Työvälineet ja -tavat

Miksi Viiru ja Pesonen?

  • Halusimme valita kirjan, koska siinä perheen muodostavat vanha mies ja kissa. Uskoimme, että tästä syntyisi lasten keskuudessa hyvää keskustelua seuraavista:
    • Mikä on perhe?
    • Ovatko Viiru ja Pesonen ylipäänsä perhe?
    • Mikä tekee Viirusta ja Pesosesta perheen?

Miksi Rosvolat?

  • Rosvoloissa on kaksi hyvin erilaista perhettä, joilla on hyvin erilaiset kulttuurit. Eroavaisuudet liittyvät asioihin, joiden kautta mielestämme myös arvonantoa välitetään perheen sisällä:
    • Vuorovaikutus perheenjäsenten välillä
    • Tapa, jolla perheejäsenet puhuvat toisilleen
    • Mitä sanotaan toiselle, mitä jätetään sanomatta?
    • Mitä puhutaan aamiaispöydässä vai puhutaanko ollenkaan?
    • Miten perheenjäseniä kohdellaan?

Lisää pohdintaa Me Rosvolat -kirjan käytöstä

Miksi Jason -kirja

  • Jason-kirjoissa on usein jokin ongelma, jonka Jason kohtaa ja ratkaisee tavallaan
  • Valitsemassamme kirjassa Jasonilla oli ongelma, jonka ratkaiseminen vaati lapsilta mm.
    • Kykyä asettua Jasonin ja muiden henkilöhahmojen asemaan
    • Kykyä huomata, mikä ylipäänsä voisi olla Jasonin ongelma (onko ongelma se, että aikuiset eivät puhu toisilleen vai esimerkiksi se, että Jasonilla on tylsää)
    • Pohdintaa siitä, miten Jason pääsisi vuorovaikutukseen muiden kanssa
    • Pohdintaa siitä, minkälainen vuorovaikutus kenenkin kanssa toimisi (esim. vauvan tai papparaisen kanssa)

 

Miksi eläinkortit?

  • Halusimme jakaa pienryhmät tavalla, joka toimisi samalla myös lämmittelyharjoituksena ja jäänmurtajana
  • Lapset joutuivat tekemään harjoituksia täysin vieraan aikuisen kanssa. Ajattelimme, että oman ohjaajan löytäminen siten, että ohjaaja myös heittäytyy ja näyttelee eläintä, tekisi vieraasta aikuisesta ehkä hieman helpommin lähestyttävän
  • Nopea ja ja hauska tapa jakaa luokka pienryhmiin

Miksi rikkinäinen puhelin liikepantomiimina?

  • Silmien kiinni pitäminen koko kierroksen ajan (jos kierros tuntuu liian pitkältä, voi luokan jakaa kahteen pienempään ryhmään) vaatii kärsivällisyyttä
  • Harjoituksen tarkoituksena oli valmistaa lapsia draamatyötapoihin
    • Auttaa rentoutumaan vieraiden aikuisten parissa
  • Hyvää harjoituksessa on:
    • Mahdollisuus tehdä pantomiimi ilman, että kaikki katsovat (vain toisella oppilaalla liikkeen esittäjän lisäksi on silmät auki)
    • Harjoitus on rauhallinen, mutta hauska

Miksi silmäpeli?

  • Silmäpeli oli hyvä ice breaker, koska se tempaa mukaansa ja on sopivan vauhdikas
  • Silmäpeli vaatii myös keskittymistä ja toisten huomioon ottamista,  siksi hyvä lämmittelyleikki ennen draamatöitä

Miksi valitsemamme työvälineet:

  • Iso paperi mahdollistaa sen, että kaikki mahtuvat piirtämään samaa kuvaa
    • Kun kaikki piirtävät samaa kuvaa, joudutaan neuvottelemaan siitä, mitä piirretään (keitä kuuluu kuvitteelliseen perheeseen? Miksi?)
    • Yhteiselle paperille tehdään yhteinen tuotos, jolloin saadaan tuotos melko nopeasti valmiiksi, kun jokainen osallistuu piirtämiseen
  • Muovailuvaha:
    • Helposti muokattava
    • Lapsille tuttu: Halusimme, että lapset eivät joudu opettelemaan uuden materiaalin käyttöä
    • Vaivaton ja kuitenkin monipuolinen työväline