Jeju

Ihanaa palailla lomatunnelmiin ja katsella reissukuvia nyt kun koulu on alkanut ja syksy saapunut (kuulemma) (mä kyllä vieläkin paahdun ulkona, enkä voi kuvitellakaan farkkujen pukemista). Oon vähän jäljessä tässä postailussa ja nyt koulujututkin alkaa jo painaa päälle, mut toivottavasti ehdin päivitellä tänne semi tasaisesti jatkossa.

Jeju- saarelle lensi tunnin Soulista, liput olivat alle 70 euroa ja yöpyminenkin oli naurettavan halpaa. Mikäs siinä sitten, kun vaan hyppää koneeseen ja kiitää trooppiselle tulivuorisaarelle kolmen päivän ja neljän yön minilomalle.

Jeju-si:n hiljaisuus yllätti. Soulin ainaiseen ihmisten paljouteen jo tottuneena, Jejun toinen ja suurempi kaupunki tuntui saapuessamme illalla kuin kummituskaupungilta. Kauaa emme reissulla kuitenkaan ehtineet ihmetellä kaupungin menoa, sillä päivät kuluivat ympäri saarta reissatessa nähtävyydeltä toiselle.

Olin meistä ainoa, edes jotenkin koreaa puhuva, joten sain matkaoppaan pestin. Bussireittien, reittiohjeiden ja muiden käytännön asioiden tiedusteleminen sekä hoitaminen koreaksi oli hyvää harjoittelua. Koreaksi mongertaminen sujuikin odotettua paremmin. Turistioppaatkaan eivät Jejulla puhuneet juuri yhtään englantia, sillä suurin osa saaren turismista on kotimaista.

Nähtävää, tehtävää ja koettavaa olisi saarella ollut vaikka kuinka paljon, eikä neljä päivää ollut läheskään tarpeeksi. Ehdimme kuitenkin siinäkin ajassa nähdä upeita paikkoja.

Muut saarella käyneet vaihtarit suosittelivat auton vuokraamista, sillä parhaat nähtävyydet löytyvät ripoteltuina ympäri pientä saarta. Meillä ei kenelläkään kuitenkaan ollut kansainvälistä ajokorttia, joten auton vuokraaminen ei ollut vaihtoehto. En tiedä olisinko siltikään uskaltanut ajaa, vaikka kortti olisikin löytynyt. Bussissakin sai välillä pelätä henkensä edestä kuskin kaahatessa kapeita teitä tuhatta ja sataa. Bussilla pääsi kuitenkin liikkumaan hyvin, busseja meni paljon ja niissä pystyi maksamaan samalla ”T-money kortilla”, jota käytämme Soulin julkisissa.

Lisää Jejun matkasta seuraavassa postauksessa. Stay tuned!