Case Suviranta 7/8

Exhibition group working in Suviranta. Image: Mariliis Rebane

Taking it online!

By: Mariliis Rebane and Joanna Veinio

For most of the year Suviranta is just a home for it’s current residents, but during summer season it is open for pre-booked tours 3 times a week. For those occasion a home becomes a museum – a home museum. These visits provide a unique experience of the original atmosphere. The exhibition group of the Case Suviranta has been thinking about how to extend the experience beyond this restricted audience. One option is to rely on the images that the visitors sheered on their social media platforms. With their help physical exhibitions gets duplicated online seamlessly.

Museums can also be more mindful about their presence on the internet. 3D models are a great choice for opening up the museum to a wider public and showing spaces that otherwise might be unachievable – like the second floor in Suviranta. These models do not only produce visual information, they are also functional. Interactive models can allow the visitor to engage with the space virtually and return to places over and over again. Amongst others Dimensa has been working with museums and art galleries to form such a 3D model. Gallen-Kallela Museum and Mannerheim Museum are some examples. Virtual tour in the Hallwylska Museet´s Picture Gallery is as also magical as the real visit.

Virtual 3D exhibition, that also produces other information besides a documentation of the space, requires much more resources and a bigger team. Besides 3D animation, it also becomes relevant to think of the knowledge that the exhibition can sheer. Does it have a specific topic like the traditional exhibitions? Developing a separate concept for an online exhibition is more rare in museums.

Planning and executing an exhibition in a museum might take 1-5 years. Online exhibitions are no different. Curators work closely with programmers and some cases even with artists to assure that the form fits the content. During this three month museology course the exhibition group has been researching different options for virtual tours. In addition to 3D exhibitions one possibility has be small scale web-site that provides in-depth knowledge about the key objects of the museum. The strength of the exhibition group of the Case Suviranta is the fact that many students in the group come from elsewhere – they are here as exchange students. The group can bring value by tell the history of Järnefelt from a perspective that is fresh and easily approachable also to the foreign audience.

Follow us in Twitter #MusStudiesHel, #Suviranta

Blogia syntyy. Kuva: Mariliis Rebane

Avoinna koko maailmalle!

Kirjoittajat: Mariliis Rebane ja Joanna Veinio

Valtaosan vuodesta Suviranta toimii yksityiskotina, kesäkaudella siihen on mahdollista tutustua ennakkovarauksella kolmena päivänä viikosta. Tuolloin tila muuntuu kodista museoksi – kotimuseoksi. Vierailun aikana kävijät voivat kokea autenttisen ateljeekodin tunnelman. Yksi museologian projektin ryhmistä on pohtinut, miten laajentaa mahdollisuutta kokemukseen myös heille jotka eivät pääse käymään Suvirannassa? Yksi vaihtoehto on kävijöiden kuvat ja niiden jakaminen sosiaalisen median kanavilla. Vierailijoiden avulla kokemus siirtyy paikasta verkkoon ja se on myös muiden käytettävissä.

Museoilla on monia mahdollisuuksia laajentaa näkyvyyttään verkossa. 3D mallit ovat toimiva tapa tuoda esille uusia näkökulmia ja laajentaa vierailu esim. tiloihin jotka ovat muuten kävijöiden saavuttamattomissa. Suvirannassa nämä tilat sijaitsevat rakennuksen toisessa kerroksessa.

Virtuaalinen museovierailu antaa mahdollisuuden tutustua museotilaan, museoesineisiin ja taiteeseen. Museokäynti voi tapahtua ajasta ja paikasta riippumatta. Yksityiskohtiin voi palata uudelleen. Yhtenä alan toimijoista Dimensa on luonut useiden eri museoiden ja gallerioiden kanssa virtuaalisia 3D museotiloja verkkoon. Nämä esittelyt toimivat sekä tietokoneella että mobiilina ja ovat katsottavissa myös VR laseilla.

Kolmiulotteista museokäyntiä voi halutessaan jalostaa normaalia museokäyntiä monipuolisemmaksi. Se voi toimia omana erillisenä näyttelynä kohteille, joita ei aina esitellä itse museossa. Osa virtuaalisen museonäyttelyn kehittelyä onkin miettiä mitä lisäarvoa uusi media voi tuoda kävijälle? Onko verkossa täysin vastaava näkymä vai jotain ihan muuta?

Monet kulttuuriperintökohteet ovatkin ottaneet käyttöön verkossa katsottavia esittelyitä, mutta erillisen verkkokonseptin kehittäminen on harvinaisempaa. Erityisen hieno on Tukholmassa sijaitsevan Hallwylska museetin tilojen ja kokoelmien esittelyt. Virtuaalinen käynti kuvagalleriassa on kuin olisi paikan päällä. Digitalisaatio antaakin museoille mahdollisuuden esitellä myös sellaisia kohteita, jotka eivät muuten kestäisi näyttelyolosuhteita.

Museonäyttelyn suunnittelu vie aikaa, jopa 1-5 vuotta. Verkkonäyttelyn suunnittelu ei eroa tästä. Onnistuneen näyttelyn tuottaminen edellyttää kuraattorin ja digitaalisen alustan tekijän jatkuvaa vuorovaikutusta. Välillä mukana on myös taitelija. Näin saadaan tuotettua näyttely, joka sopii saumattomasti museon fyysiseen tilaan ja virtuaalisessa näyttelyssä se sopii näyttelyn sisältöön.

Suunnittelua Suvirannassa. Kuva: Mariliis Rebane

Museologian projektimme kolmen kuukauden aikana yksi ryhmistämme on selvittänyt eri vaihtoehtoja joiden avulla Suviranta kokemusta voisi laajentaa verkkoon. 3D näyttelyn lisäksi yksi vaihtoehto on tuottaa verkkosivu, jossa on lisätietoa teoksista ja museosta. Näyttelyitä suunnitteleva ryhmän vahvuus on ulkopuolisen näkemys, heistä useat ovat vaihto-opiskelijoita. He voivat tuoda uuden ja erilaisen näkökulman Suvirantaan ja Eero Järnefeltin taiteeseen.

Seuraa meitä Twitterissä: #MusStudiesHel, #Suviranta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *