Karonkka!

Hoi!

Kotona valmiina lähtöön.

Viime perjantaina, 16. helmikuuta, vedin kotona alkuillasta päälle opiskelijahaalarit. Tuo ihana tummanvihreä, haalarimerkein koristeltu opiskelijan rymy-univormu, jonka eteen olen työskennellyt neulan ja langan kanssa hävyttömän monta tuntia. Omissa haalareissani on merkkien lisäksi vaihdettu lahje ja henkselit. Haalareideni vyölenkeistä roikkuu vaikka mitä tärkeitä ja välttämättömiä selviytymisvälineitä vapun, pikkulaskaisen, karonkan ja muiden akateemisia perinteitä täynnä olevien juhlien varalle. Minulle haalarit edustavat pääainettani, ainejärjestöämme Nefa-Helsinkiä Ry:tä ja opiskelijaelämää yleensäkin. Niiden päälle vetäminen on aina mieluisa hetki. Tuona perjantaina haalareita en pukenut lämpimikseni (vaikka ne ovatkin niin mukavat), vaan Uudella Ylioppilastalolla järjestettiin Nefan Karonkka!

Karonkka on akateeminen perinne ja se järjestetään perinteisesti väitöstilaisuuden jälkeen   illalla. Tässä juhlatilaisuudessa juuri väitellyt tuore tohtori kiittää vastaväittäjäänsä ja kaikkia väitöskirjan syntyprosessiin osallistuneita henkilöitä. Karonkka kuitenkin järjestetään erityisesti vastaväittäjän kunniaksi ja
vastaväittäjä onkin tärkein vieras, joka saapuu usein karonkkaan viimeisenä. Vaikka karonkka edustaakin tätä akateemista juhlaa, sanan käyttö on laajentunut yliopistomaailmassa tarkoittamaan myös ainejärjestön hallituksen vaihtumisen kunniaksi järjestettävää tilaisuutta, vaihtoa. Tässä hallitusvaihdossa juhlistetaan vanhan hallituksen tekemää työtä, kulunutta vuotta ja uutta hallitusta. Vaihtoon liittyviä perinteitä on yhtä monta kuin on ainejärjestöjäkin ja nämä perinteet voivat olla keskenään hyvinkin erilaisia.

Illan pizzat tulivat Kotipizzasta.

Nefa-Helsinki Ry järjesti vaihtokaronkan Uudella Ylioppilastalolla rennoissa tunnelmissa. Tilaisuudessa juhlittiin, pelattiin, syötiin ja juotiin. Paikalle saapui uuden ja vanhan hallituksen jäseniä ja humanistiklusterin täytti nauru, puheensorina ja musiikki.  Tunnelma oli hauska ja rento ja vanhat hallituslaiset siirsivät hyvin mielin vastuun ainejärjestön toiminnasta uudelle hallitukselle. Ilta jatkui humanistiklusterilla puoleen yöhön saakka, jonka jälkeen kynnelle kykenevät jatkoivat juhlia Helsingin yössä. Mieletön ilta!

Tässä blogissa vanhat hallitukset ja hallitus 2018 löytyvät yläpalkista. Hallitus 2018 -osiota löytyvät myös kaikkien hallituslaisten yhteystiedot ja voitkin ottaa yhteyttä uuden hallituksen jäseniin missä tahansa asiassa.

Mahtavaa alkavaa viikkoa kaikille!