Viimeisiä viedään

Ja niin onkin talvi kääntynyt kevääksi ja kurssikin tulossa päätökseen. Tältä erää on siis aika lähteä gissin syövereistä pienelle tauolle. Kurssi on ollut opettavainen ja mukava.

Mutta juu, vielä pitäisi jotakin karttaesitystä saada tuotettua. Aluksi ideoita oli paljon ja valinnanvaikeus oli todellinen. Päädyin kuitenkin tekemään hommia siivekkäiden ystäviemme parissa. Tarkoituksenani oli tuottaa havainnollistava kartta, josta kävisi ilmi alueelliset erot lintulajien esiintymisen monimuotoisuudessa. Noh, eipä pitkälle päästy kun luovuttaminen kävi jo lähellä. Jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä ollut hyvä valita jokin toinen aihe, sillä käyttökelpoista dataa oli loppujen lopuksi vaikeaa löytää.

Pelastuksekseni löysin onneksi sivun, jonne oli koottu valtioiden alueilla havaittujen lintulajien määrät. Vaan eipä mitään valmista dataa tai edes listausta ollut. Meni siis aikamoiseksi väkertämiseksi tämäkin, sillä numerot piti kirjata yksitellen attribuuttitauluun. Ei turhauttanut yhtään, ei lainkaan… Hienoa kuitenkin, että tämä kyseinen Avibase-sivusto on olemassa. Tietenkin tämänlainen valtioittainen ilmaisutapa on hieman ongelmallinen, sillä valtioiden koot vaihtelevat huomattavasti. Pienessä valtiossa tuskin on tarpeeksi ympäristöllistä vaihtelua suuren lajirunsauden aikaansaamiseksi. Tämä tapa antaa kuitenkin jonkinlaisen kuvan siitä, millaiset alueet ovat suotuisia linnuille. Noh, loogisesti päiväntasaajan tuntuman stabiilit olosuhteet ovat hyväksi linnuille, kun taas antarktiksen kylmyys ei niinkään.  Se ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertaista. Tiede-lehdessä julkaistu artikkeli muuttolintujen muuttosyistä avaa asiaa. https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/linnut-muuttavat-pohjoiseen-tauteja-pakoon

Liitin karttaan WWF:n “Terrestrial Ecoregions of the World” -layerin. Siinä on eroteltu tyypiltään erilaiset “ekoalueet”. Jo nopealla vilkaisulla huomaa jonkinlaista korrelaatiota. Eniten havaittuja lintulajeja näyttää olevan

a) Lähellä päiväntasaajaa sijaitsevissa valtioissa

b) suurissa valtiossa

c) Niillä alueilla, joilla on paljon vaihtelevia luontotyyppejä

Koska lajimäärät perustuvat yksittäiseen Avibase-sivustoon, se ei ole aivan aukotonta. Pienen researchin jälkeen kuitenkin totesin lukuarvojen olevan lähes poikkeuksetta todella lähellä muista tietokannoista löytyviä numeroita, joten tarpeeksi luotettavana, vähintään suuntaa-antavana sivustoa voin pitää. Tietysti tässä on muitakin vaikuttavia asioita. Kaikkialla maailmassa aktiivisia lintuharrastajia ja tutkijoita ei ole yhtäläisiä määriä, joten kaikkia ilmatilassa lepattaneita kaunokaisia ei tietenkään ole voitu havaita. Nooh, anyways.

Kuva 1. Tiettävästi havaittujen lintulajien määrä maittain.

Päiväntasaajan ympäristön valtiot näyttävät nousevan listan kärkeen. Todellinen lajirunsaus painottuu sademetsäalueille. Saa nähdä, miten tulevaisuudessa mahdollisesti entisestään kiihtyvät metsänhakkuut vaikuttavat lajimääriin näillä kriittisillä alueilla. Maailmassa tunnetaan noin kymmenentuhatta eri lajia. Ecuadorissa, joka on hieman Suomea pienempi, on tavattu niistä lähes 20 prosenttia. Todellinen laululintujen paratiisi!

Nytkö pitäisi sitten heittää hanskat tiskiin ja hattu naulaan? Juuri kun alkoi tuntua mukavalta. Noh, saa näitä juttuja lisääkin tehdä ja pitääkin, jos haluaa paremmaksi päästä. Hyvä kurssi oli, kiitos siitä.

Kiittäen ja kuitaten, Ben

Lähteet:

Avibase. Maailman lintujen lajilistat. https://avibase.bsc-eoc.org/checklist.jsp?region=index&lang=FI&list=clements

Tiede. Linnut muuttavat pohjoiseen tauteja pakoon. https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/linnut-muuttavat-pohjoiseen-tauteja-pakoon