Case Suviranta 5/8

Taiteilijan työvälineitä Suvirannassa. Kuva: Mariliis Rebane

Inventointiryhmät

Kirjoittajat: Mariliis Rebane ja Joanna Veinio

Inventointi on Tieteen termipankin määritelmää mukaillen kohteiden paikantamista, tarkastamista, määrittelyä, arviointia ja luettelointia.

Kun astuu Suvirannan ateljeehen, tuntuu kuin siirtyisi menneeseen aikaan. Eräällä tapaa näin onkin, sillä Suvirannan käyttö ateljeekotina loppui vuonna 1985. Tila jäikin pitkälti Lauran taiteilijauran jälkeiseen asuun, silti sisältäen muistoja hänen isästään Eero Järnefeltistä.

Ateljee, olomuodoltaan vaatimaton maalaamattomineen lautalattioineen ja säkkikankaalla päällystettyine seinineen, pitää sisällään salaisuuksia. Nyt tässä aikakoneessa on säpinää kun kolme eri ryhmää inventoi ateljeetilassa.

Työn alla on Mööpelin eli iso maalaustarvikkeiden säilyttämiseen tarkoitettu lipaston hyllyt ja laatikot. Toinen ryhmä on keskittynyt ateljeen pöydälle nostettuihin vaatimattoman näköisiin kangaskantisia luonnosvihkoihin. Kolmannen ryhmän kohteena on patinoituneet seinät täyttävät maalaukset.

Mööpeli Suvirannassa. Kuva: Mariliis Rebane

Mööpelin salaisuudet selviävät pala palalta. Ilmeisesti Jean Sibeliuksen Ainolasta peräisin olevissa sikarilaatikoista paljastuu pastellivärejä, kyniä ja muuta taitelijan työtarvikkeita. Kaapin päällä on kulho täynnä siveltimiä. Näiden kaikkien esineiden tiedot –määrä, mitä, kuvaus sekä valokuva tallentuvat excel taulukkoon. Ryhmä muistelee naureskelle yhden laatikon ympärilleen pöllyttämää glitteri pilveä – miltähän vuosikymmeneltä se jauhe oli?  Tällainen inventointi edellyttää materiaalien ja esineiden tuntemusta, sillä mööpelin salaisuudet ovat arvoituksellisia. Onko tuossa rovasti Brofeltin muotokuvan piippu? Aina välillä pyydetään talon isäntä Juhani Kolehmainen kertomaan muistoja esineistä.

Samaan aikaan toinen ryhmä kääntelee valkoiset puuvilla hansikkaat kädessä varoivaisesti luonnoslehtiöiden sivuja. Niistä paljastuu piirroksia, joissa on kuvattu henkilöitä – naisia ja miehiä, selvästi tuttuja ja tuntemattomampia. Monella sivulla on tutkielmia hevosista – ehkä Suvirannassa omat hevoset – Riekki ja Pujo tai joku naapurin hevonen? Sivuja selaamalla käy selväksi, että piirtäjällä on ollut huumorintajua – pienet sarjakuvat sekä hauskat kuvat hymyilyttävät inventoijia ja muita ateljeessa olevia.

Samalla ateljeen seiniä peittävien lukuisten muotokuvien ja maalausten inventointi etenee välillä hitaastikin, sillä ajoittain tarvitaan Juhani Kolehmaista tunnistamaan kuvan henkilö. Osa pastellitöistä on luonnoksia lopullista työtä varten. Kun niitä vertaa valmiiseen öljymaalaukseen ei voi olla huomaamatta pieniä muutoksia luonnoksen ja valmiin työn välillä. Molemmat ovat uniikkeja teoksia, yhteistä niillä on vain teema. Pastellivärit sopivat hyvin muotokuvamaalarin repertuaariin, niitä on helppo käyttää luonnosta tehtäessä samalla kun tutustutaan kuvan kohteeseen –kuka hän on? millaisena taitelija näkee hänet? ja millainen muotokuva hänestä muodostuu?

Eero Järnefeltin pastellityöt ja Mööpelin värit tuovatkin konkreettisesti näkyväksi sen työprosessin. Pastelleja Eero käytti ei pelkästään luonnoksiin vaan myös esim. Kolin maiseman kuvaamiseen.

Inventointiryhmä työssään. Kuva: Mariliis Rebane

Tämä innostunut kuhina tuottaa konkreettista tulosta, joka ei suoraan näy museokävijälle. Pidemmän päälle jokainen kertynyt lisätieto antaa kuitenkin uusia näkökulmia ja ideoita museotyöhön.

Seuraa meitä Twitterissä: #MusStudiesHel, #Suviranta

 

Inventory Groups

By: Mariliis Rebane and Joanna Veinio

Oxford dictionary defines the word inventory as: “a complete list of items such as property, goods in stock, or the contents of a building”. Tieteen termipankki’s description specifies that additionally to listing items, inventorying also refers to locating, defining, inspecting and evaluating.

When entering the artist studio in Suviranta, it does not require a lot of imagination to picture how everything was back in the day. The studio is behind the times because it has not been used as a work space for artists since 1985. As a time capsule that is preserved in the same condition it was left by Laura, still encapsulating memories of Eero Järnefelt.

Now three groups of museology students are lifting the dust and inventorying the content of the artists studio. One group is working on a chest of drawers containing tools and other painting supplies. Next group is bent over the table inspecting sketchbooks while the final group is taking measurements from the artworks that fill all walls of the studio.

Taiteilijan työvälineitä Suvirannassa. Kuva: Mariliis Rebane
Inventory group at work in Suviranta. Photo: Mariliis Rebane

The odds and ends kept in the dresser are brought to the daylight one by one. Cigarette boxes contain pastel colours, pencils and various tools. On the top of the chest, a vase is filled with brushes. All of the characteristics – starting from the amounts to the measurements – are saved in excel file to be transferred to the collection management software Muusa later in the process. The group giggles over a dust of glitter that was revealed from one box. What decade is that from? Inventorying requires precise knowledge of the materials and other objects. Some secrets are harder to unseal. Every now and then the group asks Juhani Kolehmainen about their memories related to any specific object.

Documenting sketch books. Photo: Mariliis Rebane
Documenting sketch books. Photo: Mariliis Rebane

Next group has installed a camera on a tripod, and now they are turning the pages of a sketchbookwith white cotton cloves in order to record each page. Camera captures drawings of people – some more familiar than others. On the next page there are images of horses. Are these Suviranta’s horses Riekki and Pujo? Or are they neighbours’? When turning the pages, it becomes apparent that the drawer also had a sense of humour. The group smiles to each other when looking at the images.

Inventorying the numerous portraits and paintings on the walls is much slower at times because recognising the people on the images requires a lot of help from Juhani Kolehmainen. Some pastel images are sketches for bigger works. Still both of them are unique because often the sketch and the painting are very different in nature despite the same theme.

The enthusiastic swarmingof the students produces results that may not be visible to the museum visitor. However, each piece of information about an object may create new significances and bring relevant perspectives to the museum workers. Järvenpää Art Museum’s Collection Curator Tuomas Ravea says that if there is no information about the given object, then the value it has to the museum is very small. Without any knowledge it is harder to exhibit the objects or even use them for research.

During inventory each item is given an inventory number that defines which collection the object belongs to; weather it is an artwork, object or a sketch; and the sequence number. Most essential information also contains the owner of the item, condition, material, measurements and so on. The Finnish Heritage Agency instructions about inventorying are almost 200 pages, therefore a lot more information could be saved.

Follow us in Twitter #MusStudiesHel, #Suviranta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *