Mitä kultaseppä voi opettaa fysiikasta tai turvapaikanhakija darin kielestä?

Mitä tapahtuu, kun oppilaat lähtevät opiskelemaan koulun ulkopuolelle?

Norssin kevään 2016 Oppiva yhteisö –projekti tekee monipuolista yhteistyötä lähialueen toimijoiden kanssa. Oppiva yhteisö –tiimi on tavannut maaliskuun aikana 32 yhteistyökumppaniamme, ja yhdessä ideointi on jo nyt saanut krookukset kukkimaan.

Oppiva yhteisö –päivänä 13.4. ja Norssin päivänä 13.5. Ullanlinnassa ja Punavuoressa tapahtuu! Korkeavuorenkadulla lausutaan runoja, kultasepän pajassa suunnitellaan Norssi-koruja, Street Galleryssa taiteillaan ja esiinnytään kokonainen viikko toukokuussa, sähkökaappeja “otetaan haltuun” maalaamalla. Muumit tulevat takaisin Ullanlinnaan, Mika Waltari, Juhani Aho, Pentti Saarikoski, Sakari Topelius ja eräitä muitakin historian vaikuttajia kulkee eteläisen Helsingin historiallisilla paikoilla omasta ajastaan ja kirjallisuudesta luennoiden tai epämuodollisesti jutustellen.

Koulumme oppilaat, opiskelijat ja harjoittelijat suunnittelevat ja toteuttavat työpajoja, joissa tutkitaan avoimia oppimisympäristöjä ja vaikuttamista sekä työelämätaitoja. He saavat avukseen innostuneita asiantuntijoita, jotka ovat valmiita jakamaan tietojaan ja taitojaan nuorten kanssa. Komilaiset auttavat teatterista kiinnostuneita, Hesarin ja Ylen toimittajat ovat luvanneet asiantuntemuksensa Veikko-lehden nuorten toimittajien ja some-hitin etsijöiden käyttöön. Kultaseppä, useat designerit ja kampaamo- sekä vaatetussuunnittelijat ovat mukana opastamassa perinteistä ja kädentaidoista kiinnostuneita. Mukana on kaksi museota, seurakunnan nuorisotyö, vastaanottokeskus ja kaupunkikehittämisen asiantuntija. – muun muassa.

Oppilailla ja opiskelijoilla on mahdollisuus pohtia kaupan eettisyyttä esimerkiksi lähiruokatuottajan kanssa, kuulla yrittäjien tarinoita omasta yrittäjäpolusta, osallistua ympäristötaiteen tekemiseen kahden taiteilijan avustuksella, valmistella Back to Ullanlinna –tapahtumaa, ideoida omia some-hittejä tai tehdä työtä digitalisaation ammatilaisen kanssa.

He voivat myös valita työskentelyn yhdessä maahanmuuttajanuorten kanssa, suunnitella uutta sisustusta kouluun, tehdä yhteistyötä Hietalahden hallin yrittäjien kanssa ja osallistua vaikkapa street-taidepajaan. He voivat valita työskentelyn Dreams-pajassa tai Aula-kodin avarissa tiloissa. He saavat tuottaa musiikkia, käsitöitä, teatteria, runoja, taidetta, uusia tuotteita, start up-ideoita – mikä tahansa on mahdollista näiden upeiden asiantuntijoiden kanssa, jotka ovat luvanneet antaa aikaansa ja tietämyksensä nuorten kanssa työskentelyyn tänä keväänä, koska he haluavat tutustua meidän nuoriimme ja arvostavat heidän näkemyksiään.

Mitä tapahtuukaan, kun oppilaat lähtevät tosissaan opiskelemaan koulun ulkopuolelle!

teksti: Kaisu Otsamo, kuvat: Minna Hägg

Galleria Saima