2018!

Jätti kantelon jälille,
soiton Suomelle sorean,
kansalle ilon ikuisen,
laulut suuret lapsillensa. ”

– Kalevala, 50. runo

Sukupolvemme merkittävin vuosi, Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuosi on nyt jäänyt taakse ja satavuotias Suomi lähtee talvisissa maisemissa kohti uutta vuosisataa. Juhlavuosi oli merkittävien muutosten aikaa myös Helsingin yliopistolle, kun iso pyörä  käynnistyi ja humanistiseen tiedekuntaan ei tullutkaan enää uusia folkloristiikan ja kansatieteen pääaineopiskelijoita, vaan 70 Kulttuurien tutkimuksen kandiohjelman fuksia. Tilanne yliopistossa on historiallinen ja käänteentekevä ja aika näyttää sen, millaisen jalansijan folkloristiikka ja kansatiede tulevat uudessa kandiohjelmassa opiskelevien keskuudessa saavuttamaan.

Syksyllä 2017 uusia fukseja Topelian sisäpihalla vastassa oli tuutorien roolissa myös Nefan edustajia; tätä blogia raapustava Rose Heinonen, puheenjohtaja Riina Levänen sekä varapuheenjohtaja Jenni Haapanen. Tuutorviikko oli antoisa ja humanistinen tiedekunta sai kunnian vastaanottaa uusia, innokkaita, luovia ja moniin eri opintosuuntauksiin motivoituneita opiskelijoita. Allekirjoittanutta lämmitti huomata, kuinka esimerkiksi folkloristiikan ja uskontotieteen näkökulmia heijasteleva Uusi ja vanha kansanusko -kurssi veti puoleensa opiskelijoita suuren salillisen verran. Syyslukukauden kursseilla luentosaleissa käydyissä keskusteluissa toistuvasti realisoitui se, miten laaja-alaista tietoa uusilla opiskelijoilla todella on.  Tästä on hyvä jatkaa!

Nyt, uuden vuoden sarastaessa, uutta ajanjaksoa kohti lähtee paitsi humanistinen tiedekunta, myös Nefa-Helsinki Ry uuden hallituksen voimin. Uuden hallituksen jäseniin voi tutustua henkilökohtaisten esittelyiden avulla, jotka löytyvät Hallitus 2018 -osiosta. Jos folkloristiikka ja/tai kansatiede opintosuuntauksena kiinnostaa, ota rohkeasti yhteyttä.

Haluan ainejärjestömme puolesta toivottaa kaikille teille mahtavaa alkavaa vuotta ja tsemppiä opintoihin. Nefalla on uutta vuotta varten taskuissaan lukuisia erilaisia suunnitelmia ja kaikesta tullaan tiedottamaan aktiivisesti myös täällä blogin puolella, joten stay tuned!