Tervetuloa Wroclawiin ja Radomiin!

Varsova-blogit ovat syntyneet Varsovan yliopiston suomen opiskelijoiden ja Helsingin yliopiston Suomen kielen  ja kulttuurin opiskelijoiden välisenä yhteistyönä.

Teksti: Aleksandra Wroblewska ja Ilona Musiał

Wroclaw on iso kaupunki, joka sijaitsee Lounais-Puolassa. Tässä kaupungissa voidaan nauttia sekä historiallisista nähtävyyksistä että moderneista rakennuksista.

Wroclawin kauppatori (Lähde: gazeta.pl)

Voit alkaa katsella nähtävyyksiä Wroclawin kauppatorilta, jolla sijaitsee muun muassa vanha raatihuone ja monta moniväristä rakennusta. Kauppatorin ympärillä on paljon ravintoloita, pieniä kahviloita ja baareja, joissa voi tutustua puolalaiseen keittiöön.

Kauppatorilta kannattaa jatkaa yliopiston suuntaan. Jos kuljet vielä suoraan, näet Slodowa saarin, jolla ylioppilaat yleensä tapaavat. Slodowa saarelta voit kävellä Ostrow Tumskiin. Se on toinen saari, jolla sijaitsee Pyhän Johannes Kastajan katedraali ja monta muuta katolista kirkkoa ja rakennusta. Ostrow Tumski näyttää näyttää varsin kauniilta kesäiltoina.

Sen lisäksi kannattaa käydä Szczytnicki puistossa sijaitsevassa Satavuotishallissa, siinä järjestetään erilaisia tapahtumia, kuten konsertteja tai messuja. Puiston läheltä löytyy myös japanilainen puutarha, joka kannattaa nähdä varsinkin keväällä.

Tervetuloa Radomiin!

Toinen kinnostava puolalainen kaupunki on Radom. Se on melko iso kaupunki Keski-Puolassa, Varsovan lähellä. Kaupungissa on paljon erilaisia turistikohteita.Turistit voivat katsella ykyaikaisia nähtävyyksiä ja myös tutkia historiallisen kaupunkin osaa.

Żeromskiego Katu, Radomissa (Lähde: http://www.mp.pr.radom.pl/nocne/gal_1/2.html)

Matka voidaan aloittaa tärkeälta kadulta – Żeromskiego, jolla on monta rentoa ravintolaa ja kahvilaa. Paras paikka Radomissa on “Czytelnia Kawy”, jossa voidaan syödä herkullista ruokaa, juoda vahvaa kahvia ja lukea mielenkiintoista kirjaa Tämän jälkeen voit velä vähän kävellä tällä kasulla ja tutustua esim. Lech Kaczyńskin ja hänen vaimonsa monumenttiin. He kuolivat lentoko- onnettomuudessa Smoleńskissa. Monumentti on kaupungin tärkeä osa. Jos sinulla on aikaa, käy Radomin kylän museossa. Siinä aika on pysähtynyt ja siellä voi nähdä miltä puolalainen kylä näyttää. Museo on rentouttava ja on täydellinen paikka koko perheelle. Ota lapsesi mukaan!Toinen mielenkiintoinen paikka on Bałtów huvipuisto joka on hyvä perhellisille hmisille. Se sijaitsee Radomin lähellä, noin 250 km kaupungista. Puistossa on paljon hirmuliskoja jotka eivät anna sinun tylsistyä.

Kaczyńskin monumentti (Lähde: www.se.pl)

Puolassa Radomin sanotaan olevan tylsä paikka, mutta luulen, että siellä kannattaa käydä sielläa päättää itsenko se totta vai ei. Minä olen kotoisin Radomista, ja minun mielestäni kaupunki on yksinkertainen, mutta siinä on jotakin maagista.