Venäjän rockin kriittinen supertähti Juri Ševtšuk vierailee Metsätalossa

Venäläinen rocklegenda Juri Ševtšuk. Kuva: DDT

Venäläinen rocklegenda Juri Ševtšuk saapuu Suomeen DDT-yhtyeensä kanssa maaliskuun lopussa. Tiedotustilaisuuden Kremlin vallanpitäjiä vuosikymmeniä piinannut muusikko ja kirjailija pitää Helsingin yliopiston nykykielten laitoksessa Metsätalossa torstaina 29.3. kello 14-16. Tilaisuudessa julkistetaan myös Tomi Huttusen venäläisen rockin historian paketoiva kirja Pietari on rock (Into-kustannus).

Venäjällä DDT vetää stadionkeikoilleen kymmeniätuhansia katsojia. Suomeen Ševtšuk tuo Toisin-kiertueensa, joka on myös DDT:n tuoreen albumin nimi.

Pitkällä urallaan Ševtšuk on ehtinyt arvostella kärkevästi niin Neuvostoliiton aikaista yhteiskuntajärjestystä, Tšetšenian sotaa kuin 2000-luvun hallinnon korruptiota. Ševtšuk on antanut kasvonsa vapaita vaaleja vaativalle oppositiolle, mutta poliitikoksi hän ei ole pyynnöistä huolimatta ryhtynyt.

Ševtšuk on myös runoilijana Venäjän kärkikaartia, suurten venäläisten kirjailijoiden manttelinperijä. Useat hänen rockalbuminsa ovat kaunokirjallisia teoksia, mutta Ševtšuk on julkaissut myös runokokoelmia.

DDT ja venäläisen rockin historia liittyvät tiiviisti yhteen. Pietari on rock -kirja kertoo Leningradin ja samalla koko Neuvostoliiton rockin synnystä, ensimmäisistä virallisista ja epävirallisista rock-klubeista ja äänitteistä 70-luvulta 2010-luvulle. Se on kirja venäläisistä yhtyeistä ja rockrunoilijoista, joista tuli enemmän kuin runoilijoita.

Kirjan kirjoittanut venäläisen kirjallisuuden yliopistonlehtori Tomi Huttunen tuntee Pietarin rock-elämän 80-luvulta asti. Hän näkee venäläisen rockin erityispiirteenä kaunokirjallisesti vahvat ja monitasoiset sanoitukset, jotka avaavat myöhäisen neuvostokauden ja sitä seuranneen ajan kulttuurihistoriaa.

– DDT edustaa koko venäläisen rockin historiallista tarinaa, koska bändi perustettiin 80-luvun alussa, jolloin venäläisen rockin oma ilmaisu syntyi. Venäläisessä rockissa ei ole yhtä intohimoista Pietarin kaupungin kuvaajaa kuin Juri Ševtšuk eikä Kremlillä toista yhtä sitkeää kriitikkoa kuin dissidenttimyrkky DDT.

DDT esiintyy klubikeikalla The Circus -ravintolassa Helsingissä 30.3. Toisin-kiertueen massiivinen lavashow nähdään 1.4. Tampere-talossa. Yleisölle jaetaan keikoilla suomennoksia venäjänkielisistä sanoituksista.