Didaktikkonamme ilmiössämme oli Liisa Hakala. Innostuimme CDG-menetelmästä artikkelin Skills, strategies, sport, and social responsibility: reconnecting physical education -kautta, johon tutustuimme Liisa Hakalan ehdotuksesta.
Koimme Creating and Developing Games -menetelmän tarpeeksi laajaksi osa-alueeksi liikunnassa ja menetelmän perusajatus siitä, että kaikki pääsevät liikuntatunneilla osallistumaan ja pelaamaan soveltui hyvin ilmiömme teemaan. CDG-menetelmän kautta oppilaat oppivat arvonannosta ja ryhmässä toimimisesta ja näitä taitoja harjoitellaan arjessa. Lisää CDG- menetelmästä löytyy alla olevista linkeistä:
CDG – Creating and developing games
CDG Suomessa
Syvennyimme myös motorisiin perustaitoihin, sillä niiden monipuolinen kehittäminen on ala-asteen liikunnanopetuksen tärkeä tehtävä, ja niiden kehittämisestä on pidettävä erityisesti huolta kun toteutetaan liikunnanopetusta, jossa oppilailla on suuri valinnanvapaus.
Osana ilmiökokonaisuuttamme tutustuimme myös Icehearts -toimintamalliin, joka on syrjäytymistä ennaltaehkäisevää työtä liikunnan avulla.
Näinhän se meni ja toisiinsahan nuo kaikki linkittyvät.