Hanna Johansson nykytaiteen tutkimuksen professoriksi

Taidehistorioitsija, dosentti Hanna Johansson on nimitetty Taideyliopiston Kuvataideakatemiaan nykytaiteen tutkimuksen professoriksi lokakuusta alkaen. Tehtävä on laatuaan ensimmäinen Kuvataideakatemiassa ja ainutlaatuinen Suomessa taiteen tutkimuksen historiassa. Määräaikainen tehtävä täytettiin kutsumenettelyllä kesään 2021 asti.

Hanna Johansson on väitellyt taidehistorian alalta Helsingin yliopistosta vuonna 2005, ja työskennellyt tiede- ja taidepuolen akateemisissa opetustehtävissä vuodesta 1997 muun muassa Helsingin yliopistossa ja Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa. Hän toimi tutkijatohtorina Kuvataideakatemiassa 2006-2009 ja (ma) Praxis-professorina 2015-2016. Hän on osallistunut aktiivisesti nykytaiteen näyttelytoimintaan sekä toimii monipuolisesti taidemaailmaan liittyvissä asiantuntija- ja luottamustehtävissä, kuten Taidesäätiö Pro Arten hallituksessa.

Nykytaide, sen luontoulottuvuus ja teoreettinen käsitemaailma ovat Johanssonin keskeisintä tutkimusaluetta. Hän on julkaissut laajasti suomalaisesta ja kansainvälisestä nykytaiteesta.