Viikko 6

Heippa hei!

Kuudes kurssikerta ja lähestytään jo uhkaavasti kurssin loppua – toisiksi viimeisen viikon tehtäviä tässä tekeillään. Tämän kurssikerran aloitimme pirteästi reippailemalla aamutuimaan ja keräämällä lähiympäristöstämme pistemäistä paikkatietoaineistoa, jossa kartoitimme lähialueidemme turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Vaikka alkuun hirvittikin lähteä seikkailemaan peilijäisille kaduille, oli tämä kurssikerran aloitus mielestäni todella kiva ja starttasi keskiviikkoaamun ihanasti. Kävelyretken jälkeen Zoomiin palatessamme oli mielenkiintoista tarkastella kartalla kurssikavereiden asuinalueita, ja miten toiset muut olivat niiden viihtyisyyttä ja turvallisuuden tunnetta arvioineet.

Tämän lämmittelyn – vai pitäisikö sanoa jäätymisen, ulkona ei todellakaan ollut mikään lämmin sää – jälkeen siirryimme kurssikerran itsenäistehtävien pariin; Tällä viikolla tarkoituksena oli tehdä kolme karttaa valitsemastamme hasardeista. Karttoja tulisi potentiaalisesti pystyä käyttämään hasardien opettamisessa ja havainnollistamisessa tuntiopetuksessa. Tämä viikkotehtävä tuntui erittäin mielekkäältä, ja sainkin mielestäni kolme hyvin maanjäristyksiä, tulivuoria ja tsunameita havainnollistavaa karttaa tuotettua. Sain myös Lauri Silvennoisen blogista inspiraatiota ja hyvän vinkin, mistä litosfäärilaattoja koskevan aineiston saa ladattua, jotta pystyin havainnollistamaan paremmin sitä, missä näitä hasardeja esiintyy. Kävin kurkkaamassa myös Tapio Turpeisen blogista vähän apua (todella selkeitä ja havainnollistavia karttoja, lämmin suositus!), ja täytyy kyllä kehua kaikkia meidän kurssilaisten upeita karttoja, joista olen ammentanut kurssin mittaan inspiraatiota ja ottanut vastaan vinkkejä!

Kuva 1. Vuosien 1950 ja 2012 välillä tapahtuneet yli 7 magnitudin suuruiset maanjäristykset.

Ensimmäisessä kartassa esitetään kaikki yli 7 magnitudin suuruiset maanjäristykset vuodelta 1950 vuoteen 2012 asti. Mielestäni tämä tekemäni kartta havainnollistaa hyvin, missä alueilla voimakkaita maanjäristyksiä tapahtuu, ja miten ne liittyvät tektoniseen toimintaan. Kartta kuitenkin havainnollistaa myös, että aivan kaikki järistykset eivät ole laattojen reunavyöhykkeillä, vaan niitä saattaa olla myös laattojen keskikohdissa. Datana kartassa käytin kurssimateriaaleihin kuulunutta pohjakarttaa sekä valtioiden rajoja, Northern California Earthquake Data Centerin aineistoja järistyksistä sekä Githubista ladattua aineistoa litosfäärilaattojen rajoista.

Kuva 2. Tulivuoria.

Kartassa 2 havainnollistan samalla karttapohjalla (maailmankartta + valtioiden rajat + litosfäärilaattojen rajat) tulivuorien sijoittumista kartalle. Tämä olisi opetuksessa oivallinen tilaisuus havainnollistaa tulivuorien syntymekanismeja; miksi ja minne ne syntyvät? Datana tässä kartassa käytin taas samaisia kurssimateriaaleja kuin edellisessä, sekä jälleen tätä Githubista lataamaani litosfäärilaatta-aineistoa. Lisäksi käytin myös NOAA:sta (National Oceanic and Atmospheral Administration) lataamaani aineistoa tulivuorista.

Kuva 3. Vuosien 1950 ja 2012 välillä tapahtuneet kuolonuhreja vaatineet tsunamit.

Viimeisessä kartassa havainnollistan kuolonuhreja vaatineita tsunameita vuosien 1950-2012 välillä. Valitsin aineistooni tuona aikavälinä vähintään yhden uhrin vaatineita tsunameita. Tällä kartalla halusin havainnollistaa käytännössä, missä alueilla tsunameita syntyy ja mistä ne voivat johtua (tämä liittyy hyvin karttoihin 1 ja 2, koska suuret merenalaiset maanjäristykset tai vedenalaiset tulivuorenpurkaukset aiheuttavat tsunameita!). Näin oppilaat saisivat konkretiaa syy-seuraus-suhteiden hahmottamiseen. Tässä kartassa taas aineistonani olivat kurssimateriaalit sekä litosfäärilaattojen rajat, ja niiden lisäksi latasin NOAA:sta myös tsunamitietoja vuosien 1950-2012 väliltä.

Karttoihin olisi toki voinut vielä lisätä nuolilla sen, mihin suuntaan litosfäärilaatat ovat liikkumassa, jotta olisi helpompi hahmottaa, mitä ilmiöitä (ja mahdollisia hasardeja) noilla alueilla syntyy. Karttojani paransi kyllä huomattavasti se, kun lisäsin ylipäätään laattojen reunat näkyviin, koska tämä selkeytti kartan tulkittavuutta valtavasti! Tuli myös mieleeni, että kartoilla voisi lisäksi havainnollistaa myös vuoristojen syntyä.

Tarkastelin myös internetissä tarjolla olevia karttakuvia, joista voisi havainnollistaa samoja asioita, joita itse yritin kartoissani tuoda esille. Esimerkiksi National Oceanic and Atmospheral Administration:in sivulla https://oceanservice.noaa.gov/facts/tectonics.html oli todella hyvä kartta, jossa Tyynenmeren tulirengas tuli paljon selkeämmin esiin kuin omassa kartassani. Kyseisessä kartassa oli myös mielenkiintoisesti merkitty, mikä siirros k.o. alueella oli kyseessä; törmäyssauma, erkanemisvyöhyke vai sivuamissauma. Toisaalta, vaikka tämä kartta antoi enemmän informaatiota, pidin selkeytensä puolesta kuitenkin enemmän sivuilla https://brebecca.weebly.com/plate-tectonics.html olevasta kartasta, jossa nuolin on merkitty laattojen liikesuuntaa. Luulen, että tuntiopettajana tämä kuva, jossa on nuolet, olisi yksinkertaisempi ja havainnollistavampi, näin ollen siis parempi­.

Tämä kurssikerta oli kaiken kaikkiaan erittäin antoisa ja mielenkiintoinen! Oli mukavaa – ja vaihteen vuoksi helppoa – tehdä karttoja, joissa käytettiin pistemäistä aineistoa havainnollistamaan erilaisia ilmiöitä. Näen myös, kuinka tällaisia karttoja voisi hyvinkin käyttää juuri opetustarkoituksessa. Yksi viikko vielä jäljellä kurssia; Kivaa on ollut, vaikka onkin pitänyt puurtaa ja hermo on mennyt useasti QGIS:in kanssa! Innolla odottaen viimeistä kurssikertaa!

Lähteet

Arttu Paarlahden kurssimateriaalit

Silvennoinen, L. (2021). Opetuskarttoja maailmasta. Viitattu 4.3.2021.
https://blogs.helsinki.fi/laurisil/2021/03/03/opetuskarttoja-maailmasta/

Turpeinen, T. (2021). 6: Urbaania ristiretkeilyä ja hasardeja. Viitattu 4.3.2021.
https://blogs.helsinki.fi/tapiotur/2021/02/28/6-urbaania-ristiretkeilya-ja-hasardeja/

NOAA (2021). What is Tectonic Shift? Viitattu 4.3.2021.
https://oceanservice.noaa.gov/facts/tectonics.html

Tectonic Plate Theory. Viitattu 4.3.2021.
https://brebecca.weebly.com/plate-tectonics.html#

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *