalahdelle ja projektille?

Toivomme voivamme edesauttaa ihmisten kiinnostukseen vierailla museossa ja haluun oppia uutta kyseisen alueen historiasta.

4. Mitkä ovat teidän ryhmänne tavoitteet?

Me suunnittelemme yleisön osallistamiseen sopivia sisältöjä. Alkuperäisenä ideana oli houkutella enemmän ihmisiä vierailemaan museossa, tarjota kulttuurisia kokemuksia, jotka olisivat houkutelleet vieraita ja jotka saisivat heidät kokemaan olonsa osalliseksi. Ensimmäinen idea oli järjestää kesäjuhlat, joissa kävijät olisivat oppineet Vehkalahden historiasta ja vanhoista tavoista sekä olisivat kokeneet interaktiivisia elämyksiä. Tämänhetkisten olosuhteiden takia meidän piti kuitenkin muuttaa alkuperäisiä suunnitelmia, tavoitteena on yhä puhutella yleisöä kokemuksella, nyt erona on se, että kokemuksen voisi kokea kotoa käsin.

5. Mitä ryhmänne tekee käytännössä?

Suunnittelee erilaisia keinoja osallistaa yleisöä. Alun perin olimme suunnitelleet museon pihamaalla järjestettäviä kesäjuhlia, joissa olisi ollut paljon erilaista ohjelmaa. Nyt kun julkiset tapahtumat ovat peruttu, meidän pitää joko keksiä uusia ideoita tai muokata alkuperäisiä ideoitamme.

6. Mikä on työnne tämänhetkinen tilanne ja oletteko kohdanneet ongelmia?

Projektin loppu lähestyy kovaa vauhtia. Ongelmien suhteen suurin ongelma on ollut tilanne Covid-19 -sairauden kanssa. Koska enää ei järjestetä luentoja tai tapaamisia, joudumme nojautumaan skypeen ja sähköisiin aineistoihin projektin kanssa. Meidän on pitänyt tehdä myös huomattavia mukautuksia suunnitelmiimme kesälle suunnitellulle yleisön osallistamisen tapahtumalle, koska julkiset tapahtumat saattavat olla vielä silloinkin pois pelistä.

7. Onko teillä mitään yksityiskohtia työstänne tai suunnitelmistanne jaettavaksi?

Aloitamme työskentelymme yleensä ideoiden keksimisellä. Yritämme keksiä mahdollisimman paljon vaihtoehtoja ja ideoita työstettäväksi, jotta voimme valita parhaan vaihtoehdon tarpeita varten. Työskentelemme ryhmänä mutta myös yksilöinä jokaisen idean eteen. Tapaamisissamme keskustelemme henkilökohtaisen työmme tuloksista ja siitä, kuinka me voimme parantaa näitä tuloksia. 2019nCov-viruksen aiheuttama pandemia on kuitenkin muuttanut työskentelytapojamme ja suunnitelmiemme suuntaa myös. Joten tällä hetkelle pidämme tapaamisemme sähköisinä ja keskustelemme avoimesti keksiäksemme meille sopivia toimintatapoja. Suunnitelmamme suuntautuvat tällä hetkellä ideoidemme mukauttamiseen virtuaaliseen ympäristöön ja myös uuteen tilanteeseen sopivien ehdotusten löytämiseen. Tärkein tavoitteemme on luoda ihmisille kekseliästä ja laadukasta aikaa Vehkalahden museossa joka tapauksessa.

8. Ovatko paikalliset antaneet teille mitään toiveita työnne suhteen?

Keskustelimme museon henkilökunnan ja monien muiden kulttuurialan ammattilaisten kanssa heidän keinoistaan toteuttaa yleisön osallistamista. Vehkalahden kotiseutumuseon omalaatuisuus ja sen jo olemassa oleva yleisö ovat todella tärkeitä museon tulevien toimien analysoinnissa.

9. Miten jatkatte tästä eteenpäin?

Jatkamme sähköisiä tapaamisiamme ja teemme julisteen, jossa esittelemme ideoitamme.

10. Onko teillä lähettää terveisiä blogin lukijoille?

Ottakaa rohkeasti yhteyttä museoihin, jos teillä on ideoita tai ehdotuksia liittyen yleisön osallistamiseen! Yleisön osallistaminen on elintärkeää kaikille museoille.

Koirasteeri / Male Black Grouse. Photo: Miira Lankinen

Näin lopuksi, me blogin kirjoittajat haluamme vielä kerran kiittää kaikkia ryhmiä haastatteluista!

Muuten, nyt kun kaikki museot ovat maassamme kiinni, haluaisin muistuttaa teitä lukijoita uudelleen Vehkalahden kotiseutumuseon jo olemassa olevasta virtuaalinäyttelystä! Jos aika käy kotisohvalla tylsäksi, pääset tutustumaan Vehkalahden kotiseutumuseoon netissä:

https://vehkalahdenkotiseutumuseo.fi/nayttelyyn/

Jos taas ennemmin haluaisit lukea matkailublogien postauksia Vehkalahden kotiseutumuseosta, voit kurkata tällaisia täältä ja täältä:

http://willimiehenjaljilla.blogspot.com/2018/08/hamina-vehkalahden-kotiseutumuseo.html

http://www.matkallakotimaassa.fi/vehkalahden-kotiseutumuseo.html

 

Audience Engagement

It’s time for the introduction of our last group! This group is all about audience engagement. Without further ado, let’s get down to business!

    1. How many members do you have in your group and what are your names?

There are six of us: Minna, Daniela, Cecilia, Jonni, Polixeni, and Amina.

2. What does audience engagement mean and why is it important?

Audience engagement in museums has always been the cornerstone of the museums’ image in society. Depending on the amount and quality of visitors museum can be successful or forgotten. Collection also matter, of course, but if there is a great collection and no audience engagement it will be hard for the museum to survive in the XXI century.

3. What does your group give to Vehkalahti and the project?

We are hoping that we will contribute to more people being interested in going to the museum and learning more about the history of this area.

4. What are goals of your group?

We are designing contents for audience engagement. The original aim was to persuade more people to come to the museum, to offer a cultural experience that would have attracted visitors, and would have made them feel involved. The first idea was to organize a summer festival during which the visitors would have learned about the history and the old customs of Vehkalahti and would have lived an interactive experience. Due to the current circumstances we had to change the original plans, the goal is still to address the audience with an experience, the difference is that they would live that from home.

5. What your group does in practice?

Planning different ways of engaging the audience. Originally we had planned a summer festival on the museum grounds with lots of different program. Now, due to public events being cancelled we have had to come up with new ideas, or modify our original ideas.

6. What is the current state of your work and have there been any challenges?

Well the finish line is getting close. As for challenges, the covid-19 situation. As there are no more lectures or meetings we are relying on skype and online materials with the project. We also had to make major adjustments to our plans with audience engagement action planned for the summer as public events might still be out of the question.

7. Do you have any details or teasers to share about your work and plans?

Our work usually begins with brainstorming. We are trying to have a lot of options and ideas to work, in order to select the best for the occasion. We work as group, but also personally, for each idea. In our meetings, we discuss about the results of our personal work and how we can improve them. However, after the pandemic of covid-19 we had to change our way of working and also the direction of our plans. So, at this moment we have our online programmed meetings and an open conversation to help the procedure of the research. The orientation of our plans at this moment is to find a way to adapt our ideas into a virtual environment and also to find proposals suitable to the new situation. Our main goal is to help people to have creative and qualitative time in any case through the Vehkalahti museum.

8. Have locals given to you any wishes regarding your work?

We consulted the museum staff and various other culture worker on how they are dealing with audience engagement. The specificity of the Vehkalahti museum and it’s already existing audience was very important in analysing future activities of the museum.

9. How will you go on from now on?

We will continue with virtual meetings, and make the poster where we present our ideas.

10. Have you any greetings to send for readers of the blog?

Do not be afraid to contact museums if you have ideas or suggestions for audience engagement! Engaging with audiences is vital for all of them.

Kapiokirstun kansi │ The lid of bridal box. Photo: Miira Lankinen

Finally, we blog writers want to thank you all the groups for interviews yet again!

By the way, now that all museums in Finland are closed, I would like to remind you readers again that Vehkalahti Local Museum has already an existing virtual exhibition! If you get bored on your sofa, you can visit Vehkalahti Local Museum virtually via Internet:

https://vehkalahdenkotiseutumuseo.fi/nayttelyyn/

(unfortunately only in Finnish).