Viikko 5

Moikka!

Viikko 5 tarkoituksena oli kerrata aikaisempien viikkojen oppeja QGIS:in parissa sekä opetella bufferoimaan. Ilokseni voin todeta, että bufferointityökalun käyttö oli ehdottomasti helpoin asia, mitä olemme tähän mennessä opetelleet, jee! Muutkin ovat suitsuttaneet tämän työkalun ominaisuuksia blogeissaan.

Bufferoinnin harjoittelun jälkeen siirryimme tämän kerran itsenäistehtäviin, jotka olivatkin hyvin opettavaisia ja tarkoituksena oli, että kaikkea aikaisempaa tietoa hyödynnettäisiin tämän viikon hommissa. Olen koostanut taulukon, jossa esittelen tehtävien tuloksia. Se on liitettynä alla.

Taulukko 1. Tehtävien 1 ja 2 vastauksia

Itsenäistehtävät 1 ja 2 menivät suhteellisen helposti, mutta kun tuli aika valita tehtävistä 3-5 itselle mieluisin, päädyin dilemmaan: Aluksi valitsin tarkastelevani uima-altaiden ja saunojen sijoittumista pääkaupunkiseudun kartoilla, ja tehtävä sujuikin siihen asti, kunnes piti tarkastella, mikä asuinalue on kaikkein uima-allasrikkain. En millään onnistunut saamaan tietoja samaan attribuuttitaulukkoon, koska joka kerta kun yritin, uima-allastiedot katosivat attribuuttitaulukostani. Yritin kaikkea mahdollista, ja sainkin mm. Annika Innasen ja Ilari Leinon kurssiblogeista kullanarvoisia vinkkejä, mutta silti taisteluni ei tuottanut tulosta. Aikani tapeltuani tämän tehtävän kanssa, päätin kokeilla koulutehtävää. Se ei lähtenyt ollenkaan hyvin liikenteeseen, koska en saanut jostain syystä Statistics-paneeliin näkymään valitsemalla alueellani asuvia 6-vuotiaita (enkä minkään muunkaan ikäisiä); sain vain kaikkien asukkaiden yhteenlasketun määrän. Koska hermostuin tähänkin tehtävään, päätin kokeilla onneani vielä Putkiremontti-tehtävän kanssa. Vaikka lopputulos ei olekaan yhtä vaikuttava, kuin monissa muissa kurssiblogeissa näkemäni (mm. Ville Väisäsen blogista sain paljon apua ja hyviä vinkkejä!!), olen silti tyytyväinen, että sain edes jonkinlaisen kartan tuotettua tältä kurssikerralta. QGIS myös tilttaili erittäin ahkerasti näitä itsenäistehtäviä tehdessäni, koska ilmeisesti se ei oikein jaksanut pyörittää pks_vaki -karttatason attribuuttitaulukkoa, joka sisälsi VALTAVASTI dataa. Alla kuitenkin tehtävän vastauksista koostamani taulukko, sekä kartta.

Taulukko 2. Putkiremonttitehtävän vastauksia.
Kuva 1. Vuosien 1965-1970 välillä rakennettujen kerrostalojen osuus alueen kaikista kerrostaloista pääkaupunkiseudulla.

Lopuksi on aika hieman reflektoida omaa oppimista tällä kurssilla. Olen mielestäni oppinut tarkastelemaan ja käyttämään perustasoisesti QGIS:in yksinkertaisimpia työkaluja eli esim. valintatyökalua, bufferointia, attribuuttitaulukon tarkastelua, liitoksia (joins), Join attributes by location- sekä Field calculator-työkalut. Osaan myös tehdä koropleettikarttoja, joiden tekemiseen olen tykästynyt kovin tällä kurssilla. Koen, että en oikein osaa vielä soveltaa kovin hyvin QGIS-taitojani, mikä selkeästi tuli esille tämän viikon tehtävissä, jotka olisivat ehkä vaatineet hieman parempaa taitoa soveltaa jo omaksuttua tietoa. Toisaalta koin silti, että sain tämän viikon tehtävistä paljon irti, koska jouduin kamppailemaan ja kokeilemaan ja etsimään tietoa ja muistelemaan vanhaa. Oppiminen ei koskaan ole helppoa, mutta se on todella palkitsevaa.

Kuten Annika Innanen hyvin blogissaan totesi, suurin rajoittava tekijä siihen, millaisia ongelmia QGIS:in avulla voi ratkaista, on itse käyttäjä. Allekirjoitan tämän täysin, koska nimenomaan nyt harjoittelemamme taidot ovat niitä, jotka avaavat mahdollisuuksia tutkia QGIS:in avulla erilaisia asioita ja aineistoja sekä tehdä näiden pohjalta päätelmiä. Nyt huokaisen helpotuksesta, sillä tämän viikon hommat on vihdoin saatu pakettiin ja voin keskittyä seuraaviin tehtäviin!

Arttu Paarlahden kurssimateriaalit

Innanen, A. (2021). Harjoitus 5: SOS, help, apua! (Ja uima-allas ja saunakarttoja PK-seudulta). Viitattu 2.3.2021. https://blogs.helsinki.fi/anninnan/2021/02/18/harjoitus-5-sos-help-apua-ja-uima-allas-ja-saunakarttoja-pk-seudulta/

Väisänen, V. (2021). Bufferointia ja putkiremontteja. Viitattu 2.3.2021. https://blogs.helsinki.fi/villvais/2021/02/19/bufferointia-ja-putkiremontteja/

Leino, I. (2021). Viides kurssikerta. Viitattu 2.3.2021. https://blogs.helsinki.fi/ilarilei/2021/02/19/viides-kurssikerta/