Tekesin teemapäivä tempasi mukaansa

Tekesin teemapäivä Luovia loikkauksia tarjosi upean kavalkadin suomalaisia yrityksiä, jotka ovat uskaltaneet tehdä asiat toisin. Rohkeiden kokeilujen ja intohimoisen yrittämisen tuloksena on syntynyt uudenlaisia tuotteita, joille löytyy myös tyytyväisiä käyttäjiä.

Useimmille luoville loikkauksille oli yhteistä digitaalisten välineiden oivaltava käyttö. Älyteknologiaa on älytty viedä jopa kaatopaikoille. Tana Oy:n kehittämillä laitteilla voidaan seurata entistä tarkemmin jyrien, murskaimien ja puuhakkureiden toimintaa. Näin prosesseista saadaan entistä nopeampia ja tehokkaampia. Nyt yritys aikoo ottaa seuraavan luovan loikan. Se on hyppy tuntemattomaan. Mutta kuulijat vakuuttuivat siitä, että loikka onnistuu.

Google Finlandin maajohtaja Anni Ronkainen vakuutti, että elämme vielä digitalisaation aamunkoittoa. Vasta yksi prosentti siitä on todellisuutta. Siksi vielä ehtii hyvin mukaan myös alan bisnekseen. Google itse on esimerkki siitä, että ei välttämättä tarvitse olla tuotteineen ensimmäinen, jos pystyy kehittämään konseptin ja ansaintalogiikan, joka hakkaa aikaisemmat. Alalla menee kovaa. YouTubeen ladataan joka minuutti 100 tuntia videota ja tahti vain kiihtyy. Ihminen vilkaisee kännykkäänsä 150 kertaa päivässä – siis  useammin kuin puolisoonsa. Ronkainen uskoo, että mobiilit sovellukset ja digitaaliset palvelut vyöryvät nopeassa tahdissa kaikkialle. Kukaan ei tulevaisuudessa pääse niitä pakoon.

Tero Orjanperä (Vision+) esitteli monien muiden nopeasti kasvuun päässeitten yritysten joukossa Transfluentin, joka on yhdistänyt nerokkaalla tavalla nopeat kansainväliset tietoverkostot ja ihmisen tekemän työn. Yrityksen palveluksessa on 50 000 ammattimaista kääntäjää, jotka kääntävät yli 80 kielelle. Jos haluat lähettää twittertekstin kiinaksi ja arabiaksi, se onnistuu palvelun kautta. Lopputulos on kunnon kieltä, ei mitään Google-kääntimen mongerrusta. Vastaavanlaisia ideoita on toki esitetty ja kokeiltukin jo vuosia sitten. Palvelun monipuolisuus, helppous ja käyttöliittymän yksinkertaisuus näyttävät miellyttävän käyttäjiä.

Digitaalisten sovellusten ohella toinen yhdistävä tekijä monissa menestysyrityksissä on ihmisten tarpeiden ymmärtäminen. dSign Vertti Kivi & co. tekee omaperäisiä sisustusratkaisuja, joissa yhdistyy yllätyksellisyys ja visuaalisuus. Yritys haluaa luoda tunnelmia ja elämyksiä valaistuksen, muotojen ja pintojen avulla. Seuraava suuri hanke on Dubaissa.

Tunnelmaa on luomassa ja myymässä myös Uplause, joka tekee interaktiivisia pelialustoja suuriin livetapahtumiin. Tässäkin on kyseessä tuote, jonka siirtämiseen ei tarvita rahtialuksia. Asiakaslista on vakuuttava: NY Rangers, Montreal Canadiens, Samsung, Coca-Cola, Lexus jne. Kuka olisi kymmenen vuotta sitten uskonut, että suomalaiset pärjäävät tällaisilla tuotteilla suuressa maailmassa.

Esiintyjien alustuksissa, saapuneissa twiiteissä ja tilaisuutta seuranneilla kokkareilla erilaisia viisauksia jaeltiin auliisti: Markkinaekosysteemin osaaminen on keskeistä, vanha menestys on usein uuden esteenä. Julkisen sektorin tulisi olla veturi eikä jarru. Asenne on suurin syy muuttumattomuudelle, ei resurssien puute. Mitä tylsempi toimiala, sitä parempi digitalisaatiolle. Ihmiset ovat oikeastaan aika comfortable (sic!) käyttämään uusia tuotteita. Ja vielä neuvo: virhearviointeja tulee, mutta fail fast.

Tekes muutti hiljattain nimensä. Nyt se on Innovaatiorahoituskeskus Tekes, joka on määritelmän mukaisesti ”yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija”. Nimenmuutos kuvastaa toiminnan fokusta. Suomessa on vähitellen oivallettu, että teknologiaosaaminen ei yksin riitä. Kaikissa esitellyissä yrityksissä käytetään toki uutta teknologiaa eri muodoissaan, mutta se ei ole niiden menestyksen salaisuus vaan olennaista on ihmisten tarpeiden ja arvomaailman tiedostaminen, kyky mennä käyttäjän iholle.

Tilaisuudesta jäi innostava mieli – jopa siinä määrin että jouduin heti ”tarttumaan kynää” ja kirjoittamaan tämän blogin. Oli hyvä idea tuoda Tekesin toimintaa esille konkreettisten esimerkkien avulla. Joskus Tekesin tilaisuuksissa on häirinnyt toiminnan tuloksellisuuden vakuuttaminen tilastoilla, jotka eivät aina vakuuta.

Unohdin melkein kertoa että paikalla oli myös viittomakielellä räppäävä Signmark. Mitä hän teki siellä? Tietysti räppäsi. Mutta miksi juuri Signmark? Koska hän on Tekesin asiakas.

One thought on “Tekesin teemapäivä tempasi mukaansa

  1. Kiitos positiivisesta blogistasi. Hienoa että onnistuimme välittämään tarinoita ja esimerkkejä luovista loikista ja tuomaan esiin onnistuneita asiakascaseja. Meillä Suomessa on upeita, rohkeita yrityksiä ja yrittäjiä. Uskon, että moni niistä menestyy kansainvälisessä busineksessä.

Vastaa käyttäjälle Ulla Hiekkanen-Mäkelä Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *