Kurssikerta 5: Buffereita ja tähänastisen osaamisen pohdintaa

Hei taas!

Tällä viikolla saimme ohjat omiin käsiimme, kun luennolla pääsimme lyhyen johdannon jälkeen ratkomaan tehtäviä itsenäisesti. Tehtävät sisälsivät enimmäkseen kohteiden laskemista polygonien tai puskurivyöhykkeiden avulla, joiden suorittamiseksi piti myös kerrata aiemmin opittua.

Puskurivyöhykkeen käyttäminen olikin yksi kurssikerran uusista asioista, ja ne tuntuivat aika selkeiltä. Bufferia voidaan käyttää kohteiden tai kohteiden sisältämien ominaisuuksien laskemiseen tietyn alueen sisällä. Puskurivyöhykeanalyysia käytetään varmasti kaupunkisuunnittelussa, kun halutaan selvittää parasta mahdollista sijaintia esim. kauppakeskukselle, terveysasemalle tai koululle ja kun yritykset haluavat selvittää kuinka hyvin vaikka myymälä saavuttaa toivotun asiakaskunnan. Analyysityökalun ohella bufferia voisi myös käyttää visualisointityökaluna, esim. näyttämään miten pitkälle jokin konflikti on ulottunut tai miten laajalle alueelle tulivuorenpurkauksen aiheuttama tuhka on levinnyt.

Tähän mennessä opituista ja kurssikerralla käytetyistä toiminnoista Join attributes by location (summary) on mielestäni todella hyödyllinen työkalu ja sitä on tullut käytettyä monesti kurssin aikana. Jos tietokantaliitos ei ole mahdollinen yhteisen sarakkeen avulla, kohteet voi yhdistää sijainnin perusteella, joko valmiin polygonin tai itse tuotetun bufferialueen avulla. Koen aika selkeäksi myös miten tuottaa uusia kohteita kartalle, miten käyttää valintapaneelin työkalujaa, joilla valita kohteita sijainnin, arvojen tai säteen perusteella sekä miten esittää tietoa koropleettikartalla ja ruudukkokartalla, ja lisätä niihin vielä erilaisia diagrammeja. Muistanko kuitenkaan näitä taitoja viikkojen päästä jää nähtäväksi.

Taulukko 1: Itsenäisten tehtävien vastaukset

Taulukko 1 näyttää vastaukseni itsenäisiin tehtäviin. Huomasin tutkittuani muiden blogeja, että esimerkiksi Ida Adlerin (2021) tai Liisa Ahokkaan (2021) taulukoihin verrattuna omat lukemani eroavat osittain paljonkin, mikä pisti miettimään erojen syitä. Ehkä erot johtuvat siitä onko bufferointivaiheessa valinnut, että alueet saavat tavallaan ”liueta” toisiinsa jotta samoja kohteita ei valita moneen kertaan, tai siitä miten on Join attributes by location-toimintoa käyttäessä valinnut alueen sisälle napattavat kohteet. Itsekin sain eri vastauksia samaan kysymykseen riippuen käytetystä työkalusta, mikä aiheutti hämmennystä ja joka edelleen on mysteeri. Tämä osoittaa, että vastaukset ovat käyttäjästä ja toimintatavasta riippuvaisia, eli käyttäjän taidot ja valittu ongelman lähestymistapa ehkä rajoittavat, tai ainakin vaikuttavat lopputulokseen. Jos muita rajoitteita miettii, tämän viikon (vk 6) luento osoitti, että oman koneen käyttöjärjestelmä ainakin vaikuttaa siihen, miten näppärästi aineistoja voi ladata netistä QGIS:iin siirrettävään muotoon.

Kuva 1: Uima-altaiden määrä

Itsenäistehtävän kolmannessa osassa valitsin uima-altaisiin ja saunoihin liittyvän tehtävän. Kartta (kuva 1) osoittaa, että uima-allasrikkain pienalue on Lauttasaari, jossa on yhteensä 53 uima-allasta. Uima-altaalliset asunnot näyttävät sijoittuvan Helsingin reunamille ja etenkin rannikkoalueille, mikä selittyy mahdollisesti sillä että merelliset asuinalueet ovat hintatasoltaan kalliimpia ja asukkaiden tulotasot korkeampia, mikä luo parempia lähtökohtia arjen luksukseen.

Summa summarum voisin sanoa, että olen yllättynyt, kuinka paljon kurssi on jo tähän mennessä opettanut siihen nähden että määrällisen aineiston analysointi ja käsittely oli hyvin hepreaa itselleni ennen tätä kurssia. Edelleen ongelmien edessä tarvitsen kuitenkin apua proffalta tai vähintäänkin Googlelta. Kertauksen avulla toivon että saatuja perustaitoja saa vielä hiottua.

GIS menetelmät 2 kurssia odotellessa!

Lähteet:

Ida Adler (2021). Blogiteksti. https://blogs.helsinki.fi/adlerida/.  (Viitattu 23.2.2021)

Liisa Ahokas (2021). Blogiteksti. https://blogs.helsinki.fi/ahokliis/. (Viitattu: 23.2.2021.)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *