Kuvat kertovat venäläisyydestä

Osallistuin Sotšissa Venäjän opettajien foorumiin ja Russki mir -järjestön vuositapahtumaan. Matkaan tarttui kuvia, joista kukin kertoo jotakin venäläisyydestä. Varoitus: lopussa kiitos ei seiso. (Kuvia voi suurentaa klikkaamalla)

JunamainosJunamainos Moskovan lentokentältä: ihmisillä on junassa hauskaa keskenään. Pääteksti julistaa: Venäjä elää seurustelusta. Suomessa junamatkoja markkinoidaan sillä, että junassa voi tehdä rauhassa töitä tai nukkua. Venäläinen tutkija Iosif Sternin määrittelee suomalaisen ja venäläisen kommunikatiivisen käyttäytymisen eron näin: suomalainen yrittää välttää puhumista, venäläinen yrittää välttää puhumattomuutta.

Plakaatti Älä viesotšilaisen ravintolan uloskäynnin vieressä. Teksti pyytää kohteliaasti olla ottamatta lähtiessä mukaan ravintolan antimia. Aikaisemmin Suomessa saattoi nähdä vastaavia tekstejä saksaksi. Kuten tiedämme, Venäjällä ei olla sääntöjen noudattamisessa turhan tarkkoja. Banketti-illallisen jälkeen monen vieraan mukana ravintoalsta lähti vodkapullo, joita oli jäänyt juomatta naisten miehittämissä pöydissä.Sokea kohta

Venäläiset pistävät aina paremmaksi. Vaikka ravintoloita koskeva tupakkalaki toimii vielä huonosti, kokonaisesta tupakkakieltopuistosta on tehty No smoking area. Oikealla olevassa kuvassa on sokeille tarkoitettu hieno opastaulu lentoasemalla. Samaan aikaa heidän muuta liikkumista ei ole ajateltu ollenkaan. Tästä tietysti saamme kiittää  Sotšissa pidettyjä paraolympialaisia.

KappeliKeskellä hienoja kauppoja Sotšin lentokentällä on tšasouna, ortodoksinen rukouskappeli.  Neuvostoaikana kirkkoja muutettiin luistinradoiksi ja uima-altaiksi, nyt niitä rakennetaan joka paikkaan lisää. Ortodoksisen kirkon opeista yritetään tehdä yhteistä perustaa koko kansan henkevyydelle. Helppoa se ei ole, koska osa kansansa kuuluu muihin uskontokuntiin, osa on ateisteja.

biznesBiznes klass. Niinhän siinä lukee. Väärin kirjoitettuna. Jätetään tosin Suomessakin tavuviiva usein merkitsemättä. Venäjällä on lakiin kirjattu kielto käyttää vierasperäisiä sanoja, jos tarjolla on venäläinen. Mutta ei se auta. Ne jotka tästä puhuvat, käyttävät itse kaiken aikaa lainasanoja. Yksi suosikkisana tällä hetkellä on позитив (pozitiv), ’positiivinen asia’, ’hyvä juttu’. Stubbilla ja Bjurströmilla on paljon hengenheimolaisia Venäjällä.

latte-teeVenäläiset ovat ajan hermolla markkinoinnissa, aina joskus. Tämän kahvilan juomavalikoimassa on latte-tee (siis tsaju-latte). Sitä saa sekä mustalla että vihreällä teellä. Toki Valion sivullakin opastetaan, miten sitä tehdään, nimi on chai-tea latte eli tee-tee latte, suomalainen voi lukea tämän: ”Tee tee-lattea”. Osa ihmisistä on iät ajat juonut teensä maidon kanssa, mutta nyt siitä on kehitetty hittituote pistämällä mukaan vähän mausteita ja antamalle juomalle uusi nimi. Onko seuraava hittituote latte-kaša eli puuroa maidolla?

Puun istutus COTällaiset asiat venäläiset hallitsevat. Kun silmää tekevät istuttivat puun kosmonauttien lehtikujan lähelle, paikalla oli istuttajien lisäksi televisiokamera, suuri joukko yleisöä, pappi, sekä nuorten vapaaehtoisten (volontjor) joukko. Kun Suomen Akatemia teki samanlaisen istutusoperaation Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, paikalla oli yksi toimittaja ja pari-kolme katsojaa. Itse toimitus oli tosin demokraattisempi: puuta istutti kymmenen ihmistä, Sotšissa vain neljä.

Paneeli Russki mirItse Russki mirin tilaisuus toi esille venäläisyyden huonoimmat puolet. Paneelin tarkoituksena oli puhua aiheesta Venäjä, Ukraina ja maailma/rauha (mir). Mitään keskustelua ei kuitenkaan syntynyt. Saksalainen paneelin osallistuja yritti diplomaattisesti todeta, että läntinen propaganda on vastenmielistä, mutta niin on venäläinenkin. Länsi-Ukrainasta kotoisin oleva venäläinen kertoi, että jotkut Ukrainan venäläiset tuntevat olevansa ukrainalaisia. Näitä mielipiteitä ei kuunneltu, vaan niin muu paneeli kuin yleisökin oli pelottavalta tuntuvan uhon vallassa. Ilmeet ja äänenpainot kertoivat: Olemme aina tienneet olevamme suurvalta, nyt muutkin alkavat uskoa tähän. Forbes teki karhunpalveluksen valitsemalla Putinin vuoden vaikutusvaltaisimmaksi henkilöksi. Siitä tuli kohisten lisää vettä äänekkääksi yltyneen Venäjän suuren enemmistön myllyyn.

One thought on “Kuvat kertovat venäläisyydestä

1. Mielenkiintoinen kirjoitus! Blogiteksti antoi minulle uutta tietoa venäläisyydestä, mitä en ole aiemmin mistään kuullut. Pidin kuvista, ne tukivat sujuvasti hyvin kirjoitettua tekstiäsi.